«

»

Print this نوشته

سایر پرسشها و پاسخها

در این بخش پرسشها و پاسخهای کاربران را در تالار گفتگو های مختلف در موارد و امور متنوع مراقبت عنوان شده است را جمع آوری کرده ایم.


.

Dardashna Q&A پرسش و پاسخ دردآشنا, [10.06.18 23:19]
#حواس_پنجگانه اختلال در
[In reply to Mehdi Samadani]
سلام بر همگی. من رو ببخشید اگر در بحث درد و دل اعضا سوال مطرح میکنم. این رو بگذارید به حساب اینکه مواردی رو که مطرح میکنید، خدا رو شکر برام هنوز ناآشنا هستند. جناب صمدانی بزرگوار اشاره فرمودید که همسر نازنینتون مثلا به جای کفش لغت شلوار رو استفاده میکردند، این موضوع حتی برای من هم بعضا اتفاق می افته آیا این دلیلی هست بر فراموشی؟ یا اینکه ایشون اگر ازشون اسم دقیق وسیله رو میپرسیدید در به یاد آوردنش مشکل داشتند؟ سپاس

Mehdi Samadani, [25.04.18 12:26]

با درود به… خانم و سایر عزیزان دردآشنا،

پرسش خوبی را مطرح فرمودید. پرسیدن عیب نیست. 😉 ولی دقیقا انگشت گذاشتن روی دلیلش آسان نیست. این مشکل به باور من در نتیجه اختلال در پایگاههای مهم کسب اطلاعات، انتقال اطلاعات، و پردازش آن بوجود می آید.

اولین پایگاه را سیستم حواس پنجگانه که دستگاههای کسب اطلاعات از پیرامون ما می باشند تشکیل می دهد. دیده ها، شنیده ها، و سایر اطلاعات کسب شده توسط حواس پنجگانه از راه سلسله عصبی به مغز منتقل می شوند.

دومین پایگاه مغز است که مسئولیت دریافت اطلاعات، پردازش آن، مقایسه با تجارب گذشته، تصمیم گیری نسبت به واکنش مناسب، و صادر کردن دستور انجام واکنش مناسب می باشد. این دستور از راه سیستم عصبی به اندام مربوطه برای انجام واکنش انتقال می یابد و نهایتا اندام مورد نظر دقیقا طبق دستور مغز واکنش را انجام می دهد.

حال تصور کنید این زنجیر به هم پیوسته اطلاعاتی و عمل و عکس العمل در یک مرحله دچار نقص زودگذر یا پایدار شود. عینا مانند یک راننده که بجای ترمز کردن اشتباها پدال گاز را فشار می دهد، نتیجه بدست آمده با آنچه که مراقب انتظار دارد اختلاف خواهد داشت.

به باور من، مسئله استفاده از واژه شلوار بجای کفش این نیست که بیمار فراموش کرده است کفش چیست و برای چه منظور است. این اشتباه به دلیل اختلال در زنجیر ارتباطی بالا بوجود آمده است. ممکن است مغز اشتباه کرده و لغت شلوار را انتخاب نموده است. همچنین ممکن است مغز واژه درست را انتخاب کرده ولی فرمان غلط داده یا فرمان به غلط به مقصد رسیده است. در عین حال ممکن است همه حلقه های زنجیر درست عمل کرده باشند ولی زبان و حنجره بیمار در سنتز واژه لازم خطا کرده باشد.

جالب است که بیمار در بیشتر مواقع بلافاصله به این اشتباه پی می برد و با شما از ته دل می خندد. دلیلش این است که نتیجه حاصل از واکنش دوباره به مغز رفته و روشن شده است که واکنش معقول و صحیح نیوده است.

بزرگترین مهندسین جهان جمع شوند هرگز موفق نخواهند شد سیستمی با این پیچیدگی و عظمت تولید کنند.

شاید مطالعه مقاله حواس پنجگانه وبسایت دردآشنا نیز مناسب باشد. فرازهایی از انرا برایتان کپی کرده ام. لینک مقاله: http://dardashna.ir/?p=2906
اختلال در حواس پنج گانه و فرسایش مغز (دمانس)

در سیستم حسی پنج گانه بیماران مبتلا به فرسایش مغز، علاوه بر مشکلات سالمندی، اختلالات پایدار و پیش رونده بوجود می آید که در نتیجه آن، دقت بیمار را در کسب اطلاعات از محیط اطراف کاهش می دهد. علاوه بر آن، مغز نیز در اثر پیشرفت بیماری، به تدریج توانایی تجزیه، تحلیل، و درک درست داده های دریافتی از حواس پنج گانه را از دست می دهد. در نتیجه ترکیب این دو مشکل، ارتباط بیمار با دنیای اطرافش بشدت تحت تاثیر قرار می گیرد.(۲۲۵، ۲۲۶)

از آنجا که این اختلالات معمولاً قابل مداوا نیستند، نقش مراقب در تصحیح و توصیف محرک های بیرونی برای بیمار پر اهمیت می شود. برای مثال ممکن است به دلیل کاهش بینایی، بیمار نتواند صورت افراد را به خوبی تشخیص دهد و بهتر است نام فردی را که می بیند به او آگاهی داده شود. همچنین، بهتر است صداهای اضافی محیط مانند تلویزیون و رادیو را که ممکن است باعث عدم تمرکز بیمار و حتی مراقب او شوند، در زمان ارتباط مراقب با بیمار حذف نمود.

.

اختلال در حواس پنج گانه و نقش مراقب

مراقب باید باور داشته باشد که رفتار، گفتار و عکس العمل های بیمار که در پاره ای از اوقات هماهنگ با انتظارات او نیست، به دلیل اختلال در سیستم حسی پنج گانه بیمار بوجود آمده است. بیمار ممکن است اطلاعات محیط را ناقص دریافت کند و یا عمل پردازش در مغز او بدرستی انجام نگیرد، و در نتیجه عکس العمل او مطابق با انتظار مراقب نباشد. شما نمی توانید این گونه اختلالات حسی را با استفاده از منطق و یادآوری یا احیاناً با تحقیر بیمار و بکار بردن زور، از بین ببرید. تنها راهکار آن است که از اختلالات آگاه بوده و برای درک بهتر بیمار، نهایت کوشش را بعمل آورید. کسی که باید در روش خود تغییر بوجود آورد، مراقب است.

Dardashna Q&A پرسش و پاسخ دردآشنا, [10.06.18 23:19]
[In reply to Mehdi Samadani]
ممنون بابت توضیحات کاملی که فرمودید ولی متاسفانه من جواب روشنی دریافت نکردم. مثالی رو خدمتتون عرض میکنم: همون روزهای اول بازگشتم پیش بابا میخواستم براشون لیف بخرم. به فروشگاه مربوطه مراجعه کردم و با اشاره به لیف به فروشنده میگفتم حوله قیمتش چنده؟ وقتی فروشنده بهم گفت ما حوله نداریم، واکنش من هم دقیقا خنده بود و گفتن اینکه ببخشید ذهنم خیلی مشغوله، میخوام بگم لیف و اشتباها میگم حوله. در این مثال درسته که طبق مطلبی که اشاره فرمودید زنجیره به دلیل استرس های بیش از حد اون دوران درست عمل نمیکرد ولی من بعد از چند ثانیه لغت درست رو بکار گرفتم. آیا اگر مثلا از مبتلایان به دمانس که لغت نامناسبی رو بکار بردن بلافاصله پرسیده بشه که واقعا این شی چی هست قادر به گفتن لغت درست هستند یا خیر؟

Mehdi Samadani, [25.04.18 16:01]

آرزو خانم، متاسفانه جواب قاطعی برای پرسش شما ندارم. بعضی وقتها ممکن است جواب درست بگیرید و بعضی وقتها جواب غلط.
توجه بفرمایید که به همین دلیل در پست قبلی خودم از واژه های زودگذر و پایدار استفاده کردم:‌

☘️حال تصور کنید این زنجیر به هم پیوسته اطلاعاتی و عمل و عکس العمل در یک مرحله دچار نقص زودگذر یا پایدار شود.☘️

اگر اختلال زودگذر باشد، ممکن است پرسش مجدد شما پاسخ درست به ارمغان بیاورد ولی اگر اختلال پایدار باشد، باز هم جواب نادرست و شاید مختلف با مرتبه قبل دریافت خواهید کرد.

حتی در موارد اختلال پایدار، بدلیل تطبیق پذیری بزرگ مغز، مغز بیمار ممکن است در بعضی موارد بتواند راه فرعی برای رسیدن به هدف پیدا کند، درست همانطور که شما در زمان بازگشت به منزل اگر به دلیلی راه بسته باشد، راه فرعی انتخاب می کنید ولی با تخریب پیش رونده نورونها، در سیر بیماری، همه راههای فرعی هم به مرور بسته خواهند شد.


 

ﭘﺮﺳﺶ و ﭘﺎﺳﺦ دردآﺷﻨﺎ

#ﻣﺴﺨﺮه_ﮐﺮدن ﺑﯿﻤﺎر

[22:42 24.04.18] ﻳﻚ ﭼﯿﺰ ﻋﺠﯿﺒﻲ ﻛﻪ ھﻤﯿﺸﻪ ﺗﻮ ﺗﻠﻮﻳﺰﻳﻮن و ﺳﺮﻳﺎل ھﺎ ﻣﻲ دﻳﺪم اﻳﻦ ﺑﻮد ﻛﻪ ﺑﺎ ﻣﺮﻳﻀﻲ اﻟﺰاﻳﻤﺮ ﺣﺎﻟﺖ ﺷﻮﺧﻲ ﺑﺮﺧﻮرد ﻣﻲ ﻛﺮدن ﻣﺜﻼ ﻳﻚ ﭘﯿﺮﻣﺮدي ﻛﻪ دﻧﺪون ﻣﺼﻨﻮﻋﯿﺶ را ﮔﻢ ﻛﺮده و دﻧﺪون ﻣﺼﻨﻮﻋﻲ ﻳﻜﻲ دﻳﮕﻪ را ﺑﺮداﺷﺘﻪ و ھﻤﯿﻦ ﻳﻚ ﻣﻮﺿﻮع ﺧﻨﺪه ﺑﻮد ﻛﻪ ھﻤﻪ ھﺮ ھﺮ ھﻢ ﺑﮫﺶ ﻣﯿﺨﻨﺪﻳﺪن و واﻗﻌﺎ ﺟﺎي ﺗﺎﺳﻒ داﺷﺖ. ﺑﺎ اﻳﻨﮫﻤﻪ درد و رﻧﺠﻲ ﻛﻪ ﻋﺰﻳﺰان ﻣﺮﻳﺾ و ﻣﺮاﻗﺒﯿﻨﺸﻮن از ﻟﺤﺎظ ﺟﺴﻤﻲ و روﺣﻲ ﻣﯿﺒﺮن ﻣﻦ ﻧﻤﯿﺪوﻧﻢ واﻗﻌﺎ
ﻧﺸﻮن دادن ﺧﻨﺪه دار ﺑﻮدن اﻳﻦ ﻣﻮﺿﻮع ﭼﻪ ﻓﺎﻳﺪه اي داﺷﺖ.

[22:52 24.04.18]

ﺳﻼم .ﺑﻠﻪ ﺣﻖ ﺑﺎﺷﻤﺎﺳﺖ .اﻣﺴﺎل وﻗﺘﯽ ﺳﺮﯾﺎل ﭘﺎﯾﺘﺨﺖ ﭘﺨﺶ ﻣﯿﺸﺪ ﻣﻦ ﺑﺎ دﯾﺪﻧﺶ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﻧﺎراﺣﺖ ﻣﯿﺸﺪم ﺗﺎ ﺧﻮﺷﺤﺎل. ﭼﻮن ﺗﺎ ﺳﺎل ﻗﺒﻞ اﺻﻼ رﻓﺘﺎر ﺑﺎزﯾﮕﺮ ﻧﻘﺶ ﺑﺎﺑﺎ ﭘﻨﺠﻌﻠﯽ ﺑﺮاﯾﻢ ﻗﺎﺑﻞ درک ﻧﺒﻮد اﻣﺎ اﻣﺴﺎل ﺑﺎ ﺗﻤﺎم وﺟﻮدم اﯾﻦ اﻋﻤﺎل رو از ھﻤﺴﺮم
ﻣﯿﺒﯿﻨﻢ

[Mehdi Samadani, [24.04.18 22:56

ﻣﺘﺎﺳﻔﺎﻧﻪ اﯾﻦ ﻧﻮع ﺑﺮﺧﻮرد زﯾﺎد دﯾﺪه ﻣﯽ ﺷﻮد ﮐﻪ ﻋﻼوه ﺑﺮ اﯾﻨﮑﻪ ﺑﺮای ﺑﯿﻤﺎر و ﻣﺮاﻗﺐ او ﺑﯽ ﺣﺮﻣﺘﯽ ﻣﺤﺴﻮب ﻣﯽ ﺷﻮد، ﺑﺮ اﻋﺼﺎب و روان ھﺮدو ﻧﯿﺰ اﺛﺮ ﻣﻨﻔﯽ ﻣﯽ ﮔﺬارد.

ﻣﻦ ھﻤﯿﺸﻪ ﯾﺎدآوری ﮐﺮده ام ﮐﻪ ﺑﺎ ﺑﯿﻤﺎر ﺑﺨﻨﺪﯾﺪ ﻧﻪ ﺑﺮ او. ﺑﻪ اﺣﺘﻤﺎل ﺑﺴﯿﺎر زﯾﺎد ﺑﯿﻤﺎر از آﮔﺎھﯽ ﻧﺴﺒﯽ ﺑﺮﺧﻮردار اﺳﺖ و ﻣﻌﻨﯽ طﻨﺰ را از ﺗﻤﺴﺨﺮ ﺗﺸﺨﯿﺺ ﻣﯽ دھﺪ. در دوران اﺑﺘﺪاﯾﯽ و ﻣﯿﺎﻧﯽ ﺑﯿﻤﺎری، ﻣﻦ ھﻤﯿﺸﻪ ﺳﻌﯽ ﮐﺮده ام ﮐﻪ ھﻤﺴﺮم را ﺑﺎ طﻨﺰ و ﺷﻮﺧﯽ ﺳﺮﺧﻮش ﻧﮕﺎه دارم. ﻣﺜﻼ:

وﻗﺘﯽ ﮐﻪ دﭼﺎر ﺑﯽ اﺧﺘﯿﺎری ﻣﯽ ﺷﺪ ﺑﺠﺎی ﮔﻔﺘﻦ ﺷﻤﺎ دوﺑﺎره ﺧﻮدت را ﺧﯿﺲ ﮐﺮدی، ﻣﯽ ﮔﻔﺘﻢ ﻣﻌﻠﻮم ﻧﯿﺴﺖ ﭼﻪ ﮐﺴﯽ آب رﯾﺨﺘﻪ روی ﺷﻠﻮار ﺷﻤﺎ! ﺻﺒﺮ ﻣﯽ ﮐﺮدم ﺟﺎ ﺑﯿﻔﺘﻪ، ﺑﻌﺪ ﻟﺒﺨﻨﺪ ﻣﯽ زدم، و زﻣﺎﻧﯿﮑﻪ او ﺑﺎ ﻣﻦ در ﻟﺒﺨﻨﺪ ﺷﺮﯾﮏ ﻣﯽ ﺷﺪ از ﺗﻪ دل ﺑﺎ ھﻢ ﻣﯽ ﺧﻨﺪﯾﺪﯾﻢ.

ﯾﺎ وﻗﺘﯿﮑﻪ ﮐﻠﻤﻪ ای را اﺷﺘﺒﺎه ﺟﺎﯾﮕﺰﯾﻦ ﻣﯽ ﮐﺮد و ﻣﺜﻼ ﺑﺠﺎی ﮐﻔﺶ ﻣﯽ ﮔﻔﺖ ﺷﻠﻮار، ﻣﻦ ھﻢ ﻧﺴﺒﺘﺎ ﺟﺪی ﻣﯽ ﮔﻔﺘﻢ اﯾﻨﮫﻢ ﺷﻠﻮار ﮐﻪ ﺧﻮاﺳﺘﻪ ﺑﻮدی. ﺑﻌﺪ ﯾﮏ ﻟﺒﺨﻨﺪ و ﺑﻌﺪ ﺧﻨﺪه از ﺗﻪ دل. ﭼﻮن ﻣﯽ داﻧﺴﺘﻢ ﺑﺎ ﺗﮑﺮار ﮐﺮدن واژه ﻏﻠﻂ او ﺑﻪ اﺷﺘﺒﺎه ﺧﻮد ﭘﯽ ﺑﺮده اﺳﺖ.

ﮐﺠﺎﯾﻨﺪ آن روزھﺎی ﺑﯿﺎدﻣﺎﻧﺪﻧﯽ؟ در ﭘﺎره ای از اوﻗﺎﺗﯽ در ﮔﯿﺮ ﻣﺸﮑﻼت ﻣﺨﺘﻠﻒ ھﺴﺘﯿﻢ، ﺑﺮاﯾﻤﺎن ﺑﺴﯿﺎر ﺳﺨﺖ ﻣﯽ ﮔﺬرد وﻟﯽ وﻗﺘﯽ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﺳﻮم ﺑﯿﻤﺎری ﻣﯽ رﺳﯿﻢ ﺣﺴﺮت ﯾﮏ ﺟﻮاب آری ﯾﺎ ﻧﻪ را دارﯾﻢ. ﭼﻪ ﺑﯽ رﺣﻢ اﺳﺖ ﺑﯿﻤﺎری ﻓﺮﺳﺎﯾﺶ ﻣﻐﺰ


#ﮔﺮﯾﻪ_ﺧﻨﺪه_ﺑﯿﻤﺎر_در_ﺧﻮاب

[09:58 22.04.18]
ﺳﻼم ﺟﻨﺎب ﺻﻤﺪاﻧﯽ ودوﺳﺘﺎن ﻋﺰﯾﺰ ،دﯾﺸﺐ ﻣﺎدر دﭼﺎر ﻣﺸﮑﻠﯽ ﺷﺪﻧﺪ ﮐﻪ اوﻟﯿﻦ ﺑﺎر ﺑﻮد ﺑﺎ آن ﻣﻮاﺟﻪ ﺷﺪم اﮔﻪ ﻣﻮرد ﻣﺸﺎﺑﻪ ای داﺷﺘﻪ اﯾﺪ راھﻨﻤﺎﯾﯽ ﺑﻔﺮﻣﺎﯾﯿﺪ ﻣﻤﻨﻮن ﻣﯿﺸﻢ

ﻣﻦ ﺑﺎ ﺻﺪای ﮔﺮﯾﻪ وﺧﻨﺪه ھﺎی ﺑﻠﻨﺪ ﻣﺎدر از ﺧﻮاب ﺑﯿﺪار ﺷﺪم واﺣﺴﺎس وﺣﺸﺖ رادر
ﺻﻮرﺗﺸﺎن ﮐﺎﻣﻞ اﺣﺴﺎس ﻣﯿﮑﺮدم ﺗﻨﮫﺎ ﮐﺎری ﮐﻪ ﮐﺮدم اوﻧﻮ دﺳﺘﺸﻮﯾﯽ ﺑﺮدم ﮐﻤﯽ آب ﺑﮫﺸﻮن دادم وﻗﺮص ﮔﺎﻣﺎﭘﻨﯿﻦ ﮐﻪ دﮐﺘﺮﺑﺮای ﺑﯽ ﺧﻮاﺑﯽ ﺗﺠﻮﯾﺰ ﮐﺮده ﺑﻮد ﺑﮫﺸﻮن دادم اروم ﺷﺪﻧﺪ وھﻨﻮز ﺧﻮاب ھﺴﺘﻨﺪ وﻟﯽ ﺻﺒﺢ اﺣﺴﺎس ﮐﺮدم دﺳﺖ وﭼﺎﻧﻪ اش ﻟﺮزش
دارد وﺣﺎﻟﺖ دﻧﺪان ﻗﺮوﭼﻪ ،،اﮔﻪ راھﻨﻤﺎﯾﯽ ﺑﻔﺮﻣﺎﯾﯿﺪ ﻣﻤﻨﻮن ﻣﯿﺸﻢ

[Mehdi Samadani, [22.04.18 18:11

ﺑﺎ درود،

اﯾﻨﮕﻮﻧﻪ اﺗﻔﺎﻗﮫﺎ ﺑﺮای ﻣﺮاﻗﺐ ﺑﺴﯿﺎر اﺳﺘﺮس آور اﺳﺖ ﭼﻮﻧﮑﻪ ﻣﺮاﻗﺐ ﻧﻤﯽ داﻧﺪ ﺑﺮ ﺑﯿﻤﺎر ﭼﻪ ﻣﯽ ﮔﺬرد و او از ﺑﯿﺎن ﻧﺎراﺣﺘﯿﺶ ﻧﺎﺗﻮان اﺳﺖ

ﻣﻦ ﺑﺎ اﯾﻦ ﻧﻮع ﺣﺎﻟﺖ در ھﻤﺴﺮم، اﻟﺒﺘﻪ ﻓﻘﻂ ﮔﺮﯾﻪ ﮐﺮدن روﺑﺮو ﺷﺪه ام ﮐﻪ ﺗﺎ ﺑﺤﺎل ﺳﻪ ﯾﺎ ﭼﮫﺎر ﻣﺮﺗﺒﻪ ھﺮ دﻓﻌﻪ ﺑﻪ ﻓﺎﺻﻠﻪ ﺣﺪود ﯾﮏ ﻣﺎه اﺗﻔﺎق اﻓﺘﺎده اﺳﺖ. او ھﻢ در ﺧﻮاب ﺑﻪ اﯾﻦ ﺣﺎﻟﺖ دﭼﺎر ﺷﺪه اﺳﺖ. او داروی ﺑﺨﺼﻮﺻﯽ ﻣﺼﺮف ﻧﻤﯽ ﮐﻨﺪ و ﻣﺨﺼﻮﺻﺎ داروی ﺧﻮاب آور اﺣﺘﯿﺎج ﻧﺪارد. ﻣﻦ ﺟﺎﯾﯽ ﺧﻮاﻧﺪه ام ﮐﻪ ﻣﺎ ﺗﺎ آﺧﺮﯾﻦ ﻟﺤﻈﺎت زﻧﺪﮔﯽ ﻣﻤﮑﻦ اﺳﺖ ﺧﻮاب ﺑﺒﯿﻨﯿﻢ. ﺑﻪ ﺑﺎور ﻣﻦ، ھﻤﺴﺮ ﻣﻦ ھﻢ ﺧﻮاب دﯾﺪه ﺑﻮد. او را در ﺑﻐﻞ ﮔﺮﻓﺘﻢ و دﻗﯿﻘﻪ طﻮل۵ﻧﻮازش ﮐﺮدم و ﺟﻤﻼت آراﻣﺶ ﺑﺨﺶ در ﮔﻮﺷﺶ ﮔﻔﺘﻢ. ﻣﻌﻤﻮﻻ ﺣﺪود ﻣﯽ ﮐﺸﺪ و ﺳﭙﺲ آرام ﻣﯽ ﺷﻮد.

اطﻼﻋﺎت داروی ﮔﺎﺑﺎﭘﺎﻧﺘﯿﻦ را در اﯾﻨﺘﺮﻧﺖ دﯾﺪم. اﯾﻦ دارو ﻣﻌﻤﻮﻻ ﺑﺮای ﺟﻠﻮﮔﯿﺮی از ﺣﻤﻠﻪ ﺗﺠﻮﯾﺰ ﻣﯽ ﺷﻮد. ﻣﺼﺮف آن ﺑﻌﻨﻮان ﺧﻮاب آور ذﮐﺮ ﻧﺸﺪه ﺑﻮد. ازSeizureﻧﺎﮔﮫﺎﻧﯽ ﻋﻮارض آن ﺳﺮﮔﯿﺠﻪ، ﺿﻌﻒ، ﻋﺪم ھﻤﺎھﻨﮕﯽ اﻋﻀﺎ ﺑﺪن، و ﺗﺎردﯾﺪن ذﮐﺮ ﺷﺪه ﺑﻮد.
ﻟﯿﻨﮏ اﺻﻞ ﻣﻘﺎﻟﻪ: https://www.webmd.com/drugs/2/drug-14208-8217/gabapentin
oral/gabapentin-oral/details

اﮔﺮ ﻟﺮزش دﺳﺖ و ﭼﺎﻧﻪ در ﻧﺘﯿﺠﻪ ﻋﻮارض دارو ﺑﺎﺷﺪ ﺣﺘﻤﺎ رﻓﻊ ﻣﯽ ﺷﻮد. اﮔﺮ اداﻣﻪ داﺷﺖ ﺑﺎ ﭘﺰﺷﮏ ﻣﺸﻮرت ﮐﻨﯿﺪ و ﻣﺨﺼﻮﺻﺎ ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ ﮔﺎﺑﺎﭘﺎﻧﺘﯿﻦ را ﺑﺮای ﭼﻪ ﺗﺠﻮﯾﺰ ﮐﺮده اﻧﺪ. ﻣﺼﺮف اﯾﻦ ﮔﻮﻧﻪ داروھﺎ ﺑﺮای ﺣﺎﻟﺖ و ﻋﺎرﺿﻪ ﺑﺨﺼﻮﺻﯽ ﺗﻮﺻﯿﻪ ﻣﯽ ﺷﻮد. ﺣﺘﻤﺎ از ﻣﺼﺮف ﺧﻮدﺳﺮاﻧﻪ دارو ﭘﺮھﯿﺰ ﻣﯽ ﻓﺮﻣﺎﯾﯿﺪ.


#سخت_ترین_دوران_بیماری

درخواست عضویت در تالار گفتگو: ۰۹۱۳۳۹۹۹۶۶۳

سلام صبحتون بخیر
بنظر من سالهای اول بیماری سختترین سالها هم برای بیمار وهم اطرافیان هستش. فرد بیمار کاملاً توهماتش رو باور داره وحقم داره، صداها رو میشنوه وتصاویر رو ميبينه ولی برای ما درکش سخته، منم خیلی آگاه نبودم وبه همسرم میگفتم چرا این حرف رو زدی واسه چی دروغ میگی. کم کم پذیرای این واقعیت میشیم که عزيز ما در گیر فضای ذهنی شده که باورش داره. اونوقت یاد میگیریم این ما هستیم که باید صبورانه شرایط رو مناسب با اون تغییر بدیم. در مورد خودم یاد گرفتم هر جایی مجبور نیستم با همسرم برم یا اینکه با بعضی از افراد که درکی ازاين بیماری نداشتن لازم نیست معاشرت کنم. اينطوري هم خودم کمتر اذیت میشدم هم همسرم. دوره ای که همسرم توهم میدید فکر کنم سه یا چهار سال طول کشید بعد ديگه وارد تکرار شد خیلی بیقرار تر از قبل. الان فکر میکنم ميشد اون دوره رو باز هم با آرامش بیشتری گذروند.فیلم ذهن زیبا خیلی خوب نشون ميده وقتی بیماری دچار توهم میشه برای اون تا چه حد واقعیت داره ، امیدوارم دوستانی که عزیزانشون در این مرحله از بیماری هستن بتونن صبورانه این دوره رو طی کنن
با آرزوی جمعه ای خوش برای شما عزيزان 🌸🍃

با درود به… خانم و سایر عزیزان که در مورد سخت ترین سالها اظهار نظر کرده اند.

بمن اجازه بدهید از جنبه دیگری به این مطلب بپردازم. به عبارت دیگر، موضوع را از دید بیمار 🌹 و 🌹 مراقب مورد توجه قرار دهیم.

من هر زمان نوشته خودم را در وبسایت دردآشنا می خوانم مو بر اندامم راست می شود و بی اختیار اشکم جاری می گردد. ساعتها در باره رفتارم با همسرم در دوران اولیه بیماری فکر می کنم:
آیا با او همدلی و پشتیبانی می کردم و در کنارش بودم؟ بلی.
آیا حد اکثر توانم را برای تشخیص بیماری بکار گرفتم؟ بلی.
آیا عمق نگرانی و ترس او را می فهمیدم؟ خیر.
آیا سوادم در مورد بیماری آنقدر بود که بتوانم به بهترین وجه از او مراقبت کنم؟ خیر.
دقیقا به همین دلیل است که کوشش می کنم سطح آگاهی سایر مراقبین در مورد فرسایش مغز را بالا ببرم تا آنها مراقبی بهتر از من باشند و ترس و وحشت عزیز خود را در شروع بیماری بهتر درک کنند. متاسفانه اشک ریختن امروزم جوابگوی کم سوادی ۱۳ سال قبلم نیست.

گوشه ای از مقاله سیر پیشرفت بیماری و دگرگونی رل مراقب را برایتان کپی کرده ام. برای خواندن کامل مقاله به آدرس زیر مراجعه نمایید: http://dardashna.ir/?p=1531

مشکل ترین دوران بیماری کدام است؟

از دید مراقب، هر سه دوران بیماری مشکل است و هر کدام مسایل مربوط به خود را دارند. ولی به باور من، مشکل ترین دوران بیماری از دید بیمار، دوران اولیه بیماری است.

عزیز شما آگاه است که با مشکل بسیار بزرگی روبروست. مشکلی که پیوسته توانایی های فکری و ذهنی وی را به چالش می کشد. او پاره ای اوقات در تقدم و تاخر ابتدایی ترین کارهای روزمره دچار تردید می شود.
گاهی چنان در محیط آشنا سردرگم و فراموش کار می شود که احساس می کند قلبش از شدت اضطراب ممکن است از تپیدن بایستد. درک عمق نگرانی و ترس وی، از توان افراد سالم خارج است.
او ممکن است به شدت عصبانی باشد. تمام برنامه ریزی های وی نقش بر آب شده است. او دیگر کنترلی در باره اتفاقات زندگی خود ندارد و بیماری، افسار گسیخته به راه خود ادامه میدهد.
بیمار احساس می کند هیچ کس او را درک نمی کند و عمق درد و نگرانی وی را نمی فهمد. وی ممکن است گوشه گیر و خانه نشین شود و به افسردگی دچار شود.
او بیش از هر زمان دیگر به پشتیبانی، همدلی، و ابراز عشق و علاقه نزدیکان نیاز دارد. ولی اطرافیان، در ناباوری و شک و تردید در باره تغییراتی که در رفتار، کردار، و گفتار عزیزشان بوجود آمده است به سر می برند. برخی از انجام هر گونه اقدام سازنده ای ناتوانند.


#خروج_از_منزل

درخواست عضویت در تالار گفتگو: ۰۹۱۳۳۹۹۹۶۶۳

این پرسش در گروه برگزیدگان مطرح شده بود.
[13.04.18 14:17]

دوستان عزیز یک سوال مادر من در مرحله دوم بیماری هستن اغلب اوقات نشسته اند و ما تلاش بسیار بسیار زیادی باید انجام دهیم تا ایشان چند قدمی حرکت کنند البته با عصا یا واکر این چند روز که هوا متعادل شده (در نزدیکی منزل مادر بوستانی است) پیشنهاد میکنیم که پارک برویم مخالفت میکنند به شکلهای مختلف ترفندهای مختلف به زور میبریمشان و بسیار بسیار اذیت میشویم سوال بنده این است آیا ارزشش را دارد یا اینکه تلاش نکنیم و ایشان به نشستن ادامه دهند باور بفرمایید امروز صبح منزل ایشان بودم چون جمعه پرستار ندارند بالطبع وظیفه دانستم ایشان را به بوستان ببرم باور بفرمایید نیم ساعت سخنرانی کردم که اگر حرکت نداشته باشید چنین و چنان میشود قبول نمیکردند که به پارک بیایند بهر حال من گفتم پس من میرم پارک دیدم گفتن مجبورم میکنی بیام اومدن خوشحال شدم که موفق شدم ولی باور میفرمایید د ر طول مسیر تمام مدت ….. زدن یعنی وقتی رفتیم و نشستیم و برگشتیم من بقدری از نظر روحی تحت فشار بودم که تمام بدنم درد گرفت راهنمایی بفرمایید آیا ادامه دهیم یا تسلیم شویم

[13.04.18 14:18]
ببخشید سن مادر 79 سال👆👆👆👆

سلام. دوست عزیز به نظر من آرامش مادر در منزل بیشتر می باشد سعی کنید درخانه تحرک داشته باشد .یا ببیند دوست دارد کس دیگری هم همراه شما باشد. برایشان لذت بخش تر می باشد البته ما در من هم که به رحمت خدا رفتن تمایلی به بیرون رفتن نداشتن فقط سعی کنید در حرکتها مراقبت لازم را داشته باشید که خدایی نکرده شکستگی نداشته باشند .همین قدر که در منزل هم راه بروند خوب است .چون شکستگی پا برای ما در مرحومم اتفاق افتاد واول مشکلات ما شروع شد.انشالله که خداوند به شما ودوستان توانایی بدهد

Mehdi Samadani, [13.04.18 15:46]
سلام. من فرمایشات خانم … را تایید می کنم. در اینکه زمانی می رسد که شما و بیمار تنها بیرون رفتنتان خطراتش از مواهبش بیشتر می شود. بهترین قاضی برای این که این زمان کی است خود شمایید. لازم نیست صبر کنید اتفاق بدی بیفتد بعد به این نتیجه برسید. هر زمان که می خواهید با عزیزتان از منزل خارج شوید برای دیدن پزشک، یا گردش در پارک، یا دیدن فامیل و غیره به چند تا اگر فکر کنید و ببینید اگر آن اتفاقها صورت بگیرد آیا شما به تنهایی می توانید آنها را حل و فصل نمایید یا اینکه ممکن است بیمار به استرس و هیجان و پرخاشگری دچار شود؟ اتفاقاتی مانند:

اگر نیاز به رفتن به دستشویی داشته باشند،
اگر شلوارشان خیس شود یا بد تر دچار دفع شوند،
اگر در پارک هستید و ایشان به هر دلیل روی نیمکت نشستند و حاضر نشدند تا محل پارک اتومبیل راه بیایند،
اگر در زمان رانندگی تصادف کوچکی رخ دهد (برای من اتفاق افتاده است)،
اگر ایشان از سر و صدای کودکان در پارک یا وجود سگ یا گربه ناراحت شوند و بیقراری نمایند،
و اگرهای فراوان دیگر.

ورزش سبک و فعالیت فیزیکی تا هر زمان که امکان داشته باشد و به هر صورت و در هر مکان که صلاح بدانید برای بیمار ضروری است. ما تا زمانی که امکان داشت وتعادل همسرم نزدیک صفر بود او را راس هر ساعت با قدم اهسته به توالت می بردیم. وقت گیر و برای بیمار و مراقب هر دو استرس آور بود ولی از نظرات بسیاری برای بیمار مفید بود.

موفق باشید.


درخواست عضویت در تالار گفتگو: ۰۹۱۳۳۹۹۹۶۶۳

#واکر
#صندلی تا شو

[10.04.18 17:08]

باسلام.
مادر بزرگ من، 87 سال دارن، در مراحل مقدماتی آلزایمر هستن…..اخیرا، بیرون از منزل، به خصوص، می خوان که دست کس دیگه ای رو بگیرن، ولی هنگامی که مادرم این کار رو می کنن، در حین این کار یا احساس می کنن دستشون رو می کشن یا فشار می دن و خیلی ناراحت می شن؛ ضمنا به دلیل خستگی نیاز به نشستن پیدا می کنن. البته در منزل با عصا و حتی گاهی بدون عصا حرکت می کنن.
من تصورم اینه که ضعف بنیه پیدا کردن و البته احساس ترس در بیرون باعث می شه که بخوان دست کسی رو بگیرن.

اگر بیرون از خونه براشون از واکرهای چرخدار که دارای صندلی هست استفاده کنیم، آیا ممکن است باعث تشدید وضعیتشون بشه و عملکرد راه رفتنشون رو تضعیف کنه؟ یا می تونیم برای اینکه مادرم بتونه راحتتر ایشون رو بیرون ببره از این وسیله استفاده کنیم؟

Mehdi Samadani, [10.04.18 20:32]

با درود،
تجربه من این است که عزیزان ما به دو دلیل احتیاج دارند دست کسی را بگیرند.
اول اینکه ترس از محیط نا آشنا (خارج منزل)، رفت و آمد سایرین، حرکت اتومبیلها، سر و صدای زیادی، و غیره.
دوم عدم تعادل کافی. بیمار خودش احساس می کند که نیاز به کمک دارد. مخصوصا اگر پیاده روهای شهر شما هم مانند کرمان ناهموار و پر از دست انداز باشد.

فشار دادن به دست همراهشان هم آگهی دهنده سطح اظطراب و نگرانی ایشان می تواند باشد. بهترین راهکار این است که مادرتان دست غالب مادر بزرگ را (معمولا دست راست ایشان) را در دست خودشان بگیرند و بلافاصله از حالت دست دادن به حالت مچ گرفتن تغییر وضعیت بدهند. در این حالت هر چقدر هم ایشان فشار بدهند دست مادرتان درد نمی گیرد.

و اما واکر و صندلی… با صندلی تا شو برای استراحت بین راه موافقم ولی نسبت به کارساز بودن واکر مشکوکم. در ابتدای راه فرسایش مغز، به احتمال زیاد، امکان یادگرفتن استفاده از یک وسیله جدید ممکن است وجود داشته باشد ولی مدیریت کردن واکر چرخدار در پیاده رو های نا مناسب و عدم آشنایی ایشان به این وسیله شاید مشکل ساز باشد. اگر مایل هستید، واکر را در منزل که بدور از سر و صدای خارج از منزل است امتحان کنید. اگر با تمرکز کامل مادر بزرگ به راحتی استفاده از آنرا یاد گرفتند، انوقت می توانید در پارک یا جای هموار خارج منزل هم امتحان کنید.

موفق باشید.


#وظیفه_همسر
#وظیفه_فرزند

.

درخواست عضویت در تالار گفتگوی دردآشنا: ۰۹۱۳۳۹۹۹۶۶۳

لینک وبسایت دردآشنا:  www.dardashna.ir

.

خدمت آرزو خانم و زری خانم و همه نازنینانی که به امر مراقبت از والدین خود کمر بسته اند درود فراوان.

در عین اینکه مراقبت از هر بیماری امری پسندیده و احترام انگیز است، من احترام فوق العاده ای برای عزیزانی که در خدمت والدین نهایت از خودگذشتگی نشان می دهند قائل هستم.

فلسفه من این است که همسران وظیفه ای خاص در مقابل یکدیگر دارند چونکه به این وظیفه اخلاقا تعهد کرده اند. به عبارت دیگر، من باور دارم که اگر نقش من و همسرم در زندگی عوض می شد و من بجای او بیمار بودم، او هم از هیچگونه فداکاری در حق من دریغ نمی کرد چونکه آنرا وظیفه خود می دانست.

اما وظیفه فرزند در برابر والدین، در عین اهمیت و خداپسند بودنش، مانند وظیفه همسران در برابر یکدیگر نیست. یک فرزند برای زندگی خانوادگی خودش، در مقابل همسر و فرزندان و احیانا کار حرفه ای خارج منزل، مسئولیتهای مهمی را بعهده دارد. به احتمال زیاد خواهر و برادران دیگری هم وجود دارند که در این مسئولیت شریکند و شاید به سهم خود عمل نمی کنند. هیچ پدر یا مادری راضی نیست که در نتیجه مراقبت فرزندش از او، تربیت نوه ها یا رابطه زناشویی فرزند با همسرش در رده دوم اهمیت قرار گیرد.

به همین دلیل است که من دست فرزندانی را می بوسم که برای مراقبت از پدر یا مادر خود ایثار می کنند و حد اقل سلامت خودشان را به خطر می اندازند. ایثار چنین فرزندانی در حقیقت گذشت و فداکاری یک خانواده است. اگر پشتیبانی همسر و فرزندان این مراقبین وجود نداشت، امکان انجام چنین مراقبتی هم در کار نبود.

موفق باشید.


#تخصص به کدام پزشک مراجعه کنیم؟

.

لینک عضویت در تالار گفتگوی دردآشنا: https://t.me/joinchat/DBjIa0nxb_KgKJVuU9FY7A

لینک وبسایت دردآشنا:  www.dardashna.ir

با سلام خدمت همگی. به نظر شما برای بیماران مبتلا به دمانس کدام تخصص در پزشکی ارجحیت دارد: 1. متخصص مغز و اعصاب (نورولوژیست) یا 2. متخصص اعصاب و روان؟ ممنون میشم اگر تجربه مراجعه به هر دو تخصص رو داشتید و اینکه از تشخیص بیماری و تجویز دارو از کدام متخصص نتیجه بهتری عایدتون شده رو به اشتراک بگذارید. 🙏

سلام…برای رفع خستگی آقای صمدانی، جسارتا خدمتتون بگم که :
از نظر تشخیص بیماری و نوع آن، مداخلات دارویی نورولوژیست بهتر می تواند کمک کند.
از نظر تشخیص و درمان بیماری های همراه ( مثل افسردگی، اضطراب و..)، روانشناس ها و متخصین اعصاب و روان شاید مناسبتر باشند
ولیکن این مطلق نیست، بنطرم این مسئله به تجربه پزشک هم مربوط می شود…یادتون باشه پزشکی یک علم تجربیه، چه بسا یک پزشک عمومی به واسطه تجربه زیاد در حیطه دمانس بهترین کمک را به شما بکنند.
از نظر مراقبت، نحوه مراقبت و….همین تالار گفتگوی اینجا به نظر میرسه بهترین گزینه ست.

سلام و با عرض سپاس از آقای دکتر آذربخت.

فرمایشات ایشان را کاملا تایید می کنم. تشخیص بیماری همسرم توسط یک متخصض مغز و اعصاب در آمریکا انجام شد. بعد از تشخیص و اطمینان از اینکه درمانی برای این بیماری وجود ندارد به کرمان آمدیم. با متخصص مزبور قرار ویزیتهای تلفنی گذاشتیم و تقریبا ماهیانه از طریق تلفن با ایشان تماس دارم.

پس از استقرار در کرمان با پزشک عمومی نازنینی آشنا شدم که همسایه ما هستند. ایشان پس از مراجعه به کتابهای درسی گذشته شان اذعان کردند که در باره دمانس فرونتو تمپورال فقط یک پاراگراف وجود داشته است. ایشان انسان بسیار روشن و علاقمندی هستند. من به ایشان در باره اف تی دی اطلاع رسانی کردم و ایشان در باره طب عمومی به من. یک ترکیب بسیار کارا و موثر. من هیجوقت نیاز به مراجعه به پزشک متخصص دیگری نداشته ام. البته باید اضافه کنم که تغییرات رفتاری همسرم هیچکدام در حد بسیار شدید که نیاز به مداخله دارویی داشته باشد نبودند. پزشک متخصصص آمریکایی آنرا نتیجه سیستم مراقبتی که ما در کرمان ایجاد کرده ایم می داند.

به عبارت دیگر مراقبت صحیح بر هر درمان دارویی ترجیح دارد و موثر تر است.


 

..

.
#عامل_اصلی_دمانس
.
[In reply to …i]
سلام خانم …، ممنون
منظور این است که قبل از ظهور علائم قابل تشخیص نیست؟ ولی شنیده ام که حتی تا ۲۰ ستل قبل از ظهور علائم می توان تشخیص داد.
سلام. من این برنامه تد را چندی پیش دیدم. این پروفسور می گوید امیلویدها از سنین ۳۰ سالگی در مغز ما شروع به ایجاد می شوند ولی تا وقتی که پروتئین تائو بوجود نیاید دمانس هم بوجود نمی آید.  ظاهرا روی یک نوع اسکن کار می کنند که بتوانند شروع ایجاد امیلویدها را ببی نند.  او وجود امیلوید را به اسلحه ای برای کشتن (ایجاد دمانس) تشبیه می کرد و می گفت تا وقتیکه قاتل حضور نداشته باشد (پروتئین تائو) قتلی اتفاق نمی افتد (کسی به دمانس مبتلا نمی شود).
[Forwarded from Mehdi Samadani]
سلام. امروز این پرزنتیشن را دیدم و فکر کردم لینک آنرا برایتان ارسال کنم.
http://www.alzheimersweekly.com/2018/02/harvards-tau-scans-turning-point-in.html
خودتان ببینید. به زبان انگلیسی است. بسیار جالب و امیدوار کننده است. پروفسور لهجه هم دارند.

.
#تشخیص از راه تصویر برداری
.
[In reply to Mehdi Samadani]
سلام جناب صمدانی. شب خوش. براساس مطلبی که نوشتید یک سوال در ذهنم ایجاد شده که ممنون میشم اگر پاسخ بفرمایید. با توجه به اینکه لوب های مغز تعریف شده اند آیا با استفاده از روش های تصویربرداری امکان تشخیص اینکه آسیب دیدگی در کدام لوب اتفاق افتاده وجود ندارد؟ به عنوان مثال آیا کوچک شدن هیپوکامپ نشانگر تشخیص نهایی برای آلزایمر در فرد نیست نیست؟  سپاس
[In reply to …]
شما درست می فرمایید. پزشکان کوشش می کنند با استفاده از روشهای تصویر برداری مختلف هم به اتروفی مغز پی ببرند و هم اینکه تخریب سلولی در چه ناحیه ای از مغز اتفاق افتاده است تا بدینوسیله وجود دمانس و نوع آنرا تشخیص دهند.
متاسفانه، این تصویر برداری همیشه نمی تواند آنچه را که اتفاق افتاده است بخوبی نشان دهد.  بیمارانی را در تالار جهانی اف تی دی می شناسم که علايم دمانس فرونتو تمپورال را دارند ولی تصویر برداریهای متنوع و مکرر نتوانسته است کمک لازم را برای تشخیص به پزشک بکند.
مشکل دوم خواندن و تفسیر این تصویر هاست. متخصص رادیولوژی در خواندن و تفسیر تصاویر نقش مهمی دارد. همانطور که همه متخصصین مغز و اعصاب یکسان نیستند، رادیولوژیستها هم یکسان نیستند. پزشکان ما بیشتر به گزارش رادیولوژیست تکیه می کنند. در نتیجه گزارش نادرست یا ناقص آنها می تواند مشکل ساز باشد. باز هم بیماری را می شناسم که سالها دنبال تشخیص بود. زمانی که به یک متخصص جدید مراجعه می کند، او بلافاصله تشخیص اف تی دی می دهد و تعجب می کند که چطور پزشک و رادیولوژیست قبلی آثار بیماری را در تصویر مشاهده نکرده اند.

ما ذر یک دنیای بی عیب (پرفکت) زندگی نمی کنیم.


.

.
#تشنج
.
باسلام
خدمت جناب آقای صمدانی ودیگر بزرگواران
سوالی برام پیش آمده ،البته قبلا درسایت درد آشنا وسایتها دیگر جستجو کردم .ولی اشاره مستقیم به عارضه تشنج در خواب دربیماران دمانس نشده است.
سوال :
آیاتشنج  درخواب از عوارض دمانس است ؟ یااین که ارتباطی با دمانس  ندارد؟
چون مادر من یکسالی که  دچار این مشکل شده است وبا تجویز دارو توسط دکتر  کنترل شده وبه صورت خفیف هست.
امیدوارم پزشکان حاضر در گروه هم اظهار نظر کنند.
وجود تشنج در بیماران مبتلا به آلزایمر بیشتر از دیگر سالمندان سالم است. بین ۱۰ تا ۲۲٪مبتلایان به بیماری آلزایمر اقلا یک مرتبه به تشنج دچار می شوند. معمولا تشخیص علل بوجود آمدن تشنج مشکل است.
مقاله های زیر مطلب را بیشتر توضیح می دهند.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12964886
https://www.verywell.com/alzheimers-disease-causes-of-seizures-1204507
https://www.medscape.org/viewarticle/493672

.
.
#شیوع_آلزایمر در ایران
.
چرا توی ایران ما بیشتر باید اینجور بیماری ها باشه تا خارج از کشور محمد علی کشاورز هم متاسفانه مبتلا به الزایمر دچار شدن بازیگر خوبمون داریم از دست میدیم بخدا 🙏😔 من میگم واسه اینکه تو مملکت ما شادی خوشی نیست ازادی نیست البته نظر منه مریضی ها از افسردگی رخ میدن وقتی تو ایران باشی باید از بی پولی همه چی شکایت کنی جوش زدن پدر و مادرا برای اینده ی بچه هاشون که اینده ای اگه وجود داشته باشه خب اینا همه درده خودش
[In reply to …]
من قبول دارم که شکل زندگی خوب، تغذیه، ورزش و فعالیت، و روشهای سالم از زندگی اکثریت ما رخت بر بسته است ولی مسایل سیاسی و اقتصادی و امثال آن، به نظر من، اگر هم نقشی در بیماریهای جدید مانند فرسایش مغز داشته باشند بسیار کمرنگ است.
یادم می آید مقاله ای را در مجله تایمز آمریکا شاید حدود ۲۰ سال قبل خواندم. این مقاله می گفت همه مردان به سرتان پروستات و همه زنان به سرتان سینه مبتلا خواهند شد بشرطی که به اندازه کافی عمر کنند. البته اندازه کافی برای همه یکسان نیست.
از بدو تولد من تا به امروز امید به زندگی در ایران نزدیک به ۳۰ سال بیشتر شده است. در زمان کودکی من، اقوام ۵۰ ساله من پیر و فرتوت بودند. با کشف پنی سلین و آنتی بیوتیک بسیاری از بیماریها کنترل شده اند. در نتیجه امروز رسیدن به سن ۷۵ سالگی امری عادی شده است.
بزرگترین عامل در بوجود آمدن فرسایش مغز سن وسال و در درجه دوم عوامل ژنتیک است. سایر عوامل نقش کمرنگ تری دارند. بنا بر این باید آماده باشیم که در خانواده ما از هر ۴ نفر که به سن ۷۵ می رسند یکی به نوعی بیماری دمانس دچار شود و این آمار با بالارفتن سن افزایش پیدا خواهد کرد. متاسفانه زیر بناهای ما از نظر فرهنگی، بهداشتی، خانه های سالمندان، و مراقبین حرفه ای برای این سونامی آماده نیست و بار سنگین مالی و روحی مراقبت از این بیماران اکثرا بر دوش ناتوان و بی پشتیبان خانواده ها سنگینی خواهد کرد.
به امید روزی که محققین داروی موثری برای جلوگیری از بروز این بیماری و مداوای آن کشف کنند.

.
.
#اشتها بی اشتهایی
.
[In reply to Mehdi Samadani]
سلام خدمت آقای صمدانی ودیگر عزیزان
من مطالب مقاله خوردن وآشامیدن و تغذیه را مطالعه کردم ومطالب مفیدی کسب کردم.
فقط مشکل من این است که مامان  از اول بیماریش غذا کم می خورد وروز به روز از مقدار  غذایی که می خورد،کاسته میشود. وزنش موقع شروع بیماری 45 کیلو بوده الان لاغرترشده ولی چون نمی تواند روی ترازو بایستد نمی دانم چقدر است؟فقط وعده صبحانه که فرنی است خوب می خورد. وعده ناهار وشام کم می خورد. حتی اگر به صورت پوره باشد می گوید: میل ندارم.
یا حالم دارد بهم میخورد.
 اگر به اصرار بهش بدم بالا میاره.خیلی بدغذا است وهر چیزی رانمی خوردمثلاغذا تند وترش مزه ونمک دار وغذای تکراری
البته آب هم  همراه هر دارو کم میخورد . اما درطی روز  مایعات که میخورد حداقل شش لیوان میشود.
یبوست هم دارد.اما دارو سی لاکس بهش نمی سازد واسهال میشود .شربت خاکشیر که شما گفتید ناشتا میدم .بهتر شده ویک روز در میان شکمش کار میکنه  ولی سفت وکم است.
خداراشکر الان دربلع مایعات وغذا مشکلی ندارد . و من نگرانم الان کم می خورد بعدا که دچار مشکل در بلع شد  اصلا غذا نخورد.
آقای صمدانی به نظر شما چه راهکار دیگر می توانم بکار ببندم که مامان غذای بیشتری بخورد؟
[In reply to …]
سلام. اول اینکه وزن مادرتان که در شروع بیماری ۴۵ کیلو بوده نگران کننده است. البته اگر قدشان خیلی کوتاه باشد نگرانی من بی مورد است. شاید بد نباشد با کارشناس تغذیه مشورت کنید. شربتهای مقوی و اشتها آور که مخصوص کودکان است شاید موثر باشد. من بامکملهای جایگزین غذا میانه خوبی ندارم ولی شاید برای مادرتان بصورت کمکی بد نباشد. چندی قبل یکی از مراقبین گفتند انشور    Ensure  که یک نوع مکمل غذایی مایع است و معمولا به بیماران ضعیف بعد از عمل جراحی می دهند در فروشگاههای کالای پزشکی در تهران وجود دارد.
 
سعی کنید غذا خوردن را گیرا تر کنید. تشریفات بیشتر، استفاده از ظروف گرانبها تر از دید مادرتان، ظروف رنگی و قرمز، لیوان جالب تر شاید کمک کند. وقت بیشتری برای غذا در نظر بگیرید. اگر لازم است غذای ایشان را در محیط آرام و بی سر و صدا و به تنهایی بخورانید. در گذشته چه غذایی دوست داشتند؟ اگر مشکل بلع ندارند چرا غذا را پوره می کنید؟ اگر مشکل دندان و جویدن دارند غذا را کاملا بپزید سفت نباشد و جویدن زیاد نخواهد.
مقاله تغذیه و برنامه غذایی وبسایت دردآشنا را در آدرس زیر مطالعه نمایید:  
http://dardashna.ir/?p=1068
موفق باشید.

.
..

#پرخوری
#شیرینی

پدر من كه فراموشى دارن و يه مشكل اينه كه ايشون وقتى بيدارن دايم بايد درحال خوردن باشن،مخصوصا چيزهاى شيرين مثل بستنى، انگار فراموش ميكنن چيزى خوردن يا شايد بخش سيرى مغز خوب كار نميكنه، نميدونم علت چى هست، ولى چون حركت خيلى كمى دارن روز به روز چاق تر ميشن، و بلند شدن و تحركشون سختر ميشه، مادرم كه بيشتر وقتش با بابا هست از اين موضوع ناراحتن،گاهى اوقات اگر هيچى نبينن شكر خالى ميخورن، آيا براى كاهش اشتها راهى هست، ممنون

.

سلام و درود به شما.

بیماران مبتلا به FTD میل وافری به خوردن شیرینی پیدا می کنند بطوری که در دوران اولیه و بعضا میانی بیماری به اضافه وزن دچار می شوند.

راهکار موثر سازشگری با این عارضه است نه مصرف دارو.

در دورانی که بیمار توان حرکت دارد حتما ورزش و پیاده روی را در برنامه روزانه او بگنجانید که بصورت عادت انجام شود. من بخاطر دارم که همه روزه پیاده از منزل حرکت می کردیم و پس از پیمودن چندین خیابان و بازار کرمان، در پایان با تاکسی بمنزل بر می گشتیم که در مجموع حدود دو ساعت وقت می برد. مغازه ای سر راه ما قرار داشت که انواع شیرینی می فروخت و همسر من از نقل های درشت او هر روز خریداری می کرد. هم خرید برایش جالب بود هم خوردن نقل. من او را تشویق می کردم که به فامیل و آشنایان نقل تعارف کند و از انها خواهش کرده بودم که دست او را رد نکنند و چندین نقل بردارند. نتیجه اینکه سهم همسرم از این خرید اندکی نقل بیش نبود.

خوردن شیرینی یکی از محدود لذتهای باقیمانده برای این بیماران است. آنها را از این لذت محروم نکنید ولی رعایت تعادل را هم از نظر دور ندارید.

مواد قندی و شیرینی را از دید بیمار پنهان کنید. خوردن شیرینی را تبدیل به یک برنامه منظم مانند چای عصرانه نمایید. موقع صرف شیرینی، برای هر نفر به اندازه مصرف متعادل سر میز بیاورید بجای اینکه ظرف پر از شیرینی را سر میز بگذارید. اگر غافل شوید بیمار تمام شیرینی ها را خواهد خورد. آشنایان را از این روش جدید پذیرایی اگاه کنید و به آنها راجع به بیماری آموزش دهید.


.

#موسیقی

نظریه های پزشکی ثابت کرده 60% افرادی که دچار آلزایمر میشوند، در گذشته آهنگ زیادی گوش نمیکردند!

گوش دادن به آهنگ اگر تا پیری دوام یابد شانس آلزایمر را به کمتر از 10% کاهش میدهد.
منبع: دکتر آز

.

من وبسایت دکتر آز را جستجو کردم و همچه ادعایی ندیدم. بعد به کانالی که بنام دکتر آز درست شده مراجعه کردم و تبلیغات مختلفی را دیدم که ربطی به دکتر آز نداشت.

نتیجه گیری من این است که این مطلب ساختگی است. متاسفانه در دنیای مجازی امروز، انواع ادعا ها و اطلاعیه ها بدون اینکه مبنای علمی و تحقیقی داشته باشد منتشر می شود و توسط کاربران باز پخش می یابد.

من حتی اگر این مطلب واقعا توسط دکتر آز اعلام شده بود باز هم باور نمی کردم. فقط ادعای اینکه تحقیقات شده کافی نیست. باید ذکر شود کدام دانشگاه و در چه زمانی تحقیق را انجام داده اند.

من اثر موزیک را در بیماران آلزایمر بسیار مهم و کارساز می دانم. یک فیلم مستند بنام Alive inside دیده ام ودر اختیار دارم که به این موضوع می پردازد. ولی ادعای اینکه پرداختن به موسیقی از جوانی تا پیری خطر آلزایمر را به ۱۰% می رساند توسط هیچ محققی ثابت نشده است.

سرتان را درد آوردم که بیان کنم هر مطلبی را چه مثبت و چه منفی در فضای مجازی دیدید باور نکنید تا اینکه بررسی نمایید منشا خبر کجاست و بر چه اساسی عنوان شده است.


.

#شیرینی
#پرخوری
#منطق

سلام و تشكر، بابا قبلا زياد پياده روى ميكردن ولى الان نميدونم به خاطر اضافه وزنه يا بيمارى خيلى تنبل شدن، همش نشستن يا خوابيدن، ديروز به زور دستشونو گرفتم فقط دور سالن خونه باهاشون راه رفتم، قدم هاى خيلى كوتاه كوتاه برميدارن، بعد عصبانى شدن كه خسته شدم اينهمه راه رفتم، تحركشون خيلى كم شده و اين منون نگران ميكنه، ميل زياد به بستنى دارن، جند روزه مامان يه ميز گذاشتن جلوشون و هرچى كه ميخورن جلدش و بشقابشو روى ميز باقى ميگذارن بعد كه بابا ميگن من هيچى نخوردم، بهشون نشون ميدن، نميدونم اين راهكار درسته يا نه

شاید اگر بتوانید تفریح راه رفنن را افزایش دهید کمک کند مثلا از دوستان صمیمی ایشان بخواهید با هم به پارک بروند، به ییلاق یا جایی که قبلا براشون خوش آیند بوده بروید و انجا قدم بزنید.

بیماران FTD و منطق با هم جور نیستند. اینکه جلد تنقلات یا لیوان بستنی را به ایشان نشان دهید فکر نمی کنم موثر باشد. شاید پرخاشگری هم بکنند.

بستنی خوردن را با پارک در هم تلفیق کنید. بگویید در منزل بستنی نداریم. با هم می رویم و می خریم. بعد پارک و قدم زدن را مطرح کنید و بعد از آن: عجب بستنی بعد از پارک لذت بخش است! هر حیله ای که راهگشا باشد مجاز است.


.

#وراثت

آلزایمر ارثی هست؟

با درود،

ژنتیک و مسئله وراثت حتما در مورد آلزایمر و بسیاری بیماریهای دیگر وجو دارد. اگر از فامیل بلافصل مانند پدر و مادر و خواهر و برادر کسی بیمار بوده احتمال زیاد ژن بیماری در او هم وجود دارد ولی صرف داشتن ژن دلیل ابتلا به آلزایمر نیست. باید ژن میوتیت کند و از حالت عادی خارج شود تا فرد به آلزایمر دچار شود.

عوامل دیگری که بیشترشان در کنترل ما ست دخیل هستند که در مجموع رنگ عامل ژنتیک را کمرنگ می کنند.

ورزش کنید، غذای متعادل و ازنوع مدیترانه ای مصرف کنید، مغزتان را به چالش بکشید، اجتماعی باشید، خوب بخوابید، به بیماریهای زیر بنایی مانن بیماری دیابت و قلب و عروق توجه کنید…

توصیه می کنم مقاله آیا دمانس قابل پیشگیری است را که شرح مفصل گفته های فوق را در بر دارد در آدرس زیر ملاحظه نمایید:
http://dardashna.ir/?p=2780


.

#فراموشی

ببخشید مادر من ۸۰ ساله هست ناراحتی اعصاب داره تحت نظر دکتر غفاری هست ولی جدیدا توی شمردن پول اشتباه میکنه و بعضی مواقع فراموش کار میشه مثلا نمیدونه قندون را کجا گذاشته ویا مثلا یکی به اون چیزی بده جایی میگذاره بعد فراموش میکنه و کلا قاطی میکنه مخصوصا وقتی جوش و حرص میخوره آیا امکان داره این فراموشی ها افزایش پیدا کنه و مشکل ساز بشه برای خودشون؟

.

آیا برای مادر شما تشخیص نوعی فرسایش مغز داده اند یا فقط ناراحتی اعصاب؟ فراموشی دلایل متعدد دارد و فقط پزشک می تواند در مورد تشخیص بیماری ایشان با توجه به مشاهدات بالینی، سابقه بیماریها، و آزمایش و عکس برداری اظهار نظر نماید.

اگر ایشان به نوعی فرسایش مغز دچار باشند، اینگونه عوارض که ذکر کردید با گذشت زمان پر رنگ تر خواهند شد. تشخیص درست دمانس آسان نیست. مثلا در مورد دمانس فرونتو تمپورال، ممکن است بیمار به اشتباه تحت مداواهای روان پزشکی قرار بگیرد.

توصیه می کنم مقاله ده نشانه زنگ خطر وبسایت دردآشنا را مطالعه نمایید و در صورت نیاز با پزشک ایشان مشورت نمایید:
http://dardashna.ir/?p=17


.

#بی_تعادلی

با سلام و عرض ادب. .همسرم چند وقتی است که تعادل خوبی ندارد موقع بلند شدن برای چند لحظه بی حس میشود و تعادل ندارد. .لطفا ما را راهنمایی کنید ممنونم. .

.

سلام خانم….. متاسفم که گرفتار بی تعادلی همسرتان هستید.
می فرمایید موقع بلند شدن بی تعادل می شوند. آیا پس از چند لحظه تعادلشان خوب می شود؟ من داروی فشار خون مصرف می کنم و توصیه پزشک این بوده که باید با تانی بلند شوم و دستم را به جایی بگیرم که تعادلم بهم نخورد. پس از آن مشکلی ندارم.
متاسفانه، مشکل بی تعادلی در اکثر بیماران مبتلا به FTD در مراحل مختلف بروز می کند. پاره ای اوقات دلیل مشخصی ندارد و در اثر پیشرفت بیماری است.
خطر افتادن و صدمه دیدن بیماران مبتلا به دمانس شاید بزرگترین خطری باشد که آنها را تهدید می کند و شما باید بسیار هوشیارانه عمل کنید و او را تنها نگذارید. مقاله های ایمن سازی منزل را در وبسایت www.dardashna.ir مطالعه فرمایید.
مثل هر مشکل دیگر این بیماری، شاید بهترین راه توجه به حالات بیمار وتغییرات اخیر باشد. لطفا به گزینه های زیر توجه کنید:
ایا شوهرتان به عفونت مجاری ادرار مبتلاست؟
آیا یبوست دارد؟
آیا تغییری در روتین زندگی روزانه او ایجاد شده است؟
آیا داروی جدیدی مصرف می کند یا دوز دارو تغییر کرده است؟ در این مورد و احتمال اختلال دارویی با پزشک ایشان صحبت کنید.
در صورتی که کند و کاو شما موثر نبود، حتما با پزشک معالج او صحبت کنید، شاید با تنظیم دارو بتوانند کمک کنند.
لطف بفرمایید توضیح بدهید شوهرتان در چه مرحله بیماری هستند. گو اینکه بی تعادلی در مرحله اولیه هم ممکن است وجود داشته باشد.


.

#آگاهی_بیمار
#شروع_بیماری

سلام ….نیاز به راهنمایی در مورد مادرم دارم
جدیدا در مورد اینکه چقدر صورتم چروک آورده یا چشم هام چرا این شکلی شده یا دست میزنه به پوست بدنش و میگه چرا شل شده ؟ صحبت میکنه
به خواهرم همش میگه نمیدونم چرا هیچ کس رو نمیشناسم …اسم آدمها رو از یادم بردم ..اسم وسایل رو یادم نمیاد ؟
به من بفرمایید چرا این چیزها رو متوجه میشه پس ؟.
چجوری میشه که میدونه داره فراموش میکنه ؟
روز خوبی داشته باشید همگی دوستان ❤️

.
… خانم سلام، سوال خوبی مطرح فرمودید.
به نظر من و بر اساس تجربه ام، دلیل توجه و بیان این گونه مشکلات از طرف مادرتان مستقیما به مسایل و مشکلاتی که ایشان با آنها روبرو هستند ارتباط دارد. مادر تان آگاه است که تغییرات بزرگی در زندگیشان در شرف تکوین است. مسایل فراموشی، به خاطر نیاوردن نام افراد و اشیا مسایلی هستند که ایشان هر لحظه با آنها روبرویند. تکرار پیدایش مسایل آنقدر زیاد است که ایشان فرصت فراموش کردن آنها را پیدا نمی کنند. ایشان از اینهمه مشکل و عمق وحشتناک آن نگرانند، مضطرب می شوند، و پرسش می کنند.
ازانجا که همه این مسایل به سلامتی ایشان ارتباط دارد، به جنبه های ظاهری آن مثلا چروک زیر چشم و لاغر شدن توجه می کنند و مسئله را در فیزیک خودشان که برایشان درکش آسان تر است جستجو می کنند. من هم خانمم مرتب اندازه دور مچش را با دست دیگر اندازه می گرفت و می گفت لاغر شده ام.
به عنوان یک دردآشنا، ازتون تشکر می کنم که با دقت به دنبال چاره جویی هستید. این دوران برای مادرتان بسیار اضطراب آور و سخت است. در کنارشان بمانید، به ایشان دلداری بدهید، به ایشان بگویید ما در کنارتان هستیم، ما درک می کنیم، می دانیم سخت است، ما دوستتان داریم، ایشان را در بغل بگیرید و از زحماتی که برایتان کشیده اند قدر دانی کنید، دستشان را در دست بگیرید و با ملایمت ماساژ دهید.
مقاله های نرمش و ورزش و همچنین فعالیت و سرگرمی را در وبسایت دردآشنا در آدرس زیر مطالعه نمایید.
http://dardashna.ir/?p=1152
http://dardashna.ir/?p=1176


.

#شیرینی

سلام …باز هم ممنون از شما و زحمت های شما
مادر من به شدت نوشابه میخوره با وعده غذاش
اصلا هم آب نمیخوره …چی کار کنیم
البته قند هم خداروشکر نداشت تو آخرین آزمایشش خداروشکر

.
… خانم سلام،
همه ما گرایش شدید عزیزانمان را به خوردن شیرینی تجربه کرده ایم. خوشحالم که مادر شما فعلا دیابت ندارند. ولی خطر در کمین است. حتما می دانید که نوشابه برای همه ما مضر است، شکر، کافئین، و گاز، و خدا می داند دیگر چه. به توصیه های زیر توجه کنید:
خوردن نوشابه را در کل خانواده تعطیل کنید. برای همه مضر است
راه دیگر جیره بندی و کم کردن تدریجی است. برای همه اعضا خانواده و به تدریج ترک آن.
اگر نوشابه در یخچال موجود باشد، منع کردن نوشیدن آن به مرتب مشکل تر است
اگر مادرتان نوشابه را به دلیل گاز آن می خورند، دلستر تلخ می تواند جایگزین خوبی باشد. آن هم با جیره بندی.
یکی از مراقبین FTD آمریکایی که شوهرش به سیگار برگ علاقه داشت ولی حمام نمی رفت، هر دفعه که شوهرش دوش می گرفت یک سیگار برگ پاداش می گرفت. یک تیر و دو نشان.😋


.

 

 

#خبر_بد و بیمار فرسایش مغز

لطفا ما رو هم راهنمایی کنید

پدربزرگم فوت کرد. پدرم با شنیدن خبرش شوکه شد و لرزشش بیشتر شد. نسبت به قبلترش بزور راه میره و انعطاف مفاصلش سخت تر شده

بدتر اونجاست که برخی از اطرافیان به بهانه دلداری پدرم آمدند و فوت پدربزرگمو پای دق دلیش بابت بیمار شدن پدرم نوشتند و به پدرم هم گفتند! انگار حالا عذاب وجدان بدی داره هر چند ب کلام ب ما نمیگه

چطوری آرومش کنیم و از ذهن و روانش خارجش کنیم؟

.

درود به شما.

از بابت فوت پدر بزرگ متاسفم. همچنین بابت حرفهای اطرافیان که به اظطراب پدر اضافه کرده اند.

اول اینکه برای موارد آتی، شما باید سیستمی پیاده کنید که پدرتان را از اینگونه برخوردها حفظ کنید. کار آسانی نیست. من خودم پس از اینکه به کرمان آمدیم، شرحی راجع به بیماری همسرم نوشتم و بعنوان آموزش کپی آنرا به همه خانواده های نزدیک دادم. علاوه بر شرح بیماری، نحوه برخورد با بیمار را هم ذکر کردم. ملاقاتهای بزرگ بیش از مثلا سه نفر را ممنوع اعلام کردم و خواهش کردم بچه ها را که معمولا آرام و قرار ندارند همراه نیاورند. اگر کسی را در فامیل می شناختم که منفی بود سعی می کردم موقع ملاقات او شخصا حضور داشته باشم و جهت مکالمات را تحت کنترل بگیرم.

برای آرام کردن پدر، باید برنامه ریزی کنید، ایشان را به کارهایی که تا حدی از آن لذت می برند وادارید مانند گردش در پارک، باغبانی سبک، موسیقی و نقاشی و غیره، ملاقات با دوستان صمیمی که موقعیت ایشان را درک می کنند. خلاصه اینکه با برنامه ریزی مناسب فکر ایشان را از مسئله فوت پدرشان به چیز های دیگر معطوف کنید.

برای یادآوری، مقاله فعالیت و سرگرمی را از وبسایت دردآشنا ذکر می کنم در آدرس زیر:
http://dardashna.ir/?p=1176


.

#روش_زندگی و تاثیر آن بر خطر ابتلا به آلزایمر
#ریسک_ابتلا به آلزایمر

نتیجه تحقیقات اخیر دانشگاه کالج لندن در مورد اثر روشهای مختلف زندگی در ایجاد خطر ابتلا به آلزایمر به ترتیب زیر است:

Mid-life hearing loss – responsible for 9% of the risk شتوایی
Failing to complete secondary education – 8% تحصیلات دبیرستانی
Smoking – 5% دخانیات
Failing to seek early treatment for depression – 4% افسردگی
Physical inactivity – 3% ورزش
Social isolation – 2% اجتماعی نبودن
High blood pressure – 2% فشار خون
Obesity – 1% چاقی
Type 2 diabetes – 1% دیابت

همانطور که ملاحظه می کنید افسردگی رتبه چهارم را دارد در حالی که مثلا مداوا نکردن اشکالات شنوایی در رتبه اول و ۹% ایجاد ریسک می کند. سالمندان ما خیلی دیر به مشکل شنوایی خود توجه می کنند . آمار جهانی نشان می دهد که مشکل محدود به ایران نیست.


.

#بی_‌اختیاری
#سلامت_مراقب
#پرستار

سلام بر همه همراهان گروه

از سال ۸۷ برای پدرم تشخیص دمانس داده شد. تا الان بیماری بسیار پیشرفت کرده است.

البته پیشرفت واژه مثبتی است و در این موارد شاید واژه پیشروی مناسب تر باشد.

به هر صورت الان بیش از یکسال هست که دچار بی اختیاری شده اند و از پوشک برای ایشان استفاده می کنیم.

هر زمان که نتوانسته ام در کنار پدرم باشم، عمدتا فشار ناشی از مراقبت و پرستاری، بر دوش مادرم افتاده است. در حالی که ایشان هم به فشار خون و قند خون مبتلاست…….

مسلما از این وضعیت شدیدا ناراضی ام و نسبت به سلامت مادرم کاملاً نگرانم.

در عین حال، تلاش زیادی برای یافتن پرستار نمودم و نتیجه ای نگرفتم.

کمتر فرد باتجربه ای پیدا می شود که حاضر به همکاری باشد. در واقع در کرمان پرستار خوب، نایاب هست.

آیا در این مورد تجربه ای دارید؟
مرکز یا موسسه ای با خدمات پرستاری مطلوب می شناسید؟

سپاسگزار خواهم بود اگر بنده را از راهکار دیگری که احیانا در ذهن دارید، مطلع فرمایید.

.
دردآشنای عزیز درد شما را درک می کنم.
من موسسات کاریابی و خدماتی را امتحان نکرده ام. دلیل آنهم این است که آنها فقط تعهد می کنند اگر راضی نبودیم کس دیگری را معرفی می کنند.

من شخصا راه سخت را انتخاب کرده ام و خودم جستجو می کنم و مصاحبعه می کنم و انتخاب می کنم. این کار بسیار زمان بر است و یک کار دائمی است چون پرستاری را که آموزش داده ام یا به شهر دیگری می رود، یا بدلایل خانوادگی دست از کار می کشد یا خسته می شود.

راهکارهای جستجو وانتخاب نیروی کمکی را در مقاله زیر شرح داده ام. شاید راهنمای خوبی باشد. http://dardashna.ir/?p=1585

برای مادر شما هم نگرانم. مقاله هایی را که در پست قبلی برای دردآشنای دیگری توصیه کردم حتما بخوانید.


.

#سلامت_مراقب
#مهد_سالمند

با عرض سلام خدمت آقای صمدیان و خانم دکتر عزیز من یک مراقب هستم که خودم شصت سالم و احتیاج به آرامش دارم به یک مسافرت حتی دوروز ولی متاسفانه به خاطر همسرم که دمانس دارن نمیتونم واقعا دارم از پا در میام کاش در تهران هم مرکزی بود که ما مشاوره میشدیم یا کسانی که میشد در هفته یه دوروز به ما یاری میدادن ولی نیست یا من نمیدونم فقط از خدا یاری میخوام چون افسردگی خودم را دارم متوجه میشم واقعا خسته شدم سی سال کارمند بودم و الان نیاز به استراحت دارم که متاسفانه امکان نداره ممنونم که به درد د لم گوش کردید

.

سلام …خانم. من و شما تقریبا همدردیم. من هم ظرف ۱۲ سال گذشته حتی یک روز نتوانسته ام خارج از کرمان سفر کنم.
البته من نیروی کمکی دارم و بدون پشتبانی آنها امکان مراقبت از همسرم در منزل وجود ندارد.
شما حتما به کمک نیاز دارید. من بارها خطر از پاافتادن مراقب را تذکر داده ام مخصوصا اگر همسر بیمار باشد و سنین جوانی را پشت سر گذاشته باشد. خواهش می کنم مقاله راههای کمک رسانی به مراقب را در آدرس زیر مطالعه کنید:
http://dardashna.ir/?p=1585
در تهران امکانات خیلی بیشتر از کرمان است. خانم مستانه زبردست دیروز در معرفی خودشان به مرکز یاس و خدماتی که عرضه می کنند اشاره کردند. مستقیما با ایشان تماس بگیرید و از انواع خدماتی که عرضه می کنند آانرا که برایتان مفید و کارساز است انتخاب کنید.


.

#پیشرفت_بیماری
#معالجه
#مراقب_اصلی

سلام وسلامتی همیشه همراهتان.من هم 60 ساله هستم و مراقب مادرم که 86 سالشونه و متاسفانه گرفتار بیماری زوال عقل شدن.جالبه براتون بگم ایشون با اینکه علاقه شدیدی به من دارن و تقریبا به وابستگی تبدیل شده اما در تمام موارد منو مقصرمیدونه و این فکر باعث پرخاشگری و بد خلقی و توهم شدید میشه دکتر قرص هالی پرادول تجویز کرده اما فقط با دادن قرص آلپرازولام و خواب الود شدن ارامش برقرار میشه.حتی حاظر نیست یک ساعت با خواهر یا برادر م بمونه تا من برای خرید یا پیاده روی برم.واین مطلب واقعا برای من مشکل ایجاد کرده و خودم هم دچار تنش شدم و نگرانم که نکنه از پا در بیام.لطفا به دو سوال من پاسخ بدید 1_آیامیشه پیشگیری کنیم تا خودمون دچار نشیم.2_آیا این بیماری با دارو قابل کنترل هست یا سیر صعودی خودش رو ادامه میده.ممنون 🙏

.

سلام. متاسفانه واقعیتی را که بیان می کنید در اکثر بیماران فرسایش مغز وجود دارد. آنها با مراقب اصلی خو می گیرند و عادت می کنند، مانند سایه همراه او هستند، و بدلیل راحتی و نزدیک بودن با او، همه مشکلات را از چشم او می بینند. دیوار مراقب اصلی از همه دیوار ها کوتاه تر است.

توصیه میکنم فعالیت یا سرگرمی مناسبی که مادرتان از آن لذت می برند را به برادر یا خواهر محول کنید. اگر در ابتدا میسر نشد، آن فعالیت دلخواه را شما با مادر انجام ندهید که نیاز به آن بیشتر در مادرتان متجلی شود. سپس خواهرتان از راه میرسند و می گویند مامان بریم با هم بستنی بخوریم یا کار دیگری که دلپسند مامان است.

اما در مورد پرسشهای کلیدی شما. راه ثابت شده ای برای پیشگیری وجود ندارد. ولی بعضی کارها ممکن است احتمال ابتلا به فرسایش مغز را کم کند مانند ورزش کردن، اجتماعی بودن، خواب مناسب و به اندازه، تغذیه از نوع مدیترانه ای، و غیره. مقاله آیا فرسایش مغز قابل پیشگیری است را در وبسایت دردآشنا مطالعه بفرمایید:
http://dardashna.ir/?p=2780

سوال دیگر شما در مورد کنترل بیماری بود. متاسفانه دارویی که بتواند پیشرفت بیماری را متوقف کند هنوز کشف نشده است. ولی بسیاری از تغییرات رفتاری این بیماران از جمله افسردگی و توهم و غیره با روشهای درست مراقبت و در زمان لازم با مصرف دارو قابل کنترل میباشند. متاسفانه دارو برای یک مشکل اثر می کند و عوارض جانبی آن مشکلات جدیدی بوجود می آورد. بسیاری اوقات پیدا کردن داروی نتیجه بخش، با آزمون و خطا صورت می گیرد.


.

#نام_وبسایت
#واژه_فرسایش_مغز

هزاران سلام بر شما خسته نباشيد. چقدر واژه مناسب و دلنشيني براي سايت و كانال انتخاب كرديد . چقدر مفيد و بسيار ارزشمند

.

سلام بر شما دوست ودردآشنای عزیز. شپاسگزارم.

نام دردآشنا را برای وبسایت با وجود مخالفت بسیاری متخصصان انتخاب کردم. آنها اصرار داشتند واژه آلزایمر یا دمانس در تیتر وجود داشته باشد. اما من میخواستم به سایر مراقبین بگویم از دردی که سینه آنها را پر کرده است آگاهم و عمق نگرانی و تنهایی آنها را درک می کنم. دردآشنا کوتاه و پر معناست.

در مورد بیماری دمانس همانطور که می دانید واژه های مختلفی در زبان فارسی بکار میرود. مانند خرد سودگی، زوال عقل، دمانس که از ریشه لاتین است، وغیره. من با همه این واژه ها مخالفم. زوال عقل که واژه انتخابی فرهنگستان است کلا غلط است و علاوه بر این از دید من توهین به بیمار و مراقب او می باشد. بیمار ما به از دست رفتن سلولهای مغزی دچار شده است. مشکلات بیقراری، فراموشی، توهم، افسردگی، و غیره در اثر از بین رفتن سلولهای مغز بوخود می آید. کم شدن خرد نیز یکی از این آثار است و ممکن است پس از چندین سال بوجود بیاید. مانند اینکه عفونت ریه را که همراه تب و لرز است بگوییم بیماری تب و لرز بدون توجه به اینکه تب فقط یکی از عوارض عفونت ریه است.

این موضوع را به فرهنگستان هم نوشته ام و دلایل خودم را شرح داده ام ولی امیدی به اصلاح واژه زوال عقل ندارم.

اگر شما با من هم عقیده هستید، خواهش می کنم در تمام مراودات و گفتگوی حودتان با فامیل ، دوستان، جامعه پزشکی، و غیره از واژه فرسایش مغز استفاده کنید. حد اقل خودمان به بیمارمان احترام قائل شده ایم.

سپاسگزارم.


.

#شیرینی
#پرخوری
#ازدیاد_وزن

جديدا يه مشكل تازه تر توى رفتار پدرم پيدا شده، قبلا علاقه به شيرينى خوردن داشتن الان اصلا سير نميشن و مرتب در حال خوردن هستن، وزنشون بالا رفته و تحركشون كم، لطفا اگر براى كم شدن اشتها يا كنترل آن پيشنهاد يا تحربه اى دارين راهنمايي بفرماييد، اشكر فراوان🙏

.

سلام. خاطرم هست راجع به موضوع شیرینی خوردن و پر خوری قبلا صحبت کردیم.

به باور من راهکار درست سازشگری غیر دارویی است و راهکارهایی که من استفاده کرده بودم ذکر کردم و مقاله های مربوطه را از وبسایت معرفی کردم.

به عقیده من، شما با برنامه ریزی و مشغول نگاه داشتن عزیزتان باید فکر او را از خوردن منحرف کنید. بسیار زمان بر است و یک نفر را میخواهد که دائما با بیمار همراه باشد. در نهایت، اضافه وزن یکی از عارضه های متداول برای بیماران دمانس FTD است.

راهکار دیگر پر کردن معده او از غذاهای حجم دار و کم کالری است مانند پاپ کورن بدون کره و پنیر، سبزیجات مانند هویج، گل کلم، کلم بروکلی، و امثال آن است. می توانید از ماست کم چرب یا ماست و اسفناج همراه سبزیجات به او بخورانید.

در درجه اول با مشاور تغذیه صحبت کنید. اگر هیچ راهکاری موثر نبود با پزشک مشورت کنید. موفق باشید


.

#دوربین_مدار_بسته

همانطوریکه قبلا خدمتتون گفتم همسرم خیلی خوابش سبکه و سریع و با کوچکترین حرکت در اتاق خوابش بیدار میشه .
خوب بنده برای اینکه میخواستم در ساعاتی که تو اتاق خوابش کنترلشون کنم . دروبین مدار بسته در اتاقشون نصب کردم که در تلفن همراه و رایانه خونه کاملا قابل مشاهده میباشد .
خیلی خوب شد و راضی هستم . تجربه خوبی بود برام خواستم به اشتراک بزارم .
سلام دوربيني كه من نصب كردم با wifi از بيرون هم قابل كنترل است.
در گوشی تلفن همراه قابل رصد میباشد . گوشی صرفا نت هم داشته باشد کفایت میکند و نیازی به wifi نیست

سپاس از اینکه تجربه موفق خودتان را در گروه به اشتراک گذاشتید.


.

#لجبازی
#انتخاب_پرستار
#سلامت_مراقب

پدرم مبتلا به دمانس هستند.
پرستارشان مادرم هستند، اما ایشان هم سالمند هستند و مشکلاتی در نگهداری شان دارم.

مثلا:
در انجام برخی فعالیتها خیلی کند هست، گاهی برای رفتن به دستشویی چند دقیقه درگیر پا کردن و در اوردن دمپایی میشود.
گاهی تا ده بار وارد دستشویی میشود و بیرون میاد اما کارش را انجام نمیدهد،
مادرم خستگی جسمی زیادی ازین بابت متحمل می شوند.

گاهی لجبازی میکنند ، لجبازی برای پوشیدن لباس، غذاخوردن، دارو خوردن،…
این لجبازی هم برای مادرم اذیت کننده است.
دراینجور مواقع حضور فرد سوم موثر است.

مادرم اصلا قادر به حمام بردن پدر نیست و گاهی فاصله بین دو حمام یکماه طول میکشد تا کسی از فرزندان فرصت کند و پدر را حمام ببرد.

پدرم وقتی پرخاشگری میکند، مادرم بشدت مضطرب میشوند و نفرسومی لازم است تا اوضاع ارام شود.

حالا بنا به این شرایط، دارم به گزینه گرفتن پرستار فکر میکنم اما نمیدانم این کار چقدر درست است؟

۱- ایا حضور یک فرد غریبه فضای زندگی شان را بهم نمیریزد؟ ایا پدر این فرد غریبه را میپذیرد؟ ایا ممکن است اضطراب و بی قراری و پرخاشگری اش با وجود پرستار بیشتر شود؟

۲- پرستار مرد مناسب تر است یا زن؟

۳- ایا پرستار شرایط بیمار دمانس را میفهمد؟ چون نحوه برخورد پرستار خیلی مهم تر از کارهای جسمی هست که انجام می دهد؟

ممنون میشم اگر کسی تجربه ای دارد در اختیارم بگذارد.

پاسخ دردآشنا:

لطفا به ۴ فایل صوتی زیر توجه بفرمایید

پاسخهای صوتی من امیدوارم راهگشا باشد. مقاله های زیر را برای روشنگری بیشتر مطالعه کنید. اگر پرسش دیگری دارید در خدمتم. در فصل مراقبت کردن از مراقبت کننده 4 مقاله دارم که خواندن همه آنها را توصیه می کنم. مهمترینشان در زمینه صحبت امروز ما همان است که در زیر ذکر کرده ام.

راههای کمک رسانی به یاور اصلی
http://dardashna.ir/?p=1585

ثبت وقایع روزانه
http://dardashna.ir/?p=1040


.

#واکسن_آنفلوانزا

سلام
لطفا راهنمايي كنيد بيمار الزايمر نياز به واكسن انفولانزا داره؟؟؟

.

من همه ساله واکسن انفلوانزا به خانمم زده ام. علاوه بر آن برای مراقبین و کسانی که با او سر و کار دارند واکسن میخرم و تزریق می کنم.

همانطور که می دانید واکسن صد در صد از انفلوانزا جلوگیری نمی کند ولی هر چقدر هم کم جلوگیری کند یک قدم به جلو است. افرادی هم که با بیمار تماس دارند علاوه بر اینکه خودشان اگر مریض شوند سر کار نمی آیند، در صورت دچار شدن به بیماری آنرا به بیمار هم ممکن است انتقال دهند.

هر کس که در منزل ما با بیمار تماس دارد به محض مشاهده بیماری در او یا بروز عطسه و سرفه، باید ماسک بزند. همیشه یک جعبه ماسک برای این کار آماده داریم.


.

#سیاهی_زبان

سلام .خدا قوت به همه دوستان خصوصا مدیر کروه که اگر اشتباه نکنم اقای صمدانی هستند .
یک سوال داشتم زبان همسرم سیاه است ایا همه بیماران زوال مغزی همین جور است

.

سلام.
من هیچگونه ارتباطی بین سیاه بودن زبان و بیمارای فرسایش مغز ندیده ام و نشنیده ام. در اینترنت جستجو کردم و نتیجه را به اطلاع می رسانم. سیاه شدن زبان معمولا موقتی است و رفع خواهد شد.

تغییرات زیر ممکن است باعث بروز سیاهی ربان شود:
نغییرات باکتریایی یا قارچی معمول دهان در اثر مصرف انتی بیوتیک؛
مصرف اغذیه نرم که نتواند عامل ساییده شدن و از بین رفتن سلولهای مرده مخاط زبان شود؛
مصرف زیاد دخانیات والکل؛
عدم رعایت بهداشت دهان و دندان.

توصیه می کنم اگر موارد بالا در شوهرتان صادق است آنها را برطرف کنید.
علاوه بر آن، روزی حد اقل دو بار دندان و زبانشان را مسواک بزنند. اگر پس از سه جهار روز برطرف نشد با پزشک مشورت کنید.


.

#دارو
#تداخل_دارو
#پیشرفت_بیماری

.

باعرض سلام خدمت همه اعضای گروه ؛ پدره من حدودا چهارده ماه است که دچار دمانس شده. تقریبا یکسال بودکه فقط ما از این بیمارستان به اون دکتر و ازاون دکتربه این بیمارستان میرفتیم وبا ام آر آی و ستی اسکنهای زیاد یک جواب درست به ما نمیداند وحال بابا روزبه روزبدتر می شد…خلاصه سرتون رودردنیارم چندماهه که خانم دکتروهابی که ازشون زیادهم تعریف میکنند به ما گفتند بیماری پدرم دمانس هست وپدری که همه چیزه منه نه حرف میزنه نه راه میره نه هیچ چیزدیگه. امیدوارم با مطالبی که ازشما دوستان یاد میگیرم بتوانم بهتر نوکریشو بکنم چون واقعاجونه منه انشاالله هرچه زودتر درمانی برای عزیزانمان پیدا شود.ببخشیدکه پرحرفی کردم.

.
آقای … و همه دردآشنایانی که اخیرا بما پیوسته اید، سلام. خوش آمدید. متاسفم که نیاز داشتید بما بپیوندید.

نمیدانم شما دو سه پیام اخیر را وقت داشته اید ببینید یا نه. دقیقا به مشکلی که اشاره می کنید مربوط است. من سرعت پیشرفت بیماری پدرتان را کمی غیر متعارف می بینم. ما در پستهای قبلی به مشکل عوارض دارویی و تداخل آنها پرداختیم. آنها را برایتان در انتهای این پست باز پخش می کنم امیدوارم مفید واقع شوند.

سلام شب بخیر .خیلی ممنون از راهنمای تان. من هنوز در شوک هستم ظرف ۱۴ ماه پی یک حال بهم خوردگی و پی گیری بعد از اون مریضی دکترها چیزی به ما نگفتن فقط MRi چند بار اسکن و اب کمر دو بار‌ نوار مغزی سه بار ………… تازه ۳ماه است که اسم بیماری را به ما گفتن ولی تو این ۱۴ ماه یک دفعه پر خاشگر شد بعد فشار بالا بیقراری بیش از حد جوری که بعضی موقع دو بار به تهران میامدیم دکتر چون منزل تهران است ولی به خاطر که دخترم Ms دارد امدیم مدتی کرج وهمسرم دکتر کرج را قبول نمیکرد شب ساعت ۸از دکتر می امدیم خانه دوباره می گفت بریم دکتر
به هر حال طی این چند ماه الان دیگر حرف نمیزند راه نمیرود حتی پاهایش را به زور حرکت می دهد اب دهانش بیشتر موقع میریزد وپسرم با قربون صدقه رفتن وبا کمال محبت و زبان بسیار خوش بیشتر کار هایش را با دل جون انجام می دهد .مثل قبل با او صحبت می کنیم میپرسیم که چه کاری را بکنیم یا نکنیم با اینک او هیچ جواب وعکس العمل نشان نمی دهند ولی ما نشان می دهیم که حرف شما را گوش
می دهیم به سختی غذا قورت میدهد اب را به صورت ژله به ایشان میدهیم هیچ فکر نمی کردم که او را چنین ببینم .حالا نهایت سعی را می کنم که راحت باشد .به او سخت نگذرد .برای همین باید اطلاعاتم را بیشتر کنم که هم به ایشان وهما خودم کمک کنم‌ خودم هم مریض هستم ۷ بار Ccu خوابیدم و۳ بار انژیو . امید وارم که سرتان را درد نیا ورده باشم ما خدا ودوستان خوبی مثل شما داریم ممنون از همه شما که به درد دلم توجه کردید

.
خانم …، متاسفم که بیماری شوهرتان به این سرعت پیشرفت کرده است. هر وقت نیاز داشتید اینجا می توانید درد دل کنید. ما می فهمیم. ما با درد شما آشناییم.

خواهش می کنم به سلامت خودتان توجه کنید. مراقبت از بیمار فرسایش مغز کار یکنفر نیست. شما و پسرتان به کمک نیاز دارید. اگر خدای نکرده یکی از شما بیمار شود آنوقت برنامه مراقبت از شوهرتان بهم می ریزد.

در وبسایت دردآشنا تحت سرفصل مراقبت از مراقب 4 مقاله نوشته ام. لطفا آنها را مطالعه کنید. فعلا لینک یکی از آنها را با عنوان راههای کمک رسانی به یاور اصلی بیمار برایتان می گزارم:
http://dardashna.ir/?p=1585

.

شروع بیماری مامان من
حدود هفت سال پیش بود.با علائم از دست دادن تعادلش وافتادن به دکتر مغز واعصاب مراجعه کردیم. البته یکی دوبار که سخت مریض شده بود،هیچکدام از وقایع دکتر بردنش وسرم زدنش را یادش نمیامد .دکتر برایش سی تی اسکن ونوار مغز نوشت. در نوار مغز چیز ی نشان نداد. ولی درسی تی اسکن تحلیل رفتن مغز رانشان داد. دکتر ابتدا داروی ضدافسردگی تجویز کرد. بعد از سه ماه لوودوپا سی تجویز کرد با دوز کم. باشروع مصرف لوودوپا وضعش بدتر شد .درراه رفتن دچار مشکل شدوکنترل ادرار هم نداشت. به دکتر گفتیم دوز دارو را بیشتر کرد. ولی بدتر شد دیگر مامانم حتی حرف نمی زد وبیحال یک گوشه از پا افتاد .بردیمش پیش دکتر گفت توی حالت offرفته .آمپول و ویتامین و سرم داد . تاثیری نکرد. دکترش را عوض کردیم .پیش یک دکتر معروف بردیم. گفت:همه داروها را قطع کنید. تشخیصش پارکینسون همراه با شبه آلزایمر بود و داروی مادوپار و دونپزیل داد .البته تایک هفته مشکلی که پیدا کردیم، این بود که مامان دائم حالت تهوع داشت وهر چه می خورد بالا می آورد.به دکتر اطلاع دادیم.
دونپزیل را قطع کرد. بعد از یک ماه حالش بهتر شد .حرف می زدو با عصا راه می رفت .
بعداز دو سه ماه دکتر دوباره دونپزیل تجویز کرد .خداراشکر این دفعه مشکلی پیش نیامدومامان توانست این دارو راهم تحمل کند .

سپاسگزارم.


.

مادر من به شدت نوشابه میخوره با وعده غذاش
اصلا هم آب نمیخوره …چی کار کنیم 
البته قند هم خداروشکر نداشت تو آخرین آزمایشش خداروشکر

.

پاسخ دردآشنا

همه ما گرایش شدید  عزیزانمان را به خوردن شیرینی تجربه کرده ایم.  خوشحالم که مادر شما فعلا دیابت ندارند. ولی خطر در کمین است. حتما می دانید که نوشابه برای همه ما مضر است،  شکر، کافئین، و گاز، و خدا می داند دیگر چه. به توصیه های زیر توجه کنید:
خوردن نوشابه را در کل خانواده تعطیل کنید.  برای همه مضر است
راه دیگر جیره بندی و کم کردن تدریجی  است.  برای همه اعضا خانواده و به تدریج ترک آن. 
اگر نوشابه در یخچال  موجود باشد، منع کردن نوشیدن آن به مرتب مشکل تر است
اگر مادرتان نوشابه را به دلیل گاز آن می خورند، دلستر تلخ می تواند جایگزین خوبی باشد. آن هم با جیره بندی.
یکی از مراقبین  FTD آمریکایی که شوهرش به سیگار برگ علاقه داشت ولی حمام نمی رفت،  هر دفعه که شوهرش دوش می گرفت یک سیگار برگ پاداش می گرفت. یک تیر و دو نشان.😋


#آگاهی_بیمار
سلام یک سوال دارم ازپزشکان محترم گروه وکسانی که تجربه دارن دراین زمینه.
میخواستم بگم مادر من ۶ساله که درگیر این بیماریه ۳ساله که زندگی نباتی داره حرفاشو نمیفهمم میخواستم بدونم سطح هوشیاری انهاازمحیط چقدره؟
ایا حرفای دیگران کاراشون مثل خوشحالی وغم که اطرافشون هست درک میکنن یانه؟
چون گاهی باگریه دیگران ایشون عکس العمل نشون میدن
سلام
مراقب هستم ،
این عزیزان شمام حرفهای شما را درک و متوجه میشود ،
ولی قدرت دفاع کردن و یا جواب دادن را دیگر ندارند .
میتوانید امتحان کنید ،
اگر یک ساعت ایشان را قربون صدقه بروید ،ایشان خیلی خوشحالند
اگر یک ساعت بد رفتاری و یا بلند بلند حرف بزنید
ایشان نمیخواهد کاری بکنند حتی غذا خوردن .
و دیگر برایشان اهمیت ندارد که شما یا دیگران چه میکنید و
یا چه میگویید .
سلام خانم … ،
باور دارم که عزیزان ما بسیار بیشتر از انچه به نظر می رسد و ما فکر می کنیم از آنچه که در اطرافشان می گذرد آگاهند. همانطور که آقای زرهی عزیز به درستی گفتند، رفتار شاد شما در وجود آنها آرامش و سرور بوجود می آورد و بالعکس.
شما باید از دلسوزی بیجای فامیل که از جریان بیماری بی اطلاع هستند جلوگیری نمایید. بسیار اتفاق می افتد که فرد ملاقات کننده در حضور بیمار به زانوی خود بکوبد و بگوید وای بمیرم چقدر ضعیف شده اند و امثال آن. این رفتار نا مناسب که بهمراه ژستهای دست و صورت ملاقات کننده بوضوح دیده می شود بسیار استرس آور است. بیمار ممکن است نتواند به خاطر بیاورد که از چه چیز خوشحال یا ناراحت است ولی اثر مثبت یا منفی رفتار اطرافیان ساعتها در وجود او پایدار می ماند.
من این حالات را در همسرم که در مرحله سوم بیماری است بوضوح مشاهده می کنم. حتی زمانی که چشمهایش بسته است و ظاهرا خواب است، اگر او را در بغل بگیرم و به او بگویم دوستش دارم، عکس العمل نشان می دهد و سعی می کند خودش را به من بچسپاند.
عزیزتان و خودتان را از این احساس خوب و انرژی بخش محروم ننمایید. يادتان باشد که در بغل گرفتن او را یرای مدت ۳۰  ثانیه طول بدهید. به دلیل کند شدن و ضعیف بودن سیستم عصبی آنها، باید فرصت درک آنچه برایشان اتفاق می افتد را به آنها بدهید.
ممنونم ازراهنمائی شما درست میفرمائیدچون بعضی ازمردم بدون شناخت ازبیماری فکر میکنن مادر فقط نفس میکشه وهیچ احساسی نداره من باوجودپرستاری ازایشون که خودتون مدانید چقدر سخته باید مواظب حرکات دیگران هم باشم
چند روزپیش یکی ازاشنایان که قبلا برای مادردردودل میکرد حالا مادرروتواین وضع میدید شروع کرد باصدای بلند گریه میکردمادرم تا ساعتها غذا نمیخورد فقط اشک میریخت باورکنین من ددروز خودم به هم ریخته بودم
سلام. متاسفانه با حرفهای نامربوط ،گفتن اخبار بد  و به هم ریختن آسایش بیمار هم تاثیر منفی در روحیه وی می کذارند. متاسفانه الان دو شب است که من نتیجه گفتار و رفتار چنین مهمانی رو در بابا  مشاهده می کنم.

Permanent link to this article: http://dardashna.ir/?p=3250