«

»

Print this نوشته

وراثت و ژنتیک

.

آیا فرسایش مغز ارثی است؟

در این بخش پرسشها و پاسخهای مربوط به این مطلب را جمع آوری کرده ایم.


.

وراثت و ژنتیک

آیا بیماری آلزایمر ارثی است؟

 

ژنتیک و مسئله وراثت حتما در مورد آلزایمر و بسیاری بیمار‌ی‌ها‌ی دیگر وجود دارد. اگر از فامیل بلافصل مانند پدر، مادر، خواهر، و یا برادر کسی بیمار بوده، به احتمال زیاد ژن بیماری در او هم وجود دارد. ولی صرف داشتن ژن دلیل ابتلا به آلزایمر نیست. باید ژن جهش کند و از حالت عادی خارج شود تا فرد به آلزایمر دچار شود.

عوامل دیگری که بیشترشان در کنترل ما‌ قرار دارند در مجموع رنگ عامل ژنتیک را کمرنگ می‌کنند. ورزش کنید، غذای متعادل و از نوع مدیترانه‌ای مصرف کنید، مغزتان را به چالش بکشید، اجتماعی باشید، خوب بخوابید، به بیمار‌ی‌ها‌ی زمینه‌ای مانند بیماری دیابت و قلب و عروق توجه کنید. مقاله آیا فرسایش مغز قابل پیشگیری است را در وبسایت دردآشنا یا کتاب راهنمای مراقبین جلد دوم مطالعه نمایید.

 

ژنتیک و پیشگیری

خاله من به بیمار ی دمانس فرونتو‌تمپورال مبتلاست. خاله چند سالى به‌دلیل حملات اضطراب فراگیر، وحشت عمومی، و افسردگى تحت درمان روان‌پزشكى بودند، غافل از این‌كه این آغاز بیمارى نورولوژیك بود. او در زندگی کلا حساس و تا حدى منفى‌نگر بوده و روابط اجتماعى محدودى داشته است.

من با راهنمایی دردآشنا، به وبسایت دانشگاه  UCSF[1]مراجعه کرده و مطالب مربوط به این نوع فرسایش مغز را مطالعه کرده‌ام. با توجه به بیماری خاله، پیشگیرى از ابتلا به بیمارى براى من سوال برانگیز شده است. آیا سبك زندگى درست، پرداختن به ورزش، اجتماعی بودن، مطالعه، آموزش و فعالیت ذهنى، تغذیه سالم، و مدیریت ذهن و روان، ممکن است حتى در صورت داشتن ژن بیماری، در کم کردن خطر ابتلا موثر باشد؟

 

آفرین بر شما که در این باره مطالعه می‌کنید و حتما به آرامش روحی و اضطراب فامیل هم مرهم می‌گذارید. هرچه بیشتر بدانیم، در بالا بردن کیفیت مراقبت ما موثر است، مشروط بر اینکه به جنبه‌های عملی و مثبت آن توجه کنیم، نگران کارهایی که در گذشته از انجام‌شان غافل بودیم نباشیم، و در پرسش‌های اگر و مگر مربوط به گذشته غرق نشویم.

مسئله ژنتیک و دمانس فرونتو‌تمپورال تا آنجا که من مطالعه کرده‌ام هنوز کاملا و دقیقا روشن نیست. شما حتما در سایت UCSF خوانده‌اید که ژن C9orf72 عامل بوجود آمدن برخی (نه همه) این نوع بیمار‌ی‌ها‌ست.

فرزندان کسانی که این ژن را داشته‌اند فقط ۵۰%خطر به ارث بردن این ژن را دارند و همه کسانی که این ژن را دارند دچار موتاسیون یا جهش آن و ابتلا به بیماری نخواهند شد. بنا بر این نگرانی ارثی بودن بیماری آنچنان پر رنگ نیست.

سپس پرسش میلیون دلاری که آیا با انجام تغییرات در روش زندگی می‌توان از ابتلا به بیماری جلوگیری کرد؟ پاسخ محقق‌شده‌ای برای این سوال وجود ندارد.

داشتن روش زندگی خوب و متعادل، تغذیه خوب، و ورزش مستمر در جلوگیری از بسیاری بیمار‌ی‌ها‌ توصیه شده است. مقاله آیا فرسایش مغز قابل پیشگیری است را در وبسایت دردآشنا یا کتاب راهنمای مراقبین جلد دوم مطالعه نمایید و خواهر زاده‌ها و بقیه فامیل را تشویق کنید که تغییرات لازم را در روش زندگی خودشان بوجود بیاورند. حتما مفید خواهد بود.

[1] University of California, San Francisco

Permanent link to this article: https://dardashna.ir/?p=3428