«

»

Print this نوشته

مکمل‌های غذایی و نقش آنها در تغذیه سالمندان

.

.

.

نویسنده: مهندس مهدی صمدانی

به روز رسانی: تیر ۱۴۰۰

.

 

‌‌

 

در این مقاله می‌خوانیم:

  • پیش گفتار
  • آیا سالمندان به ‌‌مکمّل‌‌های غذایی نیاز دارند؟
  • پژوهش‌های علمی در باره ‌‌مکمّل‌‌ها
  • تغذیه و مواد غذایی طبیعی
  • رژیم غذایی و تغذیه در سالمندان
  • آیا ‌‌مکمّل‌‌های غذایی بی خطر هستند؟
  • همیشه مصرف بیشتر چیزهای خوب، بهتر نیست

 

‌‌مکمّل‌‌های غذایی و نقش آنها در تغذیه سالمندان

برگرفته از  AgingCare.com

مورخ ۳۰ اوت ۲۰۱۸

.

پیش گفتار

در گذشته، ‌‌مکمّل‌‌های غذایی به ویتامین‌ها و مواد معدنی اطلاق می‌شد اما امروزه این صنعت محصولات متنوعی را حاوی ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنتی‌اکسیدان‌ها، فیبر، آمینو اسید‌ها، گیاهان دارویی، پروبیوتیک‌ها، و هورمون‌ها به‌صورت قرص، کپسول، پودر، ژل، عصاره، یا مایع به بازار عرضه می‌نماید.

بسیاری از سالمندان و مراقبین آنها، تحت تأثیر تبلیغات، فکر ‌‌می‌کنند که اگر این محصولات «سالم» که به‌طور گسترده‌ در دسترس قرار دارند و دارای این مزایای فوق‌العاده و باور نکردنی ‌‌می‌باشند، چرا آنها را امتحان نکنند؟ حقیقت این است که همه ما به ‌‌مکمّل‌ نیاز نداریم و مزایای ‌‌مکمّل‌‌ها ممکن است آن‌طور که تبلیغات می‌خواهند شما باور نمایید، نباشد. علاوه بر این، ممکن است مصرف ‌‌مکمّل‌‌های غذایی حتی به سلامت شما آسیب برسانند.

با توسعه فضای مجازی، اخبار بی‌پایه و ساختگی نیز به این مشکل دامن زده است. متأسفانه بی‌توجهی کاربران به منابع این‌گونه اخبار و بازپخش آنها به‌صورت گسترده و بی‌پروا، مشکل تشخیص دروغ را از راست، دوچندان کرده است. 

.

آیا سالمندان به ‌‌مکمّل‌‌های غذایی نیاز دارند؟

تبلیغات معمولاً قول می‌دهند که ‌‌مکمّل‌ حال شما را بهتر نموده، بیماری‌تان را مداوا کرده، از ابتلای شما به بعضی بیماری‌ها جلوگیری نموده، و به طولانی‌تر شدن عمرتان کمک ‌‌می‌کند. بندرت مشاهدات علمی این‌گونه ادعاها را تأیید ‌‌می‌کند. در واقع برخی از ‌‌مکمّل‌‌ها ممکن است با داروهای مصرفی شما تداخل ایجاد کرده و باعث بروز عوارض جانبی ناخواسته شوند. مصرف اکثر ‌‌مکمّل‌‌ها در حقیقت فقط هزینه دارد و هیچ‌گونه مزایای سلامتی در‌پی نخواهد داشت.

.

پژوهش‌های علمی در باره ‌‌مکمّل‌‌ها

حتی محققان پزشکی هم برایشان دشوار است که مزایای ‌‌ بعضی مکمّل‌‌های غذایی را اثبات نمایند. یک مطالعه اخیر در مورد امگا 3 (روغن ماهی) که در باره آن تبلیغات زیادی انجام شده است، نشان داد که این ‌‌مکمّل‌ در کاهش خطر مرگ و میر فرد یا در کم کردن خطر ابتلا به حمله قلبی و سکته مغزی مؤثر نیست. این نتایج مغایر با تصور عمومی بود که می‌پنداشت مصرف اسیدهای چرب امگا 3 ممکن است به جلوگیری و کنترل بیماری‌های قلبی کمک کند.

در رویارویی با این اطلاعات متضاد، مصرف‌کننده چه باید بکند؟ بهترین توصیه این است که با پزشک مشورت نماید. یک پزشک یا متخصص تغذیه باید تنها منبع اطلاعات و مشاوره در مورد ‌‌مکمّل‌‌های غذایی باشد. مصرف‌کننده نباید به توصیه‌های دوستان، همسایه‌ها، فروشندگان مواد غذایی ارگانیک، یا ویزیتورها اعتماد نماید بر این باور که توصیه‌های آنها مبتنی بر تحقیقات ثابت شده است.

.

تغذیه و مواد غذایی طبیعی

قاعده مهم این است که هیچ ‌‌مکمّلی نمی‌تواند جایگزین یک رژیم متعادل غذایی شود. مواد موجود در طبیعت مغذی هستند و بدن ما به پردازش ویتامین‌ها و مواد معدنی از منابع طبیعی عادت کرده است.

متأسفانه، افراد مسن ممکن است مشکلاتی در برنامه‌ریزی و رعایت رژیم غذایی سالم داشته باشند. این موردی است که ‌‌مکمّل‌‌ها ممکن است در واقع ضروری باشند. اگر شما نگرانید که عزیزتان تمامی مواد مغذی را از مصرف مواد غذایی بدست نمی‌آورد، با پزشک خانواده یا متخصص تغذیه مشورت کنید.

.

رژیم غذایی و تغذیه در سالمندان

‌‌مکمّل‌‌ها ممکن است برای سالمندان و افرادی که رژیم غذایی یکنواختی دارند یا تحت رژیم غذایی به‌خصوصی قرار دارند، مفید باشد. مسائل مختلفی ‌‌می‌تواند رژیم غذایی این عزیزان را تحت تاثیر قرار دهد. تغییرات در حس ذائقه و بویایی ‌‌می‌تواند منجر به کم شدن اشتها شود. آلرژی و بیماری مانند بیماریِ کرون و بیماریِ سلیاک ‌‌می‌تواند باعث بروز اختلال در توانایی هضم و جذب مواد مغذی از آنچه که ‌‌می‌خورند شود. دندان مصنوعی دردناک یا رفلکس بلع ضعیف (دیسفاژی) همچنین ‌‌می‌تواند به‌شدت مصرف مواد غذایی را کم نماید.

اگر نگرانید که سالمند تغذیه کامل را از طریق غذا دریافت نمی‌کند، نگرانی‌های خود را با پزشک خانواده در میان بگذارید. برای اطمینان از جلوگیری تداخل دارویی، پزشک را از تمامی داروهای مصرفی تجویز شده، آزاد، و ‌‌مکمّل‌‌ها آگاه نمایید و بدون مشورت با او، هیچ نوع ‌‌مکمّل‌ غذایی را به عزیز خود ندهید.

.

آیا ‌‌مکمّل‌‌های غذایی بی خطر هستند؟

اگر در نظر دارید از ‌‌مکمّل‌ها برای جبران کمبودهای رژیم غذایی خودتان یا عزیزتان استفاده کنید باید به یاد داشته باشید که عرضه این محصولات، همانند داروهای بدون نسخه یا داروهای تجویزی، توسط سازمان‌های مسئول نظارت نمی‌شود. اداره غذا و داروی ایالات متحده (FDA) باید قبل از اینکه سازنده‌ای بتواند داروی تجویزی یا آزادی را به فروش برساند، ایمنی آن دارو را تأیید نماید در  حالی کهFDA   چنین روشی را در مورد ‌‌مکمّل‌‌ها در دستور کار ندارد. در نتیجه، هیچ کنترلی بر تهیه، بسته‌بندی، دوز بیان شده، و تبلیغات در مورد اثرات ‌‌مکمّل‌، وجود ندارد.

.

همیشه مصرف بیشتر چیزهای خوب، بهتر نیست

ویتامین‌ها و مواد معدنی مواد مغذی هستند که به‌طور طبیعی در غذا یافت ‌‌می‌شوند و همه ما برای ادامه یک زندگی سالم به آنها نیاز داریم. نیازهای تغذیه‌ای ما با بالا رفتن سن، مصرف داروهای مختلف، و ابتلا به بیماری‌ها تغییر ‌‌می‌کند. به‌عنوان مثال، ویتامین K یکی از عوامل مهم در انعقاد خون است ولی مصرف ‌‌مکمّل‌ آن، به شکل مولتی ویتامین یا مخلوط با معجون نوشیدنی به‌عنوان جایگزین غذا، ‌‌می‌تواند برای افرادی که از داروهای رقیق‌کننده خون استفاده ‌‌می‌کنند بسیار خطرناک باشد.

بعضی افراد فکر ‌‌می‌کنند اگر مصرف کمی از یک ماده خوب باشد، حتماً مصرف زیاد آن بهتر است. این لزوماً در مورد ویتامین‌ها و مواد معدنی درست نیست. در بهترین حالت، مصرف بیش از حد یک ‌‌مکمّل‌ خاص، دفعِ آسانِ مازادِ آنچه که بدن به آن نیاز دارد خواهد بود. ولی این دور ریختن پول است. بسته به نوع ‌‌مکمّل‌، سن افراد مصرف‌کننده و سلامت آنها، مصرف بیش از حد ‌‌مکمّل‌ ‌‌می‌تواند مضر باشد. دوزهای زیاد برخی از ویتامین‌ها، مواد معدنی و برخی از گیاهان دارویی ‌‌می‌تواند عوارض جانبی مختلفی مانند تهوع، اسهال، یبوست، سردرد، تشنج، حمله قلبی یا سکته را به دنبال داشته باشد و یا باعث آسیب رسیدن به کبد یا کلیه شود. شاید مهمتر از همه و مخصوصاً در مورد سالمندان، استفاده از ‌‌مکمّل‌‌های غذایی، خطر تداخل آنها با داروهای تجویزی سالمند باشد و اثر آنها را ناخواسته زیاد یا کم نماید.

هنگامی که شما یا عزیزتان از یک ‌‌مکمّل‌ غذایی برای یک مشکل سلامتی استفاده ‌‌می‌کنید، مهم است به یاد داشته باشید که این ‌‌مکمّل‌ را به‌عنوان یک دارو مصرف ‌‌می‌کنید. در نتیجه لازم است با یک پزشک یا متخصص تغذیه در مورد اینکه آیا ‌‌مکمّل‌ ضروری است و چگونه ‌‌می‌توانید آن را با خیال راحت استفاده نمایید مشورت کنید.


مطالب این مقاله  جایگزین مشاوره شخصی و خصوصی خواننده با اشخاص ذیصلاح و متخصص در رشته حرفه ای ایشان از جمله پزشکان، روانشناسان، حقوق دانان، و سایر حرف مربوطه نیست. توصیه میشود همواره، برای هر مورد بخصوص که با ان روبرو هستید، با متخصص مربوطه مشورت نمایید.


 

 

منابع و مراجع

 

https://www.cochrane.org/CD003177/VASC_omega-3-intake-cardiovascular-disease

https://www.agingcare.com/Articles/Dietary-Supplements-for-Seniors-More-is-Not-Always-Better-133854.htm?

https://nccih.nih.gov/health/providers/digest/alzheimers

Permanent link to this article: https://dardashna.ir/?p=4251