«

»

Print this نوشته

ثبت وقایع روزانه

 

.

.

.

نویسنده: مهندس مهدی صمدانی

.

در این مقاله می‌خوانیم:

  • نیاز به ثبت وقایع روزانه
  • چرا باید وقایع روزانه را ثبت کرد؟
  • جدول ثبت وقایع روزانه
  • توضیحات بیشتر در مورد جدول ثبت وقایع روزانه

 

احمد به‌محض ورود به منزل سراغ مادرش رفت. سوال‌های معمول از جمله اینکه حال پدر بزرگ چطوره؟ ناهار چه خورده؟ مایعات به اندازه کافی نوشیده؟ داروهایش چی، خورده یا حریف نشده‌اید؟ مزاجش کار کرده؟ قدم زده؟ ….. که ناگهان پدر بزرگ با قیافه برافروخته از اتاقش خارج می‌شود. با عصبانیت به احمد پرخاش می‌کند که به چه حقی پشت سر من حرف می‌زنی؟ به تو چه مربوط است من چکار کرده‌ام؟ یکبار دیگر ببینم در باره من حرف می‌زنی ……..

 

نیاز به ثبت وقایع روزانه

مسیر پیشروی بیماری دمانس، ایجاب می‌کند که مراقبت‌کننده برنامه فعالیت‌های روزانه بیمار را متناسب باتوانایی فیزیکی و فکری وی تغییر دهد. به تجربه ثابت شده است که سرعت و میزان این تغییرات ممکن است به اندازه‌ای باشد که پس از گذشت چند روز، یادآوری دقیق آنچه را که تغییر داده‌اید برایتان امکان‌پذیر نباشد.

بهترین راهکار عملی، تهیه جدولی است که وقایع روزانه را در آن ثبت کنید. لازم است هر فردی که در مراقبت از بیمار شرکت دارد، هر فعالیتی را که با وی انجام می‌دهد، در آن ثبت نماید.  شکل شماره ۱

 

چرا باید وقایع روزانه را ثبت کرد؟

جدول ثبت وقایع روزانه، تاریخچه پیشروی بیماری است. با نگهداری آن، هر زمان که لازم باشد، می‌توانید تاریخ شروع کاری یا اتفاقی را جستجو کنید.  در مراجعات بعدی به پزشک، در صورت نیاز، می‌توانید با اطمینان از زمان شروع و نوع تغییرات بوجودآمده در بیمار، با وی مشورت کنید.  با ثبت وقایع روزانه، پیدا کردن جواب پرسش‌های زیر آسان می‌شود و ردیابی تغییرات وضعیت و حالات بیمار ممکن می‌گردد.

  • تغییرات فکری  و فیزیکی بیمار، مثلاً از چه تاریخی وی در به کار بردن صحیح ریموت تلویزیون دچار مشکل شده،  یا از چه زمانی توان پیاده‌روی روزانه او تغییر چشم‌گیری پیدا کرده، و غیره را همواره می‌توانید با جستجوی ساده و سریع در این پرونده،  با دقت، تعیین کنید.
  • شروع داروی جدید، میزان مصرف آب و آشامیدنی‌ها، تغذیه بیمار و میان وعده‌های وی را در این جدول ثبت کنید. در نتیجه، مراقب همواره از میزان و زمان تغذیه بیمار و سایر تغییرات آگاه است و در صورت بروز مشکلات بی‌اشتهایی و سوء تغذیه، پیدا کردن دلیل آن را بسیار آسان‌تر پیدا می‌کند.
  • فعالیت‌ها و سرگرمی‌های روزانه بیمار را در این جدول ثبت کنید. در نتیجه، شما به آسانی مسیر پیشروی بیماری و کم شدن توانایی‌های فکری و فیزیکی بیمار را می‌توانید به وضوح بررسی کنید.
  • تغییر فصل و تغییر نیاز بیمار به نوشیدن مایعات، بایستی با دقت تحت کنترل باشد. این نیاز را با تغییر فصل در برنامه روزانه پیش‌بینی کرده‌اید. (مقاله برنامه‌ریزی را مطالعه کنید.) تمام افرادی که به امر مراقبت از بیمار کمک می‌کنند به آن برنامه عمل می‌کنند و در صورت بروز مشکل کمبود آب بدن و یبوست، جدول ثبت وقایع روزانه به حل مشکل کمک می‌کند.
  • دفعات مراجعه به توالت و ثبت موارد ادرار و قضای حاجت بیمار از مسایلی است که به دقت فراوان و مستمر مراقبت‌کننده نیازمند است. شما با ثبت دفعات مراجعه به توالت و انجام قضای حاجت بیمار همیشه آگاهانه یبوست و کمبود آب بیمار را تحت نظر خواهید داشت و در صورت لزوم به رفع اشکال اقدام می‌کنید.
  • تجربه ثابت کرده است که بی‌اختیاری ادرار و مدفوع بیمار با اینکه قابل جلوگیری نیست، اما با بردن بیمار به توالت در ساعات مقرر و منظم، تا حد زیادی تحت کنترل می‌آید.
  • در ابتدای بیماری، بیمار کمابیش از مشکلاتی که برایش در حال اتفاق افتادن است آگاه است و نسبت به صحبت اطرافیان درباره خودش بسیار حساس می‌شود. هرگونه نجوا و یا صحبت آرام اطرافیان در وی احساس شک و تردید و اضطراب می‌کند. داشتن جدول وقایع روزانه، نیاز به صحبت و مشاوره درباره بیمار و اینکه چه کرده،  چه خورده، و چه آشامیده است را به حداقل می‌رساند و به کیفیت بهتر زندگی بیمار کمک می‌کند.
  • در قسمت مشاهدات کیفی، مراقبت‌کننده‌ای که بیشترین زمان را با بیمار صرف می‌کند نسبت به روحیات، رفتار، علاقه بیمار به فعالیت یا خوراکی به‌خصوصی، نیاز به استراحت و خواب و غیره را یادداشت می‌کند. هدف، پیدا کردن جهت و سرعت از دست رفتن توانایی‌های بیمار و آگاهی از علایق و خواسته‌های اوست، که در نتیجه توجه به آنها، کیفیت زندگی بیمار را ارتقاء می‌دهد.

جدول ثبت وقایع روزانه                                                                                                                                                                 

  روز هفته                                                                              تاریخ:

ساعت مایعات خوراک فعالیت ها بهداشت نوار توضیحات
۸ ۸:۳۰لیوان شیر
۹ ۲۰ دقیقه قدم زدن در پارک
۱۰ ۱۰:۳۰ موز ۱۰:۳۵ادرار خشک
۱۱
۱۲ ۱۲ آبگوشت
۱ ۱ ساعت استراحت
۲ ۲:۳۰ مدفوع خشک کامل، نرمال
۳ ۳:۰۰ دارو عصبانی بودند
۴
۵ قصه خوانی توجه نداشتند
۶
۷
۸
۹

 توضیحات کیفی:

پیش از ظهر: فعال، پر انرژی، اشتها خوب، تعادل خوب

بعد از ظهر: کم انرژی، کم حوصله، اشتها خوب، کمی بی تعادل

شکل شماره ۱ :  

(در جدول بالا، فقط چند مورد برای نمونه پر شده است. برای توضیحات مربوط به پر کردن جدول به پانوشت مراجعه کنید.)

 

برای دریافت فایل PDF جدول ثبت وقایع روزانه کلیک کنید.


 

توضیحات بیشتر در مورد جدول ثبت وقایع روزانه

در سطر اول تاریخ و روز هفته را ثبت کنید با بایگانی کردن این اوراق به ترتیب تاریخ، سیر و پیشروی بیماری و کارهای انجام شده را می‌توانید مورد بررسی قرار دهید.

جدول وقایع روزانه فوق به هفت ستون به شرح زیر تقسیم شده است. شما می‌توانید بر حسب سلیقه و نیازتان، تعداد ستون‌ها را کم یا زیاد کنید:

۱- زمان: در این ستون ساعات روز، مثلاً از ساعت 8 صبح تا 9 شب درج شده است.

۲- مایعات: نوع مایعات خورانده شده از جمله آب، آب پرتقال، شیر و غیره و مقدار آن مثلاً یک لیوان یا نصف لیوان، و ساعت دقیق آن مثلاً 8:30 را در ردیف ساعت مربوطه یادداشت کنید.

۳- خوراک: نوع خوراکی مصرفی از جمله بستنی، بادام، فرنی (صبحانه)، آبگوشت (ناهار)، چای و شیرینی، ماست و خرما، داروهای مصرفی و غیره را با درج مقدار و زمان دقیق آن در این ستون ثبت کنید.

۴- فعالیت‌ها: نوع فعالیت‌ها، از جمله پیاده‌روی، نقاشی، گلدوزی، قصه‌خوانی، ماساژ دست و پا، اصلاح صورت و غیره را با ذکر زمان یا مدت انجام آن، مثلاً پیاده روی به مدت 20 دقیقه، در این ستون یادداشت کنید.

۵- بهداشت: زمان و مقدار ادرار و مدفوع، کیفیت آن مثلاً مدفوع کامل و نرمال یا نیمه کامل و شل، شستن دست و صورت، حمام رفتن، مسواک زدن و غیره را با درج ساعت دقیق در این ستون یادداشت کنید.

۶- نوار و پوشک: در صورتی که بیمار از لوازم بی‌اختیاری مثلاً نوار بی‌اختیاری یا پوشک استفاده می‌کند، خیس بودن یا کثیف بودن و زمان آن را در این ستون درج نمایید. 

۷- توضیحات: در این ستون در صورت لوزم توضیحات اضافی برای هر ساعت و فعالیت درج می‌شود. توضیحات مثلاً اینکه از فعالیت پیاده‌روی راضی بود، شیر را با اشتها نوشید، به قصه خوانی توجه کامل داشت، چرت می‌زد، بی‌حال و کسل بود، عصبانی و پرخاشگر بود، مضطرب بود و امثال آن برای توجه به سیر بیماری، اثر داروها و توانایی انجام فعالیت‌ها بسیار ضروری است. در همین ستون، فشار خون و درجه حرارت بیمار را در ابتدا و در پایان روز، یادداشت کنید.

در انتهای جدول و در پایان هر روز یا هر شیفت، مراقبت‌کننده مشاهدات کیفی را در مورد بیمار یادداشت می‌کند. مثلاً اینکه بیمار همکاری می‌کرده یا نه، چه مدت احتیاج به استراحت داشته، کم تعادل بوده، زیاد صحبت می‌کرده، کم حرف بوده، و سایر مشاهدات خود در مورد بیمار را درج می نمایید. 


مطالب این مقاله  جایگزین مشاوره شخصی و خصوصی خواننده با اشخاص ذیصلاح و متخصص در رشته حرفه ای ایشان از جمله پزشکان، روانشناسان، حقوقدانان، و سایر حرف مربوطه نیست. توصیه میشود همواره، برای هر مورد بخصوص که با ان روبرو هستید، با متخصص مربوطه مشورت نمایید.

 

مراجع و منابع

 

 

 

 برنامه روزانه، وبسایت انجمن آلزایمر آمریکا

Permanent link to this article: https://dardashna.ir/?p=1040

پاسخ دهید