«

»

Print this نوشته

روایت تصویری زندگی بیمار

.

.

نویسنده: مهندس مهدی صمدانی

به روز رسانی: تیر ۱۴۰۰

.

.

.

در این مقاله می‌خوانیم:

  • لذت مرور خاطرات توسط بیمار
  • مشکلات تکلم در مرور خاطرات
  • لذت مرور خاطرات را طولانی‌تر کنید
  • خاطرات را ماندگار کنید
  • از تکنولوژی سود ببرید
  • فیلم سیر زندگی بیمار را تهیه کنید
  • مقدمات تولید فیلم را آماده کنید
  • از خلاقیت خودتان سود ببرید  

.

لذت مرور خاطرات توسط بیمار

بیماران مبتلا به دمانس در دوران اول و میانی بیماری از مرور خاطرات خود بسیار لذت می‌برند. در دوران اول بیماری، آنها به راحتی با اطرافیان گفتگو می‌کنند و خاطرات گذشته را بازگو می‌کنند. به مرور، با پیشروی بیماری و تأثیر آن بر حافظه‌ی بلند مدت، قسمت‌هایی از اتفاقات گذشته را فراموش می‌نمایند ولی به هر صورت، قسمت‌های فراموش شده را در فکر خود باز‌سازی نموده و با باور به اینکه گفته‌های آنها منطبق بر واقعیت است، داستان پردازی می‌کنند.

.

مشکلات تکلم در مرور خاطرات

متأسفانه با پیشروی بیماری، به‌تدریج قوه‌ی بیان بیمار کم می‌شود، لغات و اسامی را فراموش می‌کند، و داستان‌پردازی برایش مشکل می‌شود.  ولی دیدن عکس‌ها و کلیپ‌های وقایع گذشته کماکان برای او لذت‌بخش است، به‌ویژه اگر مراقبت‌کننده بتواند با او بنشیند و در داستان‌سرایی به او کمک کند.

.

لذت مرور خاطرات را طولانی‌تر کنید

آسان‌ترین راهکار برای مرور خاطرات، استفاده از آلبوم عکس است. عکس‌ها را براساس موضوع مثلاً جشن تولدها، عروسی‌ها، و امثال آن دسته‌بندی کنید.  در فرصت‌های مناسب، این آلبوم را با بیمار مرور کنید و با پرسش‌های آسان، بیمار را تشویق کنید که در باره عکس‌ها و خاطرات خود به شما توضیح دهد. به خاطر داشته باشید که هدف لذت بردن بیمار از این فعالیت است نه صحت آنچه بازگو می‌شود.

.

خاطرات را ماندگار کنید

راهکار هدفمندتر و ماندگار، جمع‌آوری عکس‌های مربوط به زندگی خود بیمار است. عکس‌ها را به ترتیب تاریخ مرتب کنید و از ابتدای تولد، سال‌های کودکی، سال‌های نوجوانی، ازدواج، تولد فرزندان، شغل و کار گذشته‌ی بیمار، مسافرت‌ها، و جشن تولدها، و عکس‌هایی در هر سرفصل بگنجانید.

.

از تکنولوژی سود ببرید

آلبوم عکس و مشابه آن در اثر استفاده زیاد به تدریج پاره پاره و خراب می‌شود. حال که زحمت جمع‌آوری عکس‌ها را کشیده‌اید، آنها را به یک آلبوم دیجیتال که برای همیشه ماندگار می‌ماند تبدیل کنید. بیمار از دیدن مکرر آن لذت خواهد برد. به‌علاوه،  شما می‌توانید نسخه‌ای از آن را به فرزندان بیمار و سایر نزدیکان و دوستان هدیه کنید.

 .

فیلم سیر زندگی بیمار را تهیه کنید

روی نرم‌افزار ویندوز[1] برنامه‌ای به نام فیلم‌ساز[2]  وجود دارد که استفاده از آن رایگان و بسیار آسان است. خودآموزهای بی‌شماری که راهنمایی‌های اولیه را در اختیار شما می‌گذارند در اینترنت موجود است.

  • تهیه فیلم سیر زندگی بیمار، نیاز به صرف وقت و حوصله‌ی فراوان دارد ولی با توجه به عکس‌هایی که از مراحل مختلف زندگی او جمع‌آوری کرده‌اید، بیشترین زحمت انجام کار را پشت سر گذاشته‌اید. اطمینان داشته باشید که از صرف وقت و انجام این پروژه حتماً راضی خواهید بود.
  • اگر وقت شما محدود است، از یک نفر از افراد جوان فامیل کمک بگیرید. راه دیگر محول کردن تهیه فیلم به یک آتلیه[3]عکاسی است.
  • عکس‌های قدیمی که فقط به صورت کاغذی وجود دارند بایستی به عکس‌های دیجیتال تبدیل شوند. شما با سرمایه گذاری اندکی می‌توانید یک دستگاه اسکنر[4]خریداری نموده و عکس ها را خودتان اسکن[5] و دیجیتالی کنید.

 .

مقدمات تولید فیلم را آماده کنید

  • عکس‌های ردیف شده را بر حسب تاریخ و به ترتیب، به فیلم‌ساز اضافه کنید.
  • تصمیم بگیرید که طول این فیلم چه مدت خواهد بود. براساس آن، تعداد عکس‌ها و مدتی که هر عکس نمایش داده خواهد شد معلوم می‌شود.
  • اگر کلیپ‌های ویدیویی به این فیلم اضافه می‌کنید، زمان پخش آنها به طول فیلم ساخته شده اضافه خواهد شد.
  • زیر هر عکس می‌توانید مطلبی راجع به تاریخ عکس یا محل گرفتن آن اضافه کنید.

.

از خلاقیت خودتان سود ببرید  

  • از افکت های[6]موجود در فیلمساز، مانند انتقال[7] های مختلف از یک عکس به عکس دیگر، به دلخواه استفاده نمایید.
  • ضمن پخش عکس ها و کلیپ ها، از موزیک دلخواه بیمار به کانال صدای فیلم‌ساز اضافه کنید. امکانات ویرایش کردن فایل صوتی در نرم‌افزار فیلم‌ساز به آسانی در اختیار شماست.
  • در ابتدا و انتهای فیلم می‌توانید عنوان فیلم و مطالب خبری دیگر مثلاً سیر زندگی پدربزرگ، نام تهیه کننده، انتخاب موسیقی متن، ابراز تشکر از کسانی که کمک کرده‌اند، و غیره را اضافه نمایید.
  • می توانید دو نسخه از این فیلم تهیه کنید. در نسخه‌ای که به کرات به بیمار نشان خواهید داد، لحظات شاد و دوران سلامتی بیمار را بگنجانید.  در نسخه کامل‌تری که برای هدیه به سایرین تهیه می‌کنید، می‌توانید عکس‌هایی از سیر پیشروی بیماری نیز اضافه نمایید.

.

.


.مطالب این مقاله  جایگزین مشاوره شخصی و خصوصی خواننده با اشخاص ذیصلاح و متخصص در رشته حرفه ای ایشان از جمله پزشکان، روانشناسان، حقوق دانان، و سایر حرف مربوطه نیست. توصیه میشود همواره، برای هر مورد بخصوص که با ان روبرو هستید، با متخصص مربوطه مشورت نمایید.


 

 

.

منابع و مراجع

  1. wikihow.com; (n.d.), How to use Windows Movie Maker, retrieved May 2017, from http://www.wikihow.com/Use-Windows-Movie-Maker

.

.

پانوشت

[1] Windows SW by Microsoft

[2] Movie Maker

[3] Atelier

[4] Scanner

[5] Scan

[6] Effects

[7] Transition

Permanent link to this article: https://dardashna.ir/?p=2640