«

»

Print this نوشته

امور دارویی و مکمل‌ها

در این بخش پرسشها و پاسخهای کاربران را در تالار گفتگو های مختلف در مورد امور دارویی شامل مصرف آنتی بیوتیک، قطع کردن دارو، مکمل ها،  غیره جمع آوری کرده ایم. 


.

.

اثرات نا خواسته انتی بیوتیک

 

عزیزان ما در سیر پیشرفت بیماری دمانس(فرسایش مغز) ممکن است به دفعات به عفونت مجاری ادرار و عفونت ریه مبتلا شوند. مصرف آنتی بیوتیک که راه حل معمولی مقابله با این بیماریهاست، عوارض ناخواسته ای به همراه دارد که درد سر مقابله با آنها کمتر از خود بیماری نیست. شایع ترین این عوارض و راه سازشگری با آن کدام است؟

.

متاسفانه عفونتهای ذکر شده اجتناب ناپذیرند. در مراحل پایانی، بیمار به دلیل عدم تحرک، بی اختیاری، و ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن، به آسانی دچار عفونت مجاری ادرار می شود. علاوه برآن، مختل شدن عمل بلع و ورود مواد غذایی و بزاق به داخل کانال هوای بیمار، او را در معرض بروز عفونت ریه قرار می دهد.

آنتی بیوتیکها، در عین مغلوب کردن باکتریهای مهاجم، باکتریهای مفید بدن را نیز از بین می برند. میلیونها باکتری مفید در روده و معده ما وجود دارند که تعادل سیستم گوارش ما به آن وابسته است.  یکی از اثار بهم خوردن این تعادل، مختل شدن سیستم دفع و بروز اسهال است.

علاوه بر اینکه بیرون روی مکرر بیمار، مراقبت و نظافت او را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد و بر استرس و اضطراب بیمار و مراقب می افزاید، ممکن است به کمبود آب بدن بیمار و عوارض ناشی از آن منجر شود. مقاله آشامیدن آب کافی را مطالعه کنید.  http://dardashna.ir/?p=2653

راهکار موثر، خوراندن یک قاشق غذا خوری کشک پاستوریزه هنگام صرف غذاست.  می توانید اگر قرص های بیمار را با ماست به او می خورانید، بجای ماست از کشک استفاده کنید. بدینوسیله به تثبیت سیستم دفع کمک خواهید کرد.

برای جبران از دست رفتن باکتریهای مفید، راهکار موثر خوراندن لبنیات پروبیوتیک به بیمار است. بهتر است قارچ کفیر تهیه نمایید و دوغ پروبیوتیک سرشار از باکتریهای مفید را در منزل تهیه نمایید. این روش به مراتب سالمتر و پر بار تر از لبنیات پروبیوتیک سوپرمارکت می باشد.  

 

 

عوارض داروهای مصرفی

 

چگونه از عوارض و تداخل داروهای مصرفی آگاه شویم؟ 

 

من در تالار گفتگویمان سعی می کنم در مورد دارو اظهار نظر نکنم چون در تخصص من نیست. همانطور که می دانید من پزشک نیستم و فقط سعی می کنم تجربیات خودم را با شما عزیزان دردآشنا در میان بگذارم.

من تا آنجا که امکان دارد، در مورد عوارضی که عزیزانمان به دلیل نوعی فرسایش مغر به آن دچار می شوند، را مداخله مراقبتی می دانم. مداخله دارویی را فقط اگر مداخله های مراقبتی موثر نبودند مجاز می دانم. در تمامی مقاله های وبسایت دردآشنا و کتاب راهنمای مراقبین هم به دفعات به این موضوع اشاره کرده ام.

در مواردی که باید دارو مصرف کرد، توصیه من این است که از پزشک بپرسید دارو را به چه دلیل تجویز کرده، چه نتایجی و در چه بازه زمانی زمانی باید انتظار داشته باشید، عوارض دارو کدامند، و آیا مشکل تداخل دارویی وجود دارد یا خیر. برای این کار لازم است لیست کاملی از داروها و مکملهای مصرفی بیمار را در زمان ملاقات با پزشک همراه داشته باشیم. 

بروشور داخل قوطی دارو را به‌دقت مطالعه نموده سپس داروهای تجویز شده را خودمان راسا در اینترنت بررسی کنیم و از عوارض و تداخل آنها با یکدیگر آگاه باشیم. اگر به راحتی انگلیسی نمیخوانید می توانید قسمتهای مهم مطلب را به کمک مترجم گوگل به فارسی ترجمه کنید. با اینکه ترجمه خیلی درست نیست، ولی قابل فهم است. پادکست دردآشنا را در آدرس زیر مشاهده نمایید: https://www.aparat.com/v/Tl2eY

در مورد بیماران مبتلا به نوعی فرسایش مغز و برای تصمیم گیری که آیا دارو مناسب است یا خیر، به نظر من بهترین مرجع وبسایت دانشگاه کالیفرنیا در سانفراسیسکو است:.
https://memory.ucsf.edu/medications-dementia

داروهای دمانس محدودند. شما در این وبسایت می توانید نوع دارو و اینکه برای چه کاری تجویز می شود را به راحتی ببینید. چون این دانشگاه مرکز تحقیقات در باره انواع اف تی دی است، اگر دارویی برای اف تی دی مناسب نباشد بوضوح ذکر شده است.

تاریخ شروع دارو و دوز آنرا به دقت یادداشت کنید و هوشیارانه تغییرات بیمار را در نظر داشته باشید. اگر عکس العمل شدیدی در اثر مصرف دارو بوجود آمد، حتما بلافاصله با پزشک تماس بگیرید. خودسرانه دارو را کم یا زیاد نکنید و صحبت در باره دارو را به ملاقات بعدی با پزشک که ممکن است هفته ها یا ماهها بعد اتفاق بیفتد موکول ننمایید.

سه مقاله که راههای مدیریت دارو را واکاوی می نماید در وبسایت دردآشنا وجود دارد. توصیه می کنم آنها را در آدرس زیر مطالعه بفرمایید:

خطرات اشتباه در مصرف دارو
http://dardashna.ir/?p=134

خوراندن دارو، عدم همکاری بیمار، مشکلات بلع
http://dardashna.ir/?p=29

ساماندهی دارو، کم کردن بروز اشتباه
http://dardashna.ir/?p=22

 

 

داروهای گیاهی

در باره داروهای گیاهی و نقش آن در مداوای عزیزان ما توضیح بدهید.

 

بطور خلاصه، من با تغذیه صحیح و سازگار بیمار موافقم. دمنوش های مختلف مانند گل گاوزبان، آویشن، بابونه، و غیره را بعنوان دمنوش قبول دارم و استفاده می کنم. همچنین، بر من روشن است که ادویه و مواد غذایی سنتی که در آشپزخانه های مادر بزرگها رایج بود مانند دارچین، زردچوبه، پیاز و سیر و امثال آن حتما باید در برنامه غذایی ما نقش داشته باشد و میزان مصرف خانوادگی خود را افزایش داده ام. 

 

شما توجه کرده اید که تا چه حد به دردآشنایان عزیز توصیه می کنم به عوارض و تداخل داروها با مراجعه به وبسایتهای معتبر توجه کنند. کنترل روی داروهای گیاهی و مکمل ها، آنطور که روی داروهای شیمیایی معمول است در هیچ جای دنیا وجود ندارد. در نتیجه، ادعاهای معالجات دارویی گیاهی را باید با احتیاط و شک وتردید نگاه کرد.

پزشکی دارویی گیاهی در ایران و چین و سایر کشور های باستانی از سالهای دور وجود داشته است. مصرف آنها در حد دمنوش بی ضرر است. ولی اگر آنها بصورت قرص و کپسول توزیع شوند، ما نمی دانیم که آیا باز هم بی ضرر خواهند بود یا نه چون نمی دانیم عصاره چه مقدار گیاه در آن یک کپسول وجود دارد. بعلاوه، خطر تداخل با سایر داروهای مصرفی عزیزان ما وجود دارد.

 

 

قطع دارو
پدر شب ها براى خواب از قرص آلپرازولام استفاده ميكرد و ما تغريباً دو روزى هست كه قرص رر قطع كرديم چون باعث شل شدن بدنش ميشد. دو روزى ميشه كه نخوابيده ميخواستم بدونم كه اشكالى نداره يا بايد به پزشك مراجعه كنيم؟

.
به احتمال زیاد قطع کردن دارو مشکل ساز شده است. هر دارویی را که پزشک تجویز می کند، شما باید بدانید برای چه تجویز شده، چه مشکلاتی را برطرف می کند و عورارض جانبی احتمالی آن چیست.

از خود درمانی جدا پرهیز کنید وفقط به دستور پزشک دارو را تغییر دهید.

در این مورد بخصوص قبل از قطع دارو باید از پزشک اجازه می گرفتید. بعضی داروها را پزشک با دوز کم شروع می کند و بر حسب نیاز آنرا اضافه می کند. در بیشتر موارد موقع قطع دارو هم باید به همین تریب و اندک اندک دارو را قطع کرد.

توصیه می کنم حتما با پزشک مشورت کنید، تمام اتفاقات را بیان کنید از جمله قطع دارو، دلیل قطع آن، و وضعیت بوجود آمده، و راهنمایی بگیرید.

 

روغن نارگیل

آیا مصرف روغن نارگیل قوای فکری و ذهنی عزیزان ما را بهبود می‌بخشد؟‌  روغن نارگیل را چگونه مصرف کنیم؟ در چه مرحله‌ای از بیماری نتیجه بهتری از مصرف روغن نارگیل می‌توان انتظار داشت؟

 

من شخصا روغن نارگیل را با نتیجه خوب در همسرم آزمایش کرده‌ و نتیجه آن را در گروه منتشر کرده‌ام. متاسفانه به‌دلیل بیرون‌روی شدید همسرم ما مجبور شدیم مصرف روغن نارگیل را در زمانی که به یک قاشق غذاخوری در روز رسیده بود متوقف نماییم. شما هم اگر تصمیم گرفتید اثر روغن نارگیل را آزمایش کنید، توصیه می‌کنم کم‌کم شروع کرده و با احتیاط زیاد کنید. نکات کلیدی زیر را رعایت نمایید:

  • بهترین نتیجه در مراحل اولیه و میانی بیماری به دست می‌آید
  • با نیم قاشق مربا خوری شروع نموده و به‌تدریج مقدار آن را زیاد کنید
  • از روغن نارگیل تازه و نه از نوع کنسرو که حاوی مواد نگهدارنده است استفاده نمایید
  • روغن نارگیل را به تنهایی به بیمار بخورانید یا از آن در پخت غذا استفاده نمایید.

 

تومور پروستات و معجون گیاهی

پدر من علاوه بر فرسایش مغز مبتلا به سرطان پروستات نیز هست ند. در نتیجه هر شب حد اقل سه مرتبه نیاز به دستشویی پیدا می‌کنند. بیدار شدن نیمه‌‌های شب علاوه بر مشکلات بی‌خوابی، به توهم و ‌‌بی‌قراری ایشان می‌افزاید. آیا شما راهکاری برای تعدیل این مشکل می‌شناسید؟

 

من شخصا با این مشکل روبرو نبوده‌ام. متن زیر را برای چندمین مرتبه در فضای مجازی دیده‌ام ولی از اثر بخشی آن بی‌اطلاعم. بد نیست توجهی بکنید خصوصا اینکه مواد ذکر شده گیاهی و از هر نظر سالم هستند. متن خبر فوق به شرح زیر است:

کشف غیرمترقبه نابود کردن سلول‌‌های سرطانی پروستات به صورت طبیعی (با ترکیب سه میوه و گیاه)

مترجم: تقی طاهری آبکنار

تحقیق شگفت انگیز جدیدی در نشریه‌ی پری‌سیژن آنکولوژی[1] ثابت کرده است که ترکیب سه ماده مغذی که بنیان گیاهی دارند سلول‌‌های سرطانی پروستات را نابود و منهدم می‌نماید. عنوان این پژوهش که بوسیله آقای استفانو تی‌زیانی[2] محقق دانشگاه تگزاس[3] رهبری شده است «درمان ترکیبی با مواد مرکب طبیعی در سرطان پروستات از رشد تومور یا توده پروستات جلوگیری می‌کند و منجر به نوسانات اساسی در متابولیسم یا سوخت وساز سلول سرطانی می‌شود.» می‌باشد.

همانطورکه در گزارش دانشگاه تگزاس تشریح شده است، این کشف غیرمنتظره به فرد اجازه می‌دهد با ترکیب غذایی موجبات مرگ سرطان پروستات را از طریق گرسنگی فراهم آورد.

این سه ماده طبیعی عبارتند از:

– اسید اِرسولیک[4] (اسیدی که از پوست میوه بدست می‌آید) از پوست سیب

– کَرکیومِن[5] از زردچوبه

– رِس ورات رُل[6] از انگور قرمز

اکثر مطالعات، تنها یک ماده را مورد آزمایش قرار می‌دهند درBحالی‌که این نشریه از کشف ترکیب مخصوصی (سه ماده فوق) خبر می‌دهدکه تومور‌‌های سرطانی پروستات را تحلیل می‌برد.

در مقاله دانشگاه تگزاس چگونگی اثرگذاری بریکدیگر مواد شیمیایی که بنیان گیاهی دارند نیز تشریح شده است.. ترکیب اسید اِرسولیک با کَرکیومِن یا رِس ورات رُل نمی‌گذارد سلول‌‌های سرطانی چیزی را که برای رشد نیاز دارند، یعنی گلوتامین بخورند. مسدود کردن راه جذب موادغذایی مورد نیاز سلول‌‌های سرطانی با موادمغذی که در رژیم غذایی معمولی انسان هست یک راه تمیز و شسته و رفته‌ای است. مقاله اصلی به شرح ذیل می‌باشد:

سیب و زردچوبه در تمام فصول سال وجود دارند، درصورت فقدان انگور قرمز می‌توان از مویز [انگور قرمز یا سیاه خشک شده ، بی‌هسته یا با هسته فرقی نمی‌کند، گرچه باهسته‌اش مفید‌تر است] استفاده نمود.

دستورالعمل ساخت معجون معجزه‌گر– یک تا دو عدد سیب متوسط را انتخاب می‌کنیم، بعد از دور ریختن هسته و چوب انتهایی آنها، سیب خورد شده را در داخل مخلوط کن می‌ریزیم. یک قاشق مرباخوری زردچوبه به آن می‌افزاییم. به اندازه یک فنجان انگور قرمز یا دو قاشق سوپخوری مویز به آنها اضافه می‌کنیم. یک لیوان آب هم به درون مخلوط کن می‌ریزیم. با روشن کردن مخلوط کن و هم زدن خوب آن، محلول جان بخش شما آماده است.

 

داروهای انتی کولینرژیک

داروهای انتی کولینرژیک کدامند  و مصرف آنها چه مخاطراتی در بر دارد؟

 

مطلب زیر برگرفته از وبسایت خبرنامه هفتگی آلزایمر[7] است. این نوشته نتیجه تحقیقاتی را که در انگلستان انجام شده است آگاهی می‌هد.

داروهای آنتی کولینرژیک[8]  که در موارد آسم، حساسیت، فشار خون بالا، بی‌خوابی، سرگیجه، اسهال و  سایر بیمار‌ی‌ها‌ی رایج  تجویز می‌شوند و به راحتی قابل تهیه در داروخانه‌های کشور ما می‌باشند، حافظه و تفکر بیماران مبتلا به انواع فرسایش مغز را به تحلیل می‌برند و در نتیجه، تاثیر منفی بر تعادل بیمار و استقلال او  در زندگی بوجود می‌آورند.

لازم است در مورد مصرف این گونه داروها برای افراد سالمند و خصوصا افرادی که به نوعی فرسایش مغز مبتلایند احتیاط لازم را بعمل آورید، از خود درمانی جدا پرهیز کنید و با مشورت با پزشک معالج داروی جایگزین تهیه  نمایید.
[1] Precision Oncology

[2] Stefano Tiziani

[3] University of Texas, UT

[4] Ursolic acid

[5] Curcumin

[6] Resveratrol

[7] Alzheimer’s Weekly

[8] Anticholinergic

. 

.

تجویز داروی اشتباه و وظیفه مراقبت‌کننده

 

متاسفانه و در کمال تعجب، شما مهمترین نکته و مطلب در حرف‌های من را به طرز عجیبی نادیده گرفتید و به جزئی‌ترین مسئله یعنی اشتباه پرستار در دادن دارو توجه کردید !!!من تاکید کردم تجویز اشتباه در نوع دارو و دوز داروها پدرم را از فردی روی پا و فعال و سالم به یک تکه گوشت روی تخت تبدیل کرد .من از نالایقی یک پزشک متخصص گفتم .

از  اینکه حتی پزشکان انجمن آلزایمر هم این سرعت روند حال خراب پدر  را عفونت دانستند و گفتند پدرم در بخش عفونی به شکل اورژانسی بستری بشود .تمام این حرف‌ها به شکل عجیبی نادیده گرفته شد و تنها به مسئله دادن داروی خواب توسط پرستار توجه کردید!!  توضیح دادم که فقط یک پزشک بلافاصله متوجه شد اینها عوارض داروی کوانتپین بوده و هیچ کس دیگری متوجه نشده بود که رعشه‌های وحشتناک از عوارض این دارو بوده است .

.

درود به شما خانم … عزیز و سایر دوستان که در این مورد اظهار نظر کردند. درد و ناراحتی شما را درک می‌کنم. بسیار متاسفم از این تجارب تلخ. اینگونه پیامها و شکایت از تشخیص غلط، تجویز دارو و دوز اشتباه، و بی تجربگی و بی‌لیاقتی بعضی نیروهای کمکی به دفعات در گروه دردآشنا مطرح شده است. من بارها راجع به وظایف‌مان به‌عنوان مراقبت کننده از عزیزانمان صحبت کرده‌ام.  میخواهم بعضی از مهمترین این وظایف را در این پاسخ بازگو کنم.

این پیام جنبه عمومی دارد و روی سخنم با تمامی اعضا گروه دردآشنا و برگزیدگان است. کلیات را برشمردم و هدفم این نیست که خدای ناکرده بگویم خانم … یا فرد دیگری وظیفه مراقبت خود را به خوبی انجام نداده است. باور دارم که همه کسانی که در اینجا حضور دارند، از دل و جان مایه می‌گذارند و برای بهبودی و ارتقا کیفیت زندگی عزیزشان از صمیم قلب می‌کوشند.

ما در باره اینکه بعضی پزشکان فله‌ای دارو می‌دهند قبلا صحبت کردیم. دلایل این امر زیاد است. به آن نمی پردازم چون از حوصله این بحث خارج است. می خواهم به مطلبی که بارها در باره آن صحبت کرده‌ام اشاره کنم و آن وظیفه‌ای‌ست که به‌حق برگردن ما که مراقبت از عزیزمان را بر عهده گرفته‌ایم می‌باشد. ما نمی‌توانیم رفتار بعضی پزشکان یا نیروهای کمکی را تغییر دهیم، اقلا می‌توانیم اگر در رفتار خودمان کاستی‌هایی وجود دارد، تجدید نظر کنیم.  

بارها راجع به آموزش صحبت کرده‌ام. دانایی توانایی است. هر چه بیشتر در باره بیماری عزیزمان مطالعه کنیم و بدانیم باز هم کم است. به صراحت در باره دمانس لوی بادی و اینکه در بعضی موارد حتی دوز پایین بعضی داروها فاجعه به بار می‌آورد نوشته‌ام. مقاله انواع فرسایش مغز گواه آن است.

نوشته‌ام که تشخیص نهایی نوع بیماری عزیزمان بسیار مهم است. اگر پزشک اول نتوانست تشخیص بدهد و فقط گفت مغز عزیزتان کوچک شده است به آن اکتفا نکنید و سراغ پزشک متخصص دیگری بروید. شما می‌دانید که اثر داروهای موجود برای همه انواع دمانس و برای همه بیماران یکسان نیست. بعضی داروها برای بعضی انواع فرسایش مغز منع شده است.

سفارش اکید کرده‌ام که با پزشک در مورد اثر متصور از داروی تجویزی صحبت کنید. عوارض آن چیست؟‌ آیا تداخل  با سایر داروها دارد؟ طول مدت درمان چقدر است؟ علاوه بر آن موقع خرید دارو با پزشک داروساز هم راجع به عوارض و تداخل پرسش کنید.

توصیه کرده‌ام به این هم قناعت نکنید. خودتان در اینترنت راجع به عوارض و تداخل آن با سایر داروهای مصرفی بیمار جستجو کنید. یک پادکست هم برایتان تهیه کردم و نشان دادم که توان کم بعضی از شما در زبان انگلیسی نمی‌تواند از این بررسی شما جلوگیری کنید. البته همه اینها زمان‌بر است ولی برای بهترین نحو مراقبت از عزیزتان چاره دیگری ندارید.

بارها تاکید کرده ام که هر نوع تغییر رفتاری عزیزتان را در ابتدا با کمک گرفتن از روش مداوای مراقبت محور حل کنید. برای این کار مقاله مفصلی در وبسایت نوشتم و با کمک عده‌ای از مراقبین با تجربه چک لیستی تهیه کردیم که به ریشه یابی مشکل کمک کند. علاوه بر ان پادکستی در این زمینه تهیه کردم و به اشتراک گذاشتم. متاسفانه این پادکست تاکنون فقط ۶۷ بازدید داشته است در حالی که تعداد کنونی اعضا بالای ۱۹۰ نفر است.

بسیار آسان است که همه کاسه کوزه را سر پزشک یا نیروی کمکی بشکنیم. قطعا مواردی هست که آنها مقصرند. ولی این موضوع را نمی‌توان و انصاف نیست به همه موارد تعمیم داد.

اگر نیروی کمکی شرح وظایف ندارد و اگر نظارت کامل و مستمر بر کارش وجود نداشته باشد، طبیعی است که خودش در فکرش برای خود شرح وظایف تعیین می کند. اگر نظارت وجود نداشته باشد، بیشتر وقت خود را ممکن است به دیدن تلویزیون یا گردش در فضای مجازی صرف کند. و اگر بیمار بیقراری می کند به او قرص خواب آور بدهد.  من این رفتار را بسیار بد می‌دانم ولی اگر نیروی کمکی من چنین رفتاری دارد من هم مقصرم.

در مورد پزشک همان‌طور که عرض کردم یک مصاحبه دو ساعته با آقای دکتر شفیعی در باره انتظارات متقابل پزشک و بیمار داشتم. آنرا به ۵ پادکست کوچکتر حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه تقسیم کردم و به اشتراک گذاشتم. خواهش می کنم هر ۵ قسمت را در آپارات ببینید تا به درد دل پزشکان هم آگاه شوید و راهکارهای پیشنهادی یک پزشک متخصص را اگر مناسب دیدید استفاده کنید.

یکبار دیگر یادآوری می‌کنم. ما در این راه طولانی و پر مخاطره وظایف بسیار مهمی داریم. در پروژه دردآشنا با تمام توانم سعی کرده‌ام که ابزار کار و راهنمایی‌های لازم را در اختیار شما عزیزان قرار دهم. حاصل بیش از ۵ سال تلاش من مشتمل بر بیش از ۱۵۰ مقاله، کلیپ‌های آموزشی، پادکست‌های متنوع آموزشی، و آرشیو پرسش و پاسخ‌های تالار گفتگو یکجا آماده و به آسانی در وبسایت دردآشنا در اختیار شماست. بقیه‌اش بر عهده مغز جستجوگر و عشق شما به عزیزتان است که از آن بهرمند شوید.

باز تکرار می کنم: دانایی توانایی است.

 

Permanent link to this article: https://dardashna.ir/?p=3209