«

»

Print this نوشته

تغییرات رفتاری – رفتار جنسی نامناسب

..

.

.

نویسنده: مهندس مهدی صمدانی

به‌روز رسانی: مرداد ۱۳۹۹

.

در این مقاله می‌خوانیم:

  • رفتار جنسی نامناسب چیست
  • فرسایش مغز و رفتار جنسی نامناسب
  • سازشگری با تغییرات رفتاری جنسی بیمار

.

.

رفتار جنسی نامناسب[1] چیست؟

رفتار جنسی نامناسب عبارت است از بیان افکار جنسی‌مان به دیگران، به‌صورت شفاهی یا عملی، به‌طور صریح یا درک شده؛ اعمالی که در عرف اجتماعی غیرقابل‌قبول می‌باشند. این رفتار ممکن است در هر مکان، از جمله در اجتماع خانواده و دوستان، یا در کوچه و خیابان بروز نماید.

.

رفتار جنسی نامناسب و فرسایش مغز(دمانس)

براساس تحقیقات انجام شده، رفتار جنسی نامناسب در حدود 25%  مبتلایان به فرسایش مغز بروز می‌کند.  بیشتر این تغییرات رفتاری در مکان‌هایی مانند خانه‌ی سالمندان اتفاق می‌افتد.  در مردان، رفتار جنسی نامناسب بیشتر به‌صورت عملی و صریح بروز می‌کند در حالیکه این رفتار در زنان بیشتر از نوع شفاهی و درک شده است. راهکارهای پیشنهادی که در نتیجه تحقیقات انجام شده در کشورهای پیشرفته و بیشتر در خانه‌های سالمندان انجام گرفته است، در منزل بیمار هم کاربرد دارد.

  • اقدامات دارویی، به علت آسان بودن انجام آن و عدم وجود مراقبین آموزش دیده، در بیشتر خانه‌های سالمندان رواج دارد در حالی‌که اولین اقدام بایستی در قالب تغییرات محیطی، رفتاری و آموزشی انجام شود.
  • مثلاً در خانه سالمندان می‌توان اتاق‌های بیماران را یک نفره تجهیز کرد و آسایشگاه زنان و مردان را مجزا برپا نمود. همچنین برای بیماران مرد از خدمه‌ی مرد و برای بیماران زن از خدمه‌ی زن استفاده نمود. علاوه بر این، باید مجله‌ها و برنامه‌های تلویزیونی را که می‌توانند احساسات جنسی را تحریک نمایند، حذف کرد.
  • به بیمار باید آموزش داده شود که چه رفتاری غیرقابل‌قبول است و اگر بیماری به اتاق خواب بیمار دیگری از جنس مخالف وارد شد، با ملایمت او را به اتاق خودش هدایت کنند.
  • در مورد بیماران دمانس فرانتوتمپورال، آموزش رفتار غیرقابل‌قبول، به علت از دست رفتن منطق آنها، معمولاً کارساز نیست.

.

سازشگری با تغییرات رفتاری جنسی بیمار

در دوران اولیه بیماری آلزایمر،  بیماری که قبلاً از نظر جنسی فعال بوده، به زندگی معمولی خود در این زمینه ادامه می‌دهد. با پیشروی بیماری، بیمار ممکن است از انجام عمل نزدیکی درمانده شود، همانطور که از انجام سایر کارها مانند مسواک زدن و حمام رفتن نیز در می‌ماند. او ممکن است نسبت به نیازهای همسر خود بی‌اعتنا شود. در پاره‌ای از بیماران ممکن است رفتارهای غیرمتعارف و خشونت بار جنسی بروز نماید.  بیمار ممکن است فراموش کند که لحظاتی قبل با همسرش نزدیکی کرده و دوباره بخواهد این کار را تکرار کند و در بعضی موارد به عصبانیت و خشونت منجر شود.  می‌توانید از تغییر فکر و «حرف تو حرف» آوردن برای منحرف کردن فکر بیمار استفاده کنید.

  • در بیرون منزل مثلاً در فروشگاه و پارک، بیمار ممکن است به افراد نا آشنا نزدیک شده و عمل غیرمتعارفی انجام دهد، مثلاً کسی را بغل نماید. برای جلوگیری از چنین رویکردی، بین بیمار و رهگذران حایل شوید تا در صورت بروز اعمال نامعقول بتوانید در حد ممکن از آن جلوگیری کنید.
  • آموزش مراقبین و همسران بیماران در مورد تغییر رفتار جنسی و نیازهای واقعی بیمار می‌تواند در کم کردن استرس آنها مؤثر باشد. همسران باید بدانند که رفتار نامناسب جنسی بیمار به دلیل پیشروی بیماری و عدم تشخیص رفتار درست از نادرست توسط بیمار بوجود آمده است.
  • به علت خصوصی بودن مسایل مربوط به رفتار جنسی، این موضوع به ندرت با پزشک و سایر دست اندرکاران مورد گفتگو قرار می‌گیرد و راه‌های بازداری بیمار از اعمال نادرست معمولاً برای همیشه در پرده ابهام باقی می‌ماند.
  • توصیه می‌شود تغییرات رفتاری جنسی بیمار را با پزشکی که با او ارتباط راحت دارید در میان گذاشته و از او راهنمایی بگیرید. نیازهای جنسی بیمار در طول بیماری ممکن است تغییر کند و ادامه رابطه معقول، نیاز به سازشگری و توجیه شدن همسر بیمار با تغییرات بوجود آمده دارد.
  • به عفونت مجاری ادرار و یبوست توجه مخصوص داشته باشید. چون عوارض و ناراحتی‌های ناشی از آنها ممکن است توجه بیش از حد بیمار را به آلت خود معطوف کند.
  • در مورد بیماران عریان گرا[2] یا افرادی که با آلت تناسلی خود بازی می‌کنند می‌توانید با تغییر در البسه آنها با این مشکل مقابله کنید. مثلاً از لباس‌های جلو بسته و بدون زیپ استفاده کنید.

 

[1] Inappropriate sexual behavior

[2] Exhibitionist


.مطالب این مقاله  جایگزین مشاوره شخصی و خصوصی خواننده با اشخاص ذیصلاح و متخصص در رشته حرفه ای ایشان از جمله پزشکان، روانشناسان، حقوق دانان، و سایر حرف مربوطه نیست. توصیه میشود همواره، برای هر مورد بخصوص که با ان روبرو هستید، با متخصص مربوطه مشورت نمایید.


 

مراجع و منابع

  1. krager.com; (1995, vol 6, No 4, pp 195-199), Dietary changes, compulsions and sexual behavior in FTD compared to AD, retrieved May 2017, from http://www.karger.com/Article/Abstract/106946

 

  1. link.sorubger.com; (1998, Sept, vol 16, issue 3, pp205-217), Inappropriate Sexual Behavior in Dementia: A Review of the Treatment Literature, retrieved May 2017, from https://link.springer.com/article/10.1023/A:1023099109976

 

217. ncbi.nlm.nih.gov; (2016, Aug 11), Treatment of Inappropriate Sexual Behavior in Dementia, retrieved May 2017, from  https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4980403/

 

  1. ncbi.nlm.nih.gov; (2013, Mar), Approach to inappropriate sexual behavior in people with dementia, retrieved May 2017, from https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3596201/

 

  1. alzfdn.org; (n.d.), Behavior challenges: coping with inappropriate sexual behavior, retrieved May 2017, from http://www.alzfdn.org/EducationandCare/inappropriate_sexual_behavior.html

 

  1. ncbi.nlm.nih.gov; (2011, Jul 19), Five FTD patients behavior stories, retrieved May 2017, from https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3139561/

 

Permanent link to this article: https://dardashna.ir/?p=2839