«

»

Print this نوشته

چک لیست تغییرات رفتاری و سازشگری غیردارویی

. .

.

.

نویسنده: مهندس مهدی صمدانی

به‌روز رسانی: بهمن ۱۳۹۸

در این مقاله می‌خوانیم:

  • مداوای مراقبت‌محور برای سازشگری با تغییرات رفتاری بیماران چیست؟

  • چرا مداوای مراقبت‌محور در بیشتر موارد از مداوای دارویی موثرتر و بهتر است؟

  • چک‌لیست جامع تغییرات رفتاری بیماران فرسایش مغز به چه منظور طراحی شده است؟

  • چگونه به‌کمک چک لیست، چرخه پرسش و پاسخ در تالار گفتگو سریع‌تر و هدفمندتر خواهد شد؟

  • استفاده از چک‌لیست چگونه کیفیت سازشگری ‌روش‌های مراقبتی را بالا می‌برد؟

.

مداوای مراقبت‌محور

تصور عموم براین است که عوارض فرسایش مغز فقط در فراموشی و عدم شناخت خلاصه می‌شود. ولی در حقیقت، بیشتر عوارضی که موجب آزار این بیماران و خانواده آنها می‌شود، تغییرات رفتاریِ بیمار هستند. تجویز داروهای روان‌پزشکی مخصوصا در خانه‌ی سالمندان، بسیار رایج است.  ولی در بیشتر موارد، این نوع مداوای دارویی به‌دلیل عوارض جانبی داروها و احتمال تداخل آنها، بهترین گزینه نیست. ما برای بیشتر مشکلات تغییرات رفتاری عزیزان مبتلا به بیماری آلزایمر و انواع ‌فرسایش مغز، «مداوای مراقبت‌محور» را کارسازتر از مداوای دارویی می‌دانیم.

تغییرات رفتاری از جمله پرخاشگری، بی‌قراری، آشفتگی، افسردگی، اضطراب، توهم، بی‌تفاوتی، به‌هم خوردن نظم خواب، و امثال آن در بیماران فرسایش مغز بسیار رایج بوده و در ۹۸٪ آنها بروز می‌نمایند. مداوای مراقبت‌محور که بر پایه‌ی تامین نیازهای برآورده نشده‌ی بیماران، رفع مشکلات محیطی، و بهبود ارتباط ‌مراقبت‌کننده و بیمار بنا شده است، برای سازشگری با این تغییرات موثرتر بوده و ضمن کاهش هزینه‌های درمانی، بر کیفیت زندگی بیمار و ‌مراقبت‌کننده می‌افزاید.

.

پرسش و پاسخ در تالارهای گفتگو

هنگام روبرو شدن با مشکلات تغییرات رفتاری، مراقبین شرح واقعه را، اکثرا به صورت ناکامل، در گروه دردآشنا مطرح می‌کنند. مثلا، برای عارضه بی‌قراری، تمام جوانب مشکل از جمله یبوست، وجود کهیر، وجود تب، داشتن برنامه سرگرمی و فعالیت، و امثال آن را ذکر نمی‌کنند. در نتیجه‌ی شرح واقعه‌ی ناکامل، ممکن است راهکار ناکاملی به پرسش‌کننده پیشنهاد شود، و یا نیاز به پرسش‌های متعددی را برای آگاهی بیشتر از علت بروز تغییر رفتار ایجاد نماید. در هر دو صورت، بهترین استفاده از پتانسیل تالار گفتگو  به‌دست نمی‌آید.

.

چک‌لیست جامع تغییر رفتار بیمار

به‌منظور اطمینان از کامل بودن پرسش مراقبت‌کننده در مورد تغییر رفتار عزیزش، چک‌لیست جامع جدیدی را طراحی کرده‌ایم. ‌مراقبت‌کننده با پرکردن چک‌لیست، شرح ماوقع را با علامت‌زدن گزینه‌های مختلف به‌تصویر کشیده و در کمترین زمان، پاسخ مراقبت‌کنندگان با تجربه گروه او را به راهکار مناسب هدایت می‌کند. چک‌لیست ممکن است طولانی به‌نظر برسد ولی به‌دلیل اینکه موارد کمی از آن را برای هر مشکل جدید تغییر رفتار عزیزتان پر می‌کنید، زمان لازم برای پرکردن آن بسیار ناچیز است.

.

پادکست راهنمای پرکردن چک‌لیست

پادکست بارگزاری شده در آپارات استفاده از چک‌لیست بالا را آموزش می‌دهد. استفاده از چک‌لیست گردش کار را در تالارهای گفتگوی دردآشنا و برگزیدگان بهبود بخشیده و پرسش‌های مراقبت‌کنندگان در مورد تغییرات رفتاری عزیزان‌شان را بر پایه مداوای مراقبت‌محور پاسخ می‌دهد.

این راهکار جدید بر پایه تجربیات و مطالعات ۱۶ ساله دردآشنا و همچنین نتایج تحقیقات گسترده‌ای که در آمریکا توسط تیمی متشکل از دپارتمان سالمندیِ مثبت دانشگاه میشیگان، مرکز تحقیقات آلزایمر جانزهاپکینز، و مرکز نوآوری مراقبت سالمندان انجام شده بنا گردیده است.

برای اطلاع بیشتر و مشاهده پادکست از این لینک استفاده نمایید: کلیک کنید

امیدواریم روش جدید بتواند خدمت کوچک دیگری توسط پروژه دردآشنا در کمک و پشتیبانی از شما در امر مهم مراقبت کردن از عزیز‌تان باشد. توصیه می‌کنیم این پرسش‌نامه را در زمان مراجعه به پزشک برای بررسی عوارضی که روش مداوای مراقبت‌محور برای آن نتیجه‌بخش نبوده است، نیز پرکنید. در نتیجه، زمان کوتاه ویزیت، بیشتر برای ریشه‌یابی مشکل صرف خواهد شد.

از مراقبین باتجربه‌ای که در سامان‌دادن این راهکار پشتیبان دردآشنا بوده‌اند، صمیمانه سپاسگزاری می‌کنم.


 مطالب این مقاله  جایگزین مشاوره شخصی و خصوصی خواننده با اشخاص ذیصلاح و متخصص در رشته حرفه ای ایشان از جمله پزشکان، روانشناسان، حقوق دانان، و سایر حرف مربوطه نیست. توصیه میشود همواره، برای هر مورد به‌خصوص که با آن روبرو هستید، با متخصص مربوطه مشورت نمایید.


 

منابع و مراجع

>

 programforpositiveaging.org: (n.d.), diceapproach, retrieved May 2019, from http://www.programforpositiveaging.org/diceapproach/

  1. todaysgeriatricmedicine.com: (n.d.), news, retrieved May 2019, from http://www.todaysgeriatricmedicine.com/news/ex_051115.shtml
  2. ncbi.nlm.nih.gov: (n.d.) article PMC4146407, retrieved May 2019, from https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4146407/

Permanent link to this article: https://dardashna.ir/?p=4839