«

»

Print this نوشته

کتاب خاطرات مراقبین فرسایش مغز (دمانس dementia)

.

.

کتاب خاطرات مراقبین دمانس، مجموعه تجربیات و دل‌نوشته‌های افرادی است که از عزیز‌ی که به بیماری آلزایمر یا سایر انواع فرسایش مغز (دمانس) مبتلاست، مراقبت می‌کنند. آنها اعضاء تالارهای گفتگوی “برگزیدگان” و “دردآشنا”، تنها گروه‌های پشتیبان مراقبین بیماران مبتلا به فرسایش مغز در ایران هستند.

این تجربیات آسان به دست نیامده است. با وجود آنکه همه ما در شروع بیماری عزیزان‌مان، کم و بیش نشانه‌های آن را مشاهده کردیم، ولی متاسفانه به‌دلیل عدم آشنایی با بیماری‌های پیش‌رونده مغزی، درک لازم را از این نشانه‌ها نداشتیم و یا پیام آنها را به‌موقع متوجه نشدیم. در نتیجه در بسیاری موارد، دیر به پزشک مراجعه کردیم.  

امیدواریم خانواده‌ها با مطالعه این تجربیات، آگاهی بیشتری نسبت به این بیماری‌ها پیدا کرده و نشانه‌های شروع بیماری را سرسری نگیرند. مراجعه به پزشک و ریشه‌یابی مشکلات بیماران، بهبود کیفیت زندگی آنها و خانواده‌هایشان را در پی خواهد داشت . 

در جای جای کتاب، اظهار نظرها  و رهنمودهای استادان و پزشکان متخصص در این حوزه نیز اضافه شده است.  در نتیجه، این مجموعه راهنمای موثر و با ارزشی برای کادر درمان نیز می‌باشد.  مطالعه آنرا به همه خانواده‌ها و جامعه پزشکی توصیه می‌کنیم. 

.

.

سفارش و خرید کتاب‌ها

 

:خرید در کرمان

کتابفروشی پاپیروس، خیابان استقلال، روبروی بیمارستان سیدالشّهدا،  دورنگار  ۰۳۴۳۲۴۶۱۰۶۸

تماس با ناشر کتاب، آقای احمد حاجی‌مراد،  تلفن ۰۹۱۳۳۴۲۰۰۹۳

.

:خرید در تهران

شهر کتاب آرین

خیابان میر داماد. بین نفت و شمس تبریزی

جنب مرکز خرید آرین. پلاک ۲۲۶

تلفن:  ۲۲۲۲۱۳۸۹ و ۲۲۲۲۴۰۴۸

..

همچنین 

خرید کتاب در سایر شهرستانها، سفارش از طریق

  • کتابفروشی پاپیروس کرمان، دورنگار ۰۳۴۳۲۴۶۱۰۶۸
  • وبسایت دردآشنا، گزینه تماس با ما؛
  • واتزاپ یا پیامک مهدی صمدانی به شماره ۰۹۱۳۳۹۹۹۶۶۳
  • هزینه ارسال پستی به قیمت کتاب‌ها اضافه می‌شود

.

.

گزیده اظهار نظر پزشکان متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب

در باره کتاب خاطرات مراقبین:

. 
 

کار جدید ایشان و همیاران‌شان در دو تالار گفتگو که هم اکنون در دست دارید، جمع‌آوری خاطرات مراقبین این بیماری‌هاست. این خاطرات به زبان ساده از واقعیت‌های  زندگی این بیماران حکایت می‌کند و ‌به روشنی چالش‌های خانواده‌ها را در راه پر پیچ و خم مراقبت به تصویر می‌کشد. خواندن این کتاب را به همه خانواده‌ها توصیه می‌کنم به این امید که آنها هشدارهای شروع دمانس را جدی بگیرند، اشتباهات آنها را تکرار نکنند و با آگاهی لازم برای تشخیص بیماری  به پزشک  مراجعه کنند.  

کار دیگری که ارزش این کتاب را دو چندان می‌کند این است که استادان دانشگاه و متخصصین بیماری‌های مغز و اعصاب در جای جای این کتاب نسبت به خاطرات خانواده‌ها اظهارنظر کرده و نظریه علمی و پزشکی خود را در رابطه با هر خاطره بیان کرده‌اند. اطمینان دارم که مطالعه این کتاب نه تنها برای خانواده‌ها، که برای جامعه پزشکی و کادر درمان نیز بسیار مفید و اثربخش خواهد بود.  

دکتر مریم نوروزیان، استاد بیماری‌های مغز و اعصاب 

دانشگاه علوم پزشکی تهران 

.

.

کتاب پیش رو که حاصل جمع‌آوری خاطرات تعدادی از مراقبین عزیز و دلسوز است، گواه محکمی است بر تنوع و گوناگونی تظاهرات اختلالات که می‌تواند برای افرادی که در گذشته با چنین بیماران برخورد نداشته و آموزش لازم را ندیده‌اند باعث سردرگمی و خدای نکرده منجر به برخورد نادرست و نامناسب با بیمار شود. این کتاب در نوع خود بی‌نظیر است زیرا خاطرات و مشکلات مراقبین را بصورت مستقیم بیان کرده و رفع اشکال را در حد اطلاعات علمی در دسترس همگان قرار می‌دهد. راویان این خاطرات افراد وارد و باتجربه‌ای در امر مراقبت از این بیماران هستند که با توجه به سابقه مراقبت و مطالعات علمی آنها، به ارزش این نوشتار می‌افزاید. تدوین کنندگان این کتاب، دستی دراز در مطالعه راهکارهای مراقبت از این بیماران داشته و از با‌سابقه‌‌ترین مراقبین هستند که مراقبت را با عشق انجام داده‌اند. در نتیجه جای بحثی باقی نمی‌ماند که خود تا عمق وجودشان مراقبت را درک کرده‌اند، که بطور قطع پدیده‌‌ای کم نظیر است. نکته قابل توجه دیگر این کتاب بازنگری چندین باره آن با نگاه نقادانه متخصصین امر درمان این بیماران است.

دکتر حسینعلی ابراهیمی میمند، استاد بیماری‌های مغز و اعصاب

مرکز تحقیقات بیماری‌های مغز و اعصاب، دانشگاه علوم پزشکی کرمان 

.

.

اگرچه عموما دمانس را با بیماری آلزایمر همسان می‌دانند ولی در حقیقت دمانس مجموعه ناهمگونی از بیماری‌های پیش‌رونده مغزی از جمله آلزایمر، دمانس لویی بادی و دمانس فرونتوتمپورال است. هرکدام از این بیماری‌ها علائم و عوارض ویژه و سیر متفاوتی دارند. همین ناهمگونی را می‌توان در نحوه برخورد مراقبین و خانواده این بیماران با عوارض بیماری مشاهده کرد.  

داستان‌هایی که در این مجموعه خواهید خواند، گواه روشنی بر این ناهمگونی و تفاوت‌هایی است که این بیماران و مراقبین آنها تجربه می‌کنند. دانستن این تفاوت‌ها می‌تواند نظرها را به  نکات ظریفی جلب کند که ممکن است از دید بیشتر مراقبین که عموما تجربه کافی در امر مراقبت  ندارند پنهان بماند.

 

دکتر کاوه شفیعی، متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب 

استادیار دانشگاه علوم پزشکی کرمان

 

 .

وقتی کتاب حاضر را خواندم، به ‌معنای واقعی کلمه شگفت‌زده شدم که مراقبین عاشق با چه مهارتی علائم بیماری را به زبان ساده و داستان‌وار نوشته‌اند که باعث می‌شود خواننده مجذوب کتاب شود و چنان این علائم در ذهنش ثبت شود که با مشاهده‌ی آنها در خود و یا نزدیکان، هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کند. به جرات می‌گویم که این کتاب بی‌نظیر است و به تیم تهیه کننده آن غبطه می‌خورم.  

آگاهی از تغییرات و افت تدریجی عملکردهای فردی، به‌گونه‌ای که در این کتاب شرح داده شده است، می‌تواند به تشخیص و درمان هر چه زودتر بیماران کمک کند. این گامی بلند و ارزشمند است و در این راستا تجربیات مستقیم نزدیکان بیمار، بی‌همتاست. 

دکتر شهرزاد مظهری، متخصص اعصاب و روان  

استاد دانشگاه علوم پزشکی کرمان 

.

.

Permanent link to this article: https://dardashna.ir/?p=6311