«

»

Print this نوشته

مصرف روغن نارگیل و فرسایش مغز

مصرف روغن نارگیل و فرسایش مغز

 

نویسنده: مهندس مهدی صمدانی

 

 

در این مقاله می‌خوانیم:

  • آیا روغن نارگیل مداوا کننده فرسایش مغز است؟
  • فواید مصرف روغن نارگیل چیست؟
  • از روغن نارگیل برای عزیزان‌مان استفاده بکنیم؟
  • احتیاط‌های لازم در مصرف روغن نارگیل

 

 

آیا روغن نارگیل مداوا کننده فرسایش مغز است؟

جواب قاطع «خیر» است. در حال حاضر شواهدی وجود ندارد که نشان دهد روغن نارگیل نقشی در پیشگیری یا درمان بیماری آلزایمر یا سایر انواع فرسایش مغز داشته باشد. ادعاهایی وجود دارد که روغن نارگیل می‌تواند پیشروی بیماری را متوقف یا درمان کند. تحقیقات مختلفی در باره اثر روغن نارگیل و کتون‌های مشتق از آن انجام شده است ولی هیچ‌کدام به نتیجه عملی لازم نرسیده است.

 

ادعای اثربخشی روغن نارگیل مبتنی بر این تئوری است که سلول‌های مغز افراد مبتلا به آلزایمر قادر به استفاده از گلوکز برای تولید انرژی مناسب نیستند و در نتیجه سلول‌های مغز «گرسنه» می‌مانند. برخی بر این باورند که روغن نارگیل می‌تواند به‌عنوان یک منبع انرژی جایگزین برای مغز عمل کند، درحالی‌که شواهد علمی کافی برای این ادعا وجود ندارد.

 

مصرف روغن نارگیل به دلیل داشتن چربی‌های اشباع شده ممکن است میزان کلسترول و تری‌گلیسرید خون را افزایش داده منجر به بیماری‌های قلبی و عروقی شود.   

 

فواید مصرف روغن نارگیل چیست؟ 

در عین اینکه خواص روغن نارگیل در افراد مبتلا به دمانس از نظر علمی ثابت نشده است، حکایت‌هایی در اثربخشی آن برای ازدیاد شناخت و درک بیماران گزارش شده است.

 

پرچم‌دار این مدعا، خانم دکتر مری نیوپورت ساکن ایالت فلوریدا بود. او از روغن نارگیل برای مداوای همسرش که به بیماری آلزایمر مبتلا بود استفاده کرده و اثربخش بودن آن را تایید کرده بود. وبلاگ او بیش از پنج میلیون دنبال‌کننده داشت ولی متاسفانه با فوت همسرش، ادعای مداوای بیماری آلزایمر به کمک روغن نارگیل به تدریج به فراموشی سپرده شد.

 

یک نوع مکمل غذایی به نام اکسونا Axona که حاوی کتون‌های موجود در روغن نارگیل است در آمریکا با تجویز پزشک در داروخانه‌ها وجود دارد ولی همه پزشکان بیماری‌های مغز و اعصاب مصرف آن را تجویز نمی‌کنند. انجمن آلزایمر آمریکا نیز مصرف اکسونا و روغن نارگیل را توصیه نمی‌کند.

 

موثر بودن مصرف روغن نارگیل در بیماران مختلف فرق می‌کند. کسانی‌که به بیماری‌های قلبی و عروقی و دیابت مبتلا نیستند ممکن است از مصرف روغن نارگیل سود برده و فعالیت ارتباطی بین نورون‌های مغز را برای مدتی بهبود ببخشند. مصرف روغن نارگیل در بعضی بیماران بیرون روی را شدت می‌بخشد.

 

از روغن نارگیل برای عزیزان‌مان استفاده بکنیم؟

مصرف روغن نارگیل ممکن است برای عزیز شما در دوران کوتاهی موثر باشد. هم‌چنین ممکن است مصرف آن هیچ‌گونه فایده‌ای برای بیمار نداشته باشد. بهترین راهکار این است که اگر خطرات مصرف روغن نارگیل و هزینه آن کم است، شما می‌توانید مصرف آن را تجربه کنید. اگر خطرات مصرف روغن نارگیل و هزینه آن برایتان سنگین است، از مصرف آن بپرهیزید.

به خاطر داشته باشید که مصرف هر ماده طبیعی فقط به دلیل طبیعی بودن آن، کار درستی نیست. رعایت تعادل حتی در مورد مصرف مواد طبیعی لازم است. مصرف مواد طبیعی ممکن است با داروهای تجویز شده برای عزیزتان تداخل ایجاد کند.

 

احتیاط‌های لازم در مصرف روغن نارگیل

مصرف روغن نارگیل علاوه بر احتمال بالا بردن کلسترول خون ممکن است عوارض دیگری هم در عزیزان ما ایجاد کند. به مطالب زیر توجه بفرمایید:

  • قبل از شروع مصرف روغن نارگیل با پزشک خودتان مشورت کنید.
  • بیماری‌های زمینه‌ای عزیزتان را مخصوصا مشکلات دیابت و قلبی و عروقی را به پزشک یادآوری کنید.
  • از دوز پایین شروع کرده، مثلا یک قاشق کوچک چای‌خوری در روز، و هر چند روز یک مرتبه، یک قاشق چای‌خوری به آن اضافه کنید.
  • بهتر است از روغن نارگیل در پختن غذا استفاده کنید که جایگزین مصرف سایر روغن‌ها باشد.
  • از روغن نارگیل تازه که به صورت کلد پرس cold press تهیه می‌شود استفاده کنید.
  • از مصرف روغن نارگیل‌ کنسرو شده که حاوی مواد افزودنی است بپرهیزید.
  • به محض مشاهده بیرون‌روی غیر معمول در عزیزتان، مصرف روغن نارگیل را پایان دهید.

 مطالب این مقاله  جایگزین مشاوره شخصی و خصوصی خواننده با اشخاص ذیصلاح و متخصص در رشته حرفه ای ایشان از جمله پزشکان، روانشناسان، حقوقدانان، و سایر حرف مربوطه نیست. توصیه میشود همواره، برای هر مورد بخصوص که با ان روبرو هستید، با متخصص مربوطه مشورت نمایید.


 

مراجع و منابع

https://newsnetwork.mayoclinic.org/discussion/researchers-link-alzheimers-gene-to-type-iii-

 

https://newsnetwork.mayoclinic.org/discussion/mayo-clinic-minute-is-alzheimers-type-3-diabetes/

 

https://www.healthline.com/nutrition/low-carb-ketogenic-diet-brain

 

https://www.usagainstalzheimers.org/content/march-2015-can-coconut-oil-really-help-alzheimers

 

https://www.alz.org/blog/alz/may_2012/can_coconut_oil_treat_alzheimers

 

https://www.alzheimers.org.uk/about-dementia/treatments/alternative-therapies/coconut-oil-and-dementia

 

Permanent link to this article: https://dardashna.ir/?p=6351