«

»

Print this نوشته

تغییرات رفتاری- انبار کردن اشیاء

.

.

.

 نویسنده: مهندس مهدی صمدانی

.

انبار کردن اشیاء و بیماری دمانس(فرسایش مغز)

بیماران مبتلا به دمانس(فرسایش مغز) به عوارض مختلفی از جمله فراموشی، سردرگمی، پریشانی، ضعف قضاوت، و بسیاری تغییرات رفتاری دیگر مبتلا می شوند. یکی از این تغییرات جمع کردن و انبار کردن[1] اشیاء، پنهان کردن آنها، و جستجوی بی پایان[2] برای پیدا کردن اشیاء جمع آوری شده در کشوها و کمد لباس می باشد.  

 

شیوع تغییر رفتاری انبار گردن اشیاء

عارضه جمع کردن و انبار کردن اشیاء در بسیاری از انواع بیماری دمانس بروز می کند که می تواند در کیفیت زندگی بیمار اثر نامطلوب گذاشته و زحمت مراقبت را افزایش دهد. حدود 23 درصد بیماران دمانس به عوارض انباشتن اشیاء دچار می شوند. بیمارانی که به این عارضه دچار می شوند معمولاً به تکرار وسواس گونه[3](مقاله تکرار)، پرخوری[4]، و دله دزدی[5] نیز مبتلا می گردند(۱۹۸). این تغییر رفتاری معمولاً بیشتر در سه نوع دمانسهای آلزایمر، فرونتوتمپورال و لوی بادی مشاهده می شود(۲۰۱). مقاله انواع دمانس را مطالعه نمایید.

.

دلایل بروز انبار کردن اشیاء

ترس از دزد زدگی، عدم توان تصمیم گیری درباره اینکه چه چیزی را باید نگهداشت و چه چیزی را باید دور انداخت، بی برنامگی، و ناتوانی از انجام کارهای مفید از دلایل اصلی شروع به انبار کردن، پنهان کردن، و جستجو کردن اشیاء در بیماران دمانس است.

  • این بیماران سعی می کنند زندگی شان را که دستخوش تغییرات عمده شده است به گونه ای تحت کنترل درآورند. فراموشی نقش کارسازی در بروز این عارضه دارد و به همین علت عمل انبار کردن وسواس گونه اشیاء[6]، بیشتر در مراحل ابتدایی و میانی بیماری بروز می کند.
  • بیمار ممکن است با دست زدن به این رفتار، کوشش می کند تا کمبود های ایجاد شده توسط بیماری را جبران نماید.
  • ممکن است بیمار ساعت ها اشیاء داخل کشوی لباس خود را بیرون بیاورد و دوباره جا دهد. این عمل به علت بی برنامگی است. برای او فعالیت های مناسب در نظر بگیرید. مقاله سرگرمی و فعالیت را مطالعه کنید.
  • انبار کردن اشیاء بی ارزش ممکن است کار بی خطری تلقی شود ولی در نهایت ممکن است سلامتی و ایمنی بیمار را تهدید کند. مثلاً خوردن غذای فاسد یا مواد غیر خوراکی ممکن است او را مسموم نماید یا ریخت و پاش مربوط به اشیاء جمع آوری شده خطر زمین خوردن و آسیب دیدن بوجود آورد.
  • انبار کردن اشیاء ممکن است در افراد مسن که به دمانس مبتلا نیستند نیز مشاهده شود که می تواند یکی از علایم احتمال بروز دمانس در آینده در آنها بحساب آید(۲۰۱).

 

سازشگری با عارضه انبار کردن اشیاء

  • با بیمار به مهربانی و احترام رفتار کنید. آرامش خود را حفظ نموده و از جر و بحث بپرهیزید. سعی نکنید بیمار را قانع کنید که از این کار دست بکشد، چون منطق بیمار در اثر بیماری مختل شده است و حتی اگر او را قانع نمایید، لحظه ای بعد فراموش می کند.
  • با اینکه برخورد با این رفتار بیمار بسیار چالش برانگیز است، عصبانی شدن و امر و نهی کردن کارگشا نخواهد بود. شکیبایی، فکر خلاق، و حس شوخ طبعی در برخورد با این مشکل بسیار مؤثرتر است.
  • سعی کنید دریابید که چه عواملی باعث شروع انباشتن و جمع کردن می شوند و در برطرف کردن آنها بکوشید. آیا بیمار ترس دارد که اشیاء او را بدزدند؟ آیا از پخش کردن و جمع کردن دوباره آنها می خواهد مطمئن شود می تواند آنها را پیدا کند؟ آیا از بی برنامگی کسل شده است؟
  • بیمارچه چیزهایی را جمع می کند و در کجا پنهان می کند؟ آیا اشیاء جمع شده فاسد شدنی هستند؟ آیا اشیاء جمع شده با ارزشند؟ با آگاهی از نوع اشیاء مورد توجه او و مکانهای پنهان کردن آنها، در باره راهکارهای بعدی تصمیم گیری نمایید.
  • تعداد کشوها و کمدهای لباس بیمار را کم کنید. روی کشوها به روشنی محتویات آنها را با درج نام و شکل، مثلاً جوراب، زیرپوش و غیره آگاهی دهید.
  • کارها را برای بیمار آسان کنید. یک سبد پلاستیکی بزرگ را به اشیاء جمع شده بیمار اختصاص دهید تا او به راحتی و در یک مکان به آنها دسترسی داشته باشد و به آسانی قابل جمع و جور کردن باشند.
  • اگر عمل جمع کردن و انبار کردن بیمار به او آسیبی نمی رساند و خطری ندارد او را به حال خود بگذارید و با دانستن دلایل آن، او را به کارها و فعالیت های سازنده و جایگزین سوق دهید.
  • از برداشتن و دور ریختن اشیاء بیمار اجتناب کنید زیرا ممکن است باعث افزایش اضطراب و نگرانی او شود.
  • سعی کنید اشیاء و وسایلی که ایمنی و سلامت بیمار را تهدید می کنند از او دور کنید. با هم توافق کنید مثلاً اگر غذای فاسد نگاه داشته است، آن را با غذای تازه تعویض کنید.
  • بیمار ممکن است قبول کند که اشیاء خود را به یک فرد نیازمند ببخشد. از این فرصت استفاده نموده و اشیاء بخشیدنی یا بیرون انداختنی توافق شده را به سرعت از دید بیمار مخفی کنید. او ممکن است دوباره آنها را پیدا کرده جمع نماید.
  • سعی کنید از خرید مجدد اشیاء جلوگیری کنید. بیمار اگر به خرید می رود ممکن است بارها کالای دور انداخته شده را دوباره خریداری کند.

.

مشورت با پزشک

در صورتی که عمل انباشتن اشیاء، پنهان کردن و جستجوی آنها در زندگی روزمره بیمار تولید اشکال کرده و راهکارهای پیشنهادی مؤثر نیستند، با پزشک بیمار مشورت کنید. او ممکن است داروهایی که افسردگی و وسواس بیمار را تسکین می دهند، تجویز نماید.

.


.مطالب این مقاله  جایگزین مشاوره شخصی و خصوصی خواننده با اشخاص ذیصلاح و متخصص در رشته حرفه ای ایشان از جمله پزشکان، روانشناسان، حقوقدانان، و سایر حرف مربوطه نیست. توصیه میشود همواره، برای هر مورد بخصوص که با ان روبرو هستید، با متخصص مربوطه مشورت نمایید.


.

منابع و مراجع

  1. sciencedirect.com; (n.d.), Hoarding research paper, retrieved April 2017, from http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1064748112610410
  1. agingcare.com; (n.d.), how to handle hoarding behavior, retrieved April 2017, from https://www.agingcare.com/articles/how-to-handle-hoarding-behaviors-in-dementia-patients-133679.htm
  1. alz.org; (n.d.), Hoarding and Rummaging, retrieved April 2017, from https://www.alz.org/stl/documents/HoardingRummaging.pdf
  1. ncbi.nlm.nih.gov; (n.d.), three cases of dementia and hoarding, retrieved April 2017, from https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27370065
  1. Alzheimer.ca; (n.d.), hoarding, retrieved April 2017, from http://www.alzheimer.ca/~/media/Files/chapters-on/cornwall/Info/Fact%20Sheets%20EN/Hoarding%20ASCD%20May%2030%202013.pdf

[1] Hoarding

[2] Rummaging

[3] Repetitive behavior

[4] Hyperphagia

[5] Pilfering

[6] Compulsive hoarding

Permanent link to this article: https://dardashna.ir/?p=2257

پاسخ دهید