«

»

Print this نوشته

راهکارهای عملی مراقبت – سازشگری با دیگران

 

.

.

نویسنده: مهندس مهدی صمدانی

.

.

راهکارهای عملی مراقبت سازشگری با دیگران

بار اصلی سازشگری با بیماری دمانس(فرسایش مغز) و ایجاد بهترین کیفیت زندگی برای بیمار بر عهده مراقب اصلی بیمار می باشد.  رفتار احتمالی نا مناسب بیمار در تماس با دیگران، پیوسته برای مراقب چالش برانگیز و نگران کننده است. در این مقاله،  راهکارهای عملی مختلفی را که توسط سایر مراقبین توصیه شده است جمع آوری کرده ایم.

 

موعظه کردن دیگران

بیمار ممکن است در خیابان و کوچه، نسبت به رفتار سایرین ایراد گیری کند. مثلاً از بلند حرف زدن یا خندیدن دیگران ناراحت شود و به آنها تذکر دهد. یا اگر کودکی بهانه گیری و گریه می کند، مادر او را مؤاخذه نماید. با توجه به سالمندی بیمار، مخاطبین ممکن است به او احترام گذاشته و با مهربانی با موضوع برخورد کنند.  در عین حال، بعضی ممکن است با دادن پاسخی که از نظر بیمار نامناسب است، تولید درگیری و دردسر کنند.

توصیه می شود بیمار را در راهپیمایی تنها نگذارید و همیشه آمادگی داشته باشید که به طریقی طرف مقابل را دعوت به آرامش کنید. راهکار دیگر این است که با هوشیاری گوش به زنگ این نوع برخوردها باشید و با حایل شدن بین بیمار و مخاطبین و منحرف کردن فکر بیمار، امکان مقابله را هرچه کمتر کنید.

 

به دیگران آگاهی دهید

کارت کوچکی تهیه کنید و بیماری عزیزتان و امکان رفتار نامناسب او را در آن بنویسید. در رستوران، در اتوبوس یا هر جای عمومی دیگر، در صورت شروع رفتار نامناسب بیمار، یک نسخه از کارت مربوطه را به طرف مقابل بدهید تا از عکس العمل نامناسب آنها جلوگیری شود.

 

تهمت دزدی

بیمار ممکن است اشیا و لوازم شخصی خود را در جایی قرار دهد و سپس محل آنرا فراموش کند. در اثر بیماری، او بر این باور است که لوازم او را دزدیده اند و ممکن است به کسی از افراد خانواده تهمت دزدی بزند. این رفتار بیمار از روی عمد نیست و به دلیل بیماری بوجود امده است. بهترین راهکار این است که نه حرف او را تایید کنید و نه سعی کنید او را قانع کنید که اشتباه می کند.  راهکار عملی این است که به بیمار کمک کنید لوازم خود را پیدا کند.

.

بخشش لوازم و فراموشی

بیمار ممکن است چیزی از لوازم شخصی مانند روسری خود را، به یکی از افراد فامیل بخشیده و سپس آنرا فراموش نماید. چندی بعد نگرانی وی از دزدیده شدن لوازمش بالا می گیرد و به جستجو می پردازد. اگر در ملاقات بعدی، آن شخص روسری بیمار را بپوشد، بیمار ممکن است در حضور دیگران به او تهمت دزدی بزند و روسری خود را باز پس بخواهد. راهکار صحیح آن است که روسری مزبور را به بیمار پس دهند یا کسی با آن رو سری نزد بیمار ظاهر نشود.

.


.مطالب این مقاله  جایگزین مشاوره شخصی و خصوصی خواننده با اشخاص ذیصلاح و متخصص در رشته حرفه ای ایشان از جمله پزشکان، روانشناسان، حقوق دانان، و سایر حرف مربوطه نیست. توصیه میشود همواره، برای هر مورد بخصوص که با ان روبرو هستید، با متخصص مربوطه مشورت نمایید.


..

.

Permanent link to this article: http://dardashna.ir/?p=2620