«

»

Print this نوشته

راهکارهای عملی مراقبت – سازشگری با بیمار

 

….

.

.

نویسنده: مهندس مهدی صمدانی

به روز رسانی: تیر ۱۴۰۰

.

..

..

در این مقاله می‌خوانیم:

  • راهکارهای عملی مراقبت – سازشگری با بیمار
  • آلبوم عکس
  • فرهنگ لغت عکس‌دار
  • کشمکش‌های خود را هوشمندانه انتخاب کنید
  • بخندید و دلقک بازی کنید
  • ماساژ را فراموش نکنید
  • به بیمار اظهار محبت کنید و او را در آغوش بگیرید
  • آیا بیمار ولخرج شده است؟
  • دله دزدی

….>>..

راهکارهای عملی مراقبت – سازشگری با بیمار

بار اصلی سازشگری با بیماری دمانس(فرسایش مغز) و ایجاد بهترین کیفیت زندگی برای بیمار بر عهده مراقبت‌کننده اصلی او می‌باشد.  با پیشروی بیماری و کاهش توانایی‌های ذهنی بیمار، شما با چالش‌های مختلفی روبه‌برو خواهید شد. در این مقاله، چند مورد از این چالش‌ها و راهکارهای نتیجه‌بخشی که توسط مراقبین دیگر بکار گرفته شده‌اند را جمع‌آوری کرده‌ایم.

.

آلبوم عکس

بازگو کردن خاطرات و شرکت دادن بیمار در نقل وقایع گذشته برای او بسیار نشاط‌آور و سرگرم‌کننده است. این فعالیت به او کمک می‌کند که مدت طولانی‌تری در گفتگو با اطرافیان به ویژه کودکان شرکت نماید. آلبوم‌ها را برحسب موضوع مانند جشن تولدها، عروسی‌ها، سفرهای مختلف و غیره تنظیم کنید. مقاله سرگرمی و فعالیت را مطالعه نمایید.

.

فرهنگ لغت عکس‌دار

بیمار معمولاً در دوران میانی با مشکلات ارتباط کلامی روبه‌رو شده و از به یاد آوردن نام افراد، اشیاء، غذاها و غیره باز می‌ماند. با تهیه آلبومی از عکس اشیاء، خوراکی‌ها و افراد، و درج نام هر یک در زیر آنها، به ارتباط طولانی‌تر بیمار با اطرافیان کمک خواهید کرد. دوربین دیجیتال یا گوشی تلفن همراه خود را بردارید و از تمامی اشیاء و مواد غذایی عکس گرفته، سپس آنها را در آلبومی دسته‌بندی نمایید.

.

کشمکش‌های خود را هوشمندانه انتخاب کنید

در دوران بیماری، اتفاق خواهد افتاد که بیمار به کاری دست زند که مورد تأیید شما نباشد. مثلاً ممکن است بخواهد با دست غذا بخورد یا به تنهایی در ساعات نیمه شب زمستان از منزل خارج شود. شما نباید در باره هر موضوع پیش‌آمده با بیمار مخالفت کنید. جر و بحث و درگیری مداوم، به اضطراب و استرس بیمار و مراقبت‌کننده می‌افزاید. بهتر است به بیمار اجازه دهید کارهایی را که برای او و دیگران خطری ایجاد نمی‌کند، انجام دهد و فقط از کارهای خطرآفرین جلوگیری نمایید.

.

بخندید و دلقک بازی کنید

کار مراقبت را تا آنجا که ممکن است با شوخی و خنده انجام دهید. منظور این است که با بیمار و نه بر او، بخندید. اگر بیمار به جای پرده می‌گوید آویزان، می‌توانید واژه آویزان را با تعجب تکرار کنید و با او بخندید. او متوجه می‌شود که اشتباه می‌کند و با شما همراه خواهد شد. اگر مشکل بی‌اختیاری رخ داده است، به جای توهین و سرکوفت می‌توانید در نقش دلقک بپرسید، عجب…! معلوم نیست چه کسی کنترل خودش را از دست داده است! تعجب خواهید کرد که چقدر این روش دلچسب‌تر و آرامش بخش‌تر است.

.

ماساژ را فراموش نکنید

ماساژ عمیق در زمان حمام کردن و ماساژ ملایم‌تر و به دفعات در طول روز، برای سلامت فیزیکی و روحی بیمار بسیار مفید و لازم است. با انجام ماساژهای منظم و ملایم، اطمینان پیدا خواهید کرد که دامنه حرکتی[1] کامل بیمار حفظ شده و دست یا پای او در نقطه معینی حالت قفل شدن پیدا نکرده است. همچنین، با تماس با پوست او، همراه با استفاده از نوعی روغن یا کرم، ارتباط نزدیک تری با بیمار ایجاد خواهید کرد که حس مهربانی، امید، و آرامش را به او القاء می کند. مقاله نرمش و ورزش را مطالعه نمایید.

.

به بیمار اظهار محبت کنید و او را در آغوش بگیرید

احساس نزدیکی و صمیمیت برای بیمار آرامش بخش است. حتی در دوران پایانی بیماری که بیمار تعادل ندارد، راه نمی‌رود، صحبت نمی‌کند و برای انجام تمامی امور زندگی به مراقبت‌کننده خود وابسته است، این نوع احساسات پایدار و زنده می‌مانند. بیمار را در هر فرصت در آغوش بگیرید و از او به‌خاطر زحمات گذشته‌اش تشکر کنید. آرامش و رضایت بدست آمده برای بیمار و مراقبت‌کننده، وصف ناپذیر است.

.

آیا بیمار ولخرج شده است؟

میل قوی به خرید، ولخرجی، انباشتن و پنهان کردن وسواس گونه، از تغییرات رفتاری نسبتاً رایج در بیماران مبتلا به دمانس به ویژه از نوع فرونتو تمپورال است. راهکار سازشگری با این گونه رفتار، محدود کردن قوه خرید بیمار است. اگر حساب بانکی مشترک است، بایستی حساب جداگانه‌ای برای بیمار تشکیل داده و موجودی حساب را به حد مورد نیاز تقلیل دهید.  با این کار، هم استقلال بیمار را در حد متعادل حفظ کرده‌اید و هم اینکه از خریدهای لحظه‌ای و نامتعارف جلوگیری نموده‌اید.

.

دله دزدی

در همین دوران بیمار ممکن است دست به دله دزدی هم بزند و از فروشگاه‌ها چیزی را بدون پرداخت وجه آن بردارد.  این کار برای مراقبت‌کننده بسیار استرس‌آور است و ممکن است به درگیری با صاحب فروشگاه و دخالت پلیس منجر شود. در صورت وجود چنین رفتاری، بهتر است بیمار به تنهایی خرید نکند و در زمان خرید، مراقبت‌کننده پیوسته و هوشیارانه بر رفتار او نظارت داشته باشد.

.


.مطالب این مقاله  جایگزین مشاوره شخصی و خصوصی خواننده با اشخاص ذیصلاح و متخصص در رشته حرفه ای ایشان از جمله پزشکان، روانشناسان، حقوق دانان، و سایر حرف مربوطه نیست. توصیه میشود همواره، برای هر مورد بخصوص که با ان روبرو هستید، با متخصص مربوطه مشورت نمایید.


..

پانوشت

[1] Range of motion

Permanent link to this article: https://dardashna.ir/?p=2508