«

»

Print this نوشته

انواع فرسایش مغز

.

بیماری آلزایمر

لطفا در باره بیماریآلزایمر بیشتر توضیح دهید.

.

بیماری آلزایمر معمولا بیماری سالمندان تلقی میشود ولی نوع زود رس آن در سنین نزدیک ۶۰ سالگی نیز مشاهده می‌‌شود. از علایم بارز بیماری آلزایمر، مشکلات مربوط به حافظه کوتاه مدت بیمار است. بیمار در به یاد آوردن مکالمات، اسامی افراد، و وقایع اخیر دچار مشکل می‌‌شود. بی تفاوتی بیمار نسبت به افراد خانواده و افسردگی از علایم دیگر این بیماری است. با گذشت زمان، علایم دیگری از جمله ضعف در مکالمات، ناتوانی در تصمیم گیری های درست، عدم درک موقعیت زمانی و مکانی، سردرگمی، رفتار غیر معمول و در نهایت مشکلات صحبت کردن، بلعیدن غذا و نوشیدن مایعات، و راه رفتن، در بیمار بروز می‌‌کند.

بیماری آلزایمر شایع‌ترین نوع فرسایش مغز است و بیش از ۶۰ درصد مبتلایان را شامل می‌شود. بنابراین، همه انواع فرسایش مغز آلزایمر نیستند.

.

دمانس عروقی

لطفا در باره بیماریآلزایمر بیشتر توضیح دهید.

.

این نوع فرسایش مغز در سنین سالمندی بیشتر شایع است ولی موارد زیر ۶۰ سالگی نیز وجود دارد.  بروز اختلال و عوارض در این بیماران متفاوت است.  اختلال در قضاوت و توان تصمیم گیری در برنامه ریزی های معمول روزانه،  ممکن است در کنار عوارض فیزیکی مانند اختلال در راه رفتن،  فلج شدن یا بی حسی یک طرف صورت یا یک نیمه از بدن بیمار بروز کند.  محل ایجاد صدمات عروقی، شدت به وجود آمدن آنها، و تعداد سکته ها، مستقیماً بر میزان توان فکری و فیزیکی بیمار تأثیرگذار است. علایم بیماری ممکن است به صورت پلکانی و هر علامت به صورت ناگهانی  پدیدار گردد.  برای مثال بیمار ممکن است بعد از یک سکته مغزی نتواند به سطح قبلی عملکرد ذهنی خود باز گردد و در صورت سکته مغزی مجدد، عملکرد بیمار در زمینه تازه ای افت کند.

دمانس لوی‌بادی

لطفا در باره دمانس لوی‌بادی بیشتر توضیح دهید.

 

عوارض دمانس لوی‌بادی حالت نوسانی دارند. بیمار چند مدتی خوب است و مراقب ممکن است باور کند که تشخیص فرسایش مغز برای عزیز او اشتباه بوده است. بعد، بدون هیچ‌گونه محرکی، اوضاع کاملا بر عکس می‌شود و شواهد بدون شک بر وجود بیماری آگاهی می‌دهند. دمانس لوی‌بادی با چهار خصوصیت اصلی بالینی شناخته می‌شود:

خصوصیت اول: تغییرات سطح هوشیاری و ذهنی بیمار در طول روز  و  یا هفته متغیرند. به‌طوری که بیمار در برخی زمان‌‌ها کاملا طبیعی و در برخی دیگر کاملا دچار اختلال ذهنی است.

خصوصیت دوم: در این نوع فرسایش مغز، عارضه توهمات بینایی به صورت دیدن اشخاص و حیوانات بروز می‌کند. بیمار ممکن است در عالم توهم، نزدیکانی را که سال‌ها قبل فوت کرده‌اند و اشیاء و حیواناتی را به‌وضوح ببیند و حتی با آنها صحبت کند.

خصوصیت سوم: در مبتلایان به فرسایش مغز لوی‌بادی، علایمی شبیه به بیماری پارکینسون وجود دارد. به همین دلیل ممکن است به اشتباه برای آنها تشخیص بیماری پارکینسون داده شود.

خصوصیت چهارم: این بیماران به برخی از داروها، خصوصا داروهای ضد روان پریشی، حساسیت زیاد دارند. آنها ممکن است با دوز‌‌های خیلی کم این دارو‌ها، عوارضی را نشان دهند که معمولا در بقیه بیماران در دوزهای بالا دیده می‌شود.

.

.

پایداری حافظه در لویی بادی

آيا بیمارانی كه به دمانس لويي بادي مبتلایند، حافظه‌شان پایدار می‌ماند؟ مادر من اصلا هيچ‌مطلبی را كه برایش تعريف مي‌كنيم يا مي‌بينداز يادش نمي‌رود. مثلا در انجام كارهایش مثل لباس پوشيدن، پيدا كردن جا و مكان اشيا، و غيره مشكلی ندارد. آیا اين عادي‌ست؟

 

شما باید خوشحال باشید که مادر گرامی حافظه کوتاه مدت شان پایدار مانده است.

حافظه کوتاه مدت مبتلایان به دمانس لوی بادی معمولا در اوایل بیماری شروع به زایل شدن می‌کند. عوارض دمانس لوی بادی ترکیبی از عوارض بیماری آلزایمر و پارکینسون است.

ولی می‌دانید که همه بیماران عوارض‌شان مانند یکدیگر نیست و همچنین عکس العمل شان نسبت به دارو یکسان نیست.

یک دلیل دیگر هم می تواند تشخیص دمانس لوی بادی مادر گرامی شما باشد. این تشخیص ممکن است در آینده تغییر کند و شاید از اصل اشتباه بوده است. چون همان‌طور که می‌دانید هیچ‌گونه آزمایشی وجود ندارد که بتوان به کمک آن، وجود و نوع فرسایش مغز را با اطمینان تعیین کرد.

 

دمانس فرونتوتمپورال

لطفا در باره دمانس فرونتوتمپورال بیشتر توضیح دهید.

.

مغز انسان، مانند کره جغرافیا، مناطق مختلفی مانند قاره‌ها، ولی به هم پبوسته، به نام لوب‌های مغزی دارد.   در قسمت‌های قدامی و طرفی، دو لوب اصلی وجود دارند که به آنها به ترتیب لوب‌های فرونتال و تمپورال می‌‌گویند. لوب‌های فرونتال مرکز توجه، برنامه‌ریزی، قضاوت و هر آنچیزی است که ما را به عنوان انسان متمدن از پیشینیانمان جدا میکند. کار اصلی لوب‌های تمپورال، کمک به ذخیره سازی حافظه و همچنین حفظ گنجینه لغات ماست.

از بین رفتن سلول‌های عصبی در دمانس فرونتوتمپورال، در این دو قسمت اصلی مغز شروع می‌‌شود و با پیشرفت بیماری، به سایر قسمت‌ها گسترش می‌‌یابد. دمانس فرونتو تمپورال معمولاً در سنین ۵۰ و ۶۰ سالگی بروز می‌‌کند ولی بیمارانی در سنین ۲۱ سالگی و ۸۰ سالگی نیز مشاهده شده اند.

حدود ۶۰ درصد بیماران این نوع فرسایش مغز، در ۴۵ تا ۶۴ سالگی، که سنین فعالیت حرفه‌ای، کسب درآمد، و پشتیبانی از همسر و فرزندان است، به آن دچار می‌‌شوند. در نتیجه، بار مالی بروز این نوع فرسایش مغز بر خانواده‌ها، از سایر موارد فرسایش مغز سنگین‌‌تر است.

تغییرات رفتاری و تکلمی در این گروه بیماری می‌‌تواند به حدی شدید باشد که بار مراقبت سنگین‌‌تری از بیماری آلزایمر را بر مراقبینش تحمیل کند

دمانس فرونتو تمپورال خود به گروهی چند از بیماری‌های فرسایش مغز تقسیم می‌‌شود. دو شاخه مهم  آن، یکی نوع تغییرات رفتاری است که در آن بیمار به کارها و رفتاری که کاملا با شخصیت و رفتار گذشته او متباین است اقدام می‌‌کند.  و در نوع تکلمی آن، اثار مشکلات تکلم و لغت یابی،  و مسایل مربوط به پی گیری مطالب گفتاری از علایم اولیه شروع بیماری است.

دو تفاوت مهم بین دمانس فرونتو تمپورال با سایر انواع فرسایش مغز وجود دارد.  اول اینکه بروز تغییرات رفتاری، مشکلات برنامه‌ریزی، و تکلم بیمار مبتلا به دمانس فرونتو تمپورال،  به کندی اتفاق می‌‌افتد.  دوم اینکه در ابتدا، تغییرات معمولا  بدون وجود اختلال در حافظه  اخیر بیمار ظاهر می‌‌شوند. 

با گذشت زمان، بیمار توان برنامه‌ریزی و سازمان‌دهی امور روزمره را از دست می‌‌دهد،  به رفتار نامعقول در محل کار و خانواده دچار میگردد،  نسبت به نظافت شخصی بی تفاوت میشود، و به مراقب خود وابستگی شدید پیدا میکند. بی علاقه شدن و بی تفاوتی نسبت به خانواده، رفتار تکراری و وسواس گونه، پرخوری بویژه علاقه وافر به شیرینی، از دست رفتن کامل منطق، وپرخاشگری و خشونت، از عوارض دیگر این بیماری است.

 

دمانس مختلط

آیا ممکن است کسی هم‌زمان به بیماری آلزایمر و  پارکنسون مبتلا باشد؟

 

حدود ۱۰% از بیماران فرسایش مغز، دمانس مختلط دارند و شایع‌ترین آن وجود هم‌زمان بیماری آلزایمر و دمانس عروقی است. بیماری دمانس لوی‌بادی معمولا علائم آلزایمر و پارکینسون را هم‌زمان دارد و ممکن است برای بیمار به اشتباه تشخیص پارکینسون داده شود. علامت مهم دیگر آن توهم است.  مقاله انواع فرسایش مغز را در وبسایت دردآشنا و یا کتاب راهنمای مراقبین جلد اول مطالعه نمایید.

Permanent link to this article: https://dardashna.ir/?p=4508