«

»

Print this نوشته

ایمن سازی منزل ۷ – انتخاب رنگ

..

.

.

نویسنده: مهندس مهدی صمدانی

.

….

پدر بزرگ نیمه های شب برای دسترسی به توالت از خواب بلند شد. مسیر دستشویی را که احمد با نوار شبرنگ تزیین کرده بود به آسانی پیدا کرد.  پدر بزرگ سرگردان روبروی دیوار دستشویی ایستاده بود. رنگ دیوار و درب دستشویی هر دو سفید بودند. او نمیتوانست درب دستشویی را از دیوار تمیز بدهد.  شلوار پدر بزرگ و دمپایی او خیس شده بود.

 

 

 

نگهداری بیماران دمانس در منزل

بیماران مبتلا به دمانس، مادام که نیازهای ایمنی آنان مورد توجه قرار گیرد و تأمین شود، می توانند در منزل خود زندگی کنند. با پیشرفت بیماری، توانایی ها و نیازهای بیمار نیز تغییر می کند.  با خلاقیت و برنامه ریزی می توانید تا حد زیادی منزل بیمار را برای مقابله با این تغییرات از پیش آماده کنید.

 

به تغییراتی که در بیمار درحال شکل گیری است توجه کنید

بیماری دمانس تغییرات  مختلفی  در مغز، حواس پنجگانه، و فیزیک بدن بیمار ایجاد می کند که بر ایمنی وی اثر گذارند.  شرح کلی این تغییرات در مقاله ایمنی منزل – کلیات آمده است. پاره ای از این تغییرات که با گذشت زمان وپیشرفت بیماری بوجود میآیند و به موضوع این مقاله مربوط میشوند به شرح زیر است:

  • در حواس بیمار، خصوصاً  بینایی او اختلال ایجاد می کند.   وی  ممکن است در برآورد  ارتفاع پلکان یا  مکان های غیر هم سطح  اشتباه کند  و یا مکانهای هم سطح، مثلا گلهای فرش را، غیر هم سطح  ببیند.   
  • قدرت دید بیماران مبتلا به دمانس به علت کهولت نیز افت می کند. برای کمک به دید آنها، بهتر است در دکوراسیون اتاق و وسایل آنها از رنگ های متمایز استفاده کنید.
  • انتخاب رنگهای متمایز نه تنها دیدن اشیا را برای بیمار آسانتر میکند، بلکه به وی اطمینان خاطر میدهد، اعتماد به نفس او را افزایش میدهد،  استقلال فردی وی  را طولانی تر میکند، و کیفیت زندگی بیمار را بالا میبرد. 

 

ایمن سازی و تجهیز منزل برای بیمار مبتلا به دمانس

با پیشرفت بیماری، نیازهای بیمار و توانایی های او مرتباً دستخوش تغییر می شوند. برای این تغییرات برنامه ریزی های دقیق در بازه های زمانی مختلف مورد نیاز است. خطر افتادن و صدمات ناشی از آن از مهمترین مسایلی است که بیمار مبتلا به دمانس را تهدید میکند.

 

تسهیل دسترسی بیمار به مکان های لازم

دسترسی به مکان هایی که بیمار بیشتر به آنها سر می زند، خصوصاً راه دسترسی به توالت را برای وی آسان کنید.

  • می توانید مسیر دسترسی به توالت را با نوار شبرنگ تزئین کنید.
  • درب دستشویی را با رنگی که کاملاً با دیوار مجاور متباین است رنگ کنید. پیدا کردن درب سفید رنگ که در دیوار به رنگ سفید تعبیه شده است، برای بیمار مشکل است. روی درب توالت تصویری نصب کنید که نمایانگر کاربرد آن محل باشد. میتوانید کلمه توالت را در سطح دید بیمار، روی درب بنویسید.
  • به همین صورت، دربهای مکان هایی را که نمی خواهید بیمار به آنها دسترسی پیدا کند، مانند راه پله و زیرزمین، با رنگ مشابه دیوار رنگ کنید یا با نصب پرده به رنگ دیوار، آنها را استتار کنید.
  • دستگیره دربهای مورد استفاده بیمار را با رنگی متمایز از رنگ در انتخاب کنید که دیدن آنها برای بیمار آسان باشد. به همین طریق، دستگیره دربهایی را که نمیخواهید بیمار به آسانی پیدا کند، با رنگ مشابه درب استتار کنید.
  • برای بیمار، استفاده کردن از دستگیره های اهرمی از دستگیره های گرد و لغزنده آسانتر است. دربهای مورد استفاده بیمار را به دستگیره های اهرمی مجهز کنید.
  • مبلمان و وسایل شخصی بیمار را از رنگهای کاملاً متمایز انتخاب کنید. مثلاً میز کنار تختخواب بیمار به رنگ روشن روی فرش تیره رنگ، یا دمپایی رنگ روشن روی فرش تیره رنگ، برای بیمار آسان تر قابل رویت است و به آسایش فکری و اعتماد به نفس وی کمک می کند.

مطالب این مقاله  جایگزین مشاوره شخصی و خصوصی خواننده با اشخاص ذیصلاح و متخصص در رشته های حرفه ای آنها از جمله پزشکان، روانشناسان، حقوقدانان، و سایر حرف مربوطه نیست. توصیه میشود همواره، برای هر مورد بخصوص که با ان روبرو هستید، با متخصص مربوطه مشورت نمایید.


 

 

مراجع و منابع

  1. dementia.stir.ac.uk; (n.d.), Good practice design dementia and sight loss, retrieved December 2015, from http://dementia.stir.ac.uk/design/good-practice-design-dementia-and-sight-loss

 

  1. dementia.stir.ac.uk; (n.d.), Good practice design dementia and sight loss pdf, retrieved December 2015, from http://dementia.stir.ac.uk/system/files/filedepot/12/good_practice_in_the_design_of_homes_and_living_spaces_for_people_living_with_dementia_and_sight_loss_final.pdf

 

Permanent link to this article: https://dardashna.ir/?p=839

پاسخ دهید