«

»

Print this نوشته

راهکارهای عملی مراقبت – وسایل آسایش و ایمنی

.

.

نویسنده: مهندس مهدی صمدانی

به روز رسانی: تیر ۱۴۰۰

.

در این مقاله می‌خوانیم:

  • راهکارهای عملی مراقبت – وسایل آسایش و ایمنی
  • ویلچر[1] (صندلی چرخ‌دار)
  • تخت بیمارستانی
  • پلکان و سطح شیب‌دار
  • جلوگیری از زندانی شدن بیمار
  • خروج بیمار از منزل
  • آدرس و شماره تلفن ضروری برای بازگشت بیمار
  • بالش بیمار به شکل بوم رنگ

.

راهکارهای عملی مراقبت – وسایل آسایش و ایمنی

.بار اصلی سازشگری با بیماری دمانس(فرسایش مغز) و ایجاد بهترین کیفیت زندگی برای بیمار، بر عهده مراقبت‌کننده اصلی او می‌باشد. اگر در طول بیماری، تصمیمات با بررسی دقیق و کامل گزینه‌ها گرفته شوند، آسایش و ایمنی بیمار و مراقبت‌کننده او را به‌دنبال می‌آورند. در این مقاله،  توصیه‌های کاربردی مختلفی را که در نتیجه تجربه مراقبین بی‌شمار بدست آمده است، برای آسانتر شدن کار شما، جمع‌آوری کرده‌ایم.

.

ویلچر[1](صندلی چرخ‌دار)

ویلچر، یکی از وسایل لازم مراقبت برای نقل و انتقال بیمار در مراحل میانی و پایانی بیماری است. ویلچری تهیه کنید که از آلیاژی سبک ساخته شده باشد تا بتوانید آن را به آسانی تا نموده بلند نمایید و در صندوق عقب اتومبیل قرار دهید. چرخ ها و رکاب های ویلچر بایستی به راحتی جدا شوند تا آسان‌تر قابل‌حمل باشد.

.

تخت بیمارستانی

توصیه می‌شود برای مراحل میانی و پایانی بیماری که بیمار مدت زمان بیشتری در تخت خواب بسر می‌برد، برای او تخت بیمارستانی تهیه کنید. فواید داشتن تخت بیمارستانی بی‌شمارند از جمله به شما امکان می‌دهد کارهای زیر را به آسانی انجام دهید:

  • برای خوراندن مایعات و غذا می‌توانید پشت تخت را تقریباً به حالت عمودی درآورده عمل تغذیه بیمار را در تخت انجام دهید.
  • هر زمان که بیمار مشکل تنفسی داشته باشد، با بالا آوردن پشت تخت، سر و سینه او را در زاویه حدوداً 30 درجه قرار داده و به راحت‌تر شدن تنفس او کمک نمایید.
  • در زمان پایین آمدن یا بالا رفتن بیمار از تخت، با تنظیم ارتفاع تخت، به نقل و انتقال ایمن او کمک کنید.
  • در زمان ماساژ دادن و حمام کردن بیمار در تختخواب، با تنظیم ارتفاع تخت، کار مراقبت‌کننده را آسان‌تر نموده و از خطر آسیب رسیدن به کمر او بکاهید.
  • در تخت بیمارستانی مناسب، عمل کم و زیاد کردن ارتفاع تخت و همچنین بالا بردن و پایین آوردن پشت و سر بیمار با موتور برقی یا هندل (اهرم) دستی انجام می‌گیرد.

 .

پلکان و سطح شیب‌دار

اگر راه خروج از منزل شما و راه دسترسی به حیاط دارای پله است، آنها را به سطح شیب دار مجهز کنید. دیر یا زود برای خروج از منزل یا گردش در حیاط به ویلچر نیاز خواهید داشت و لازمه‌ی استفاده از آن، وجود سطح شیب‌دار است. مقاله ایمن‌سازی منزل را مطالعه کنید.

.

جلوگیری از زندانی شدن بیمار

کلون در دستشویی و حمام و سایر مکان‌هایی که ممکن است بیمار در را از داخل ببندد و از باز کردن آن ناتوان باشد، به‌کلی حذف کنید. بیمار ممکن است کلون را بیندازد و فراموش کند چگونه آن را باز نماید و در نتیجه ساعت‌ها مضطرب و نگران بماند تا شما راهی برای باز کردن در پیدا کنید.

.

خروج بیمار از منزل

بیمار ممکن است در ساعات غیرمعمول و بدون توجه به وضعیت هوا با لباس نامناسب از منزل خارج شده و گم شود. بهترین راهکار، قفل کردن درب منزل و پنهان کردن کلید آن است. بالای سایر درها، آویزه‌هایی مجهز به زنگوله نصب کنید که شما را از خروج بیمار آگاه نماید.  مقاله تغییرات رفتاری- سرگردانی و گم شدن را مطالعه کنید.

.

آدرس و شماره تلفن ضروری برای بازگشت بیمار

کارت کوچکی تهیه کنید و نام و آدرس منزل و تلفن مراقبت‌کننده بیمار را در آن یادداشت کنید. پشت کارت مختصری راجع به بیماری‌های عزیزتان بنویسید. این کارت را لامینت کنید و در کیف یا جیب بیمار قرار دهید تا در صورت گم شدن، راهکار مناسبی برای بازگشت و اطلاع‌رسانی به مراقبت‌کننده او باشد.

.

بالش بیمار به شکل بوم رنگ

به تجربه ثابت شده است که مناسب‌ترین بالش برای بیمار به شکل بوم رنگ است. بالش بوم رنگ هم تکیه‌گاه مناسبی برای سر بیمار و هم برای شانه‌های او می‌باشد. درصورتی‌که نتوانستید این نوع بالش را در فروشگاه‌های کالای پزشکی بیابید آن را مطابق شکل زیر طراحی کنید و بدوزید و با الیاف مناسب پر کنید. زیپ را در ضلع بیرونی بدوزید تا عوض کردن روکش آسان باشد.

.


بالش بوم رنگ، طول  ۵۵ سانتیمتر، عرض  ۲۵ سانتیمتر

.

.


.مطالب این مقاله  جایگزین مشاوره شخصی و خصوصی خواننده با اشخاص ذیصلاح و متخصص در رشته حرفه ای ایشان از جمله پزشکان، روانشناسان، حقوقدانان، و سایر حرف مربوطه نیست. توصیه میشود همواره، برای هر مورد بخصوص که با ان روبرو هستید، با متخصص مربوطه مشورت نمایید.


..

[1] Wheelchair

Permanent link to this article: https://dardashna.ir/?p=2469