«

»

Print this نوشته

راهکارها – مرحله پایانی بیماری فرسایش مغز(دمانس)

.

.

.

نویسنده: مهندس مهدی صمدانی

به‌روز رسانی: فروردین ۱۳۹۸

.

.

در این مقاله می‌خوانید:

  • هشدارهایی که باید در مرحله میانی بیماری فرسایش مغز به آنها توجه کنید

.

.

مراقبت از بیمار در مرحله پایانی بیماری به امری تخصصی تبدیل می‌شود. با پیشرفت بیماری، بیمار نیاز به مراقبت ۲۴ ساعته پیدا می‌کند. عدم تعادل بیمار، خطر زمین خوردن و آسیب دیدن او را افزایش می‌دهد و نهایتاً او را زمین‌گیر می‌نماید. بیماری های عفونی مانند عفونت مجاری ادرار و ریه پیوسته او را تهدید می‌کنند. مشکلات بلع، عمل خوردن و آشامیدن را به یک امر پر استرس و پر اضطراب تبدیل می‌نماید. در نهایت بیمار ناتوان از هر گونه مخالفت، کاملاً در اختیار مراقب است ولی مراقب پیوسته نگران آینده و اتفاقات بعدی می‌باشد.

مرزبین مراحل مختلف بیماری فرسایش مغز قراردادی و تاریک است بدین معنی که بعضی از عوارض بیماری ممکن است در بیش از یک مرحله وجود داشته باشند.  یا در یک مرحله بروز کنند، پس از چندی برطرف شوند، و سپس دوباره در همان مرحله یا مرحله بعدی نمایان شوند. بهتر است که برای آگاهی بیشتر هر سه مقاله زیر را مطالعه نمایید:

  • راهکارها – مرحله ابتدایی بیماری فرسایش مغز(دمانس)
  • راهکارها – مرحله میانی بیماری فرسایش مغز(دمانس)
  • راهکارها – مرحله پایانی بیماری فرسایش مغز(دمانس)

.

به راهکارهای زیر در مرحله پایانی بیماری توجه کنید:

.

آیا مراقبت کردن در منزل امکان دارد؟

در این مرحله نیازهای مراقبتی از نظر کیفی و کمی افزایش می‌یابند. برنامه ریزی دقیق و پیش بینی امکانات مالی و فیزیکی، تصمیم‌گیری درباره‌ی نحوه مراقبت و اجرای آن را آسان‌تر می کند. مقاله‌های زیر را مطالعه و راهکارها و توصیه های پیشنهادی را بکار گیرید:

.

برای رویارویی با مشکلات بلع آماده شوید

سیستم اتوماتیک بلع در بیماران مبتلا به فرسایش مغز در مرحله پایانی بیماری دچار اختلال می‌شود. بدین‌معنی که مقداری از مواد غذایی و مایعات به داخل مجرای تنفسی بیمار راه پیدا می‌کنند و باعث سرفه های شدید و در بعضی موارد خفگی می‌شود. مقاله‌ی زیر را مطالعه و راهکارها و توصیه های پیشنهادی را بکار گیرید:

 

برای جلوگیری از عفونت های مکرر چاره‌اندیشی کنید

با ضعیف شدن سیستم ایمنی بیمار، خطرابتلا به انواع عفونت‌ها بیشتر می‌شود و تنها راه چاره مصرف‌کردن آنتی‌بیوتیک و در نتیجه خطر بروز مقاومت باکتری‌ها در برابر آنهاست. مقاله‌های زیر را مطالعه و راهکارها و توصیه‌های پیشنهادی را بکار گیرید:

.

از شروع زخم بستر جلوگیری کنید

با زمین‌گیر شدن بیمار و در نتیجه نشستن در ویلچر یا خوابیدن در تختخواب به مدت‌های طولانی، خطر ابتلاء به زخم بستر به شدت افزایش می‌یابد. بهترین راهکار و توصیه، جلوگیری از شروع زخم بستر است زیرا پیشگیری به مراتب از مداوای آن آسانتر است. مقاله‌ی زیر را مطالعه و راهکارها و توصیه‌های پیشنهادی را بکار گیرید:

Permanent link to this article: https://dardashna.ir/?p=3121