«

»

Print this نوشته

سایر بیماریها

در این بخش پرسشها و پاسخهای کاربران را در تالار گفتگو های مختلف در موارد سایر بیماریهای شایع در بیماران مبتلا به فرسایش مغز ماتتد غفونت مجاری ادرار، عفونت ریه، زخم بستر، پیر چشمی، پیرگوشی و غیره را جمع آوری کرده ایم.


.

زخم بستر

پدر من به بیماری آلزایمر مبتلاست و در مرحله پایانی به‌سر می‌برد. حالش اصلا خوب نیست. زخم بسترش پیشرفته و بسیار دردناک است و به‌خاطر درد زیاد نمی‌تواند بخوابد. چگونه دردش را تسکین دهیم؟

.

زخم بستر، اگر وضعیت وخیمی داشته باشد  بسیار دردناک است.  برای تسکین درد نیاز به مسکن قوی و شاید مورفین دارد که حتما باید با نظر پزشک انجام شود.

زخم بستر پدر را با جدیت مداوا کنید و بر پایه پیشرفتگی آن ممکن است نیاز به عمل جراحی باشد. پیشگیری از بوجود آمدن زخم بستر به مراتب آسان‌تر از مداوای آن است. مقاله زخم بستر را در وبسایت دردآشنا یا کتاب راهنمای مراقبین جلد دوم مطالعه کنید.

.

.

زخم بستر، مرحله اول

مادرم همیشه طاق‌باز می‌خوابد. اصلا نمی‌شود این‌وَروآن‌وَرش کرد امروز با مکافات بردنش حمام پوست ملتهب پیدا کردند.

 

به نظر می رسد زخم بستر مرحله اول باشد ولی شروع آن مال امروز و دیروز نیست. مادرتان می‌فرمایید همیشه طاق‌باز می‌خوابند ولی به هر صورت بازرسی سرتا سر بدن عزیزان ما باید حتما هر روز انجام شود

شما هیچ راهی برای بهبود ایشان مگر کم کردن فشار را از این ناحیه ندارید. معنی آن این است که تا التیام کامل پوست حتی مدت کوتاهی هم ایشان نباید طاق‌باز بخوابند.  برای اینکه زخم از دو طرف لگن شروع نشود باید هر دو ساعت یکبار به پهلوی دیگر شوند.

برای جلوگیر از غلتیدن ایشان به پشت، او را به پهلو کنید و یک متکا یا بالش گرد بزرگ را پشت شانه‌های ایشان بگذارید. در ضمن تشک‌شان باید حتما مواج باشد که نقاط تحت فشار مرتبا جابه‌جا شوند.

پشت ایشان باید با آب ولرم یا سرم و صابون با پ هاش پایین (از داروخانه تهیه کنید) حد اقل دو مرتبه در روز شستشو شود. حوله کاغذی یا پارچه‌ای تمیز را فقط بگذارید و بردارید. حوله روی محل قرمزی نکشید چون ممکن است پوست بترکد و به زخم واقعی تبدیل شود.

مادر را در تخت به پهلو بخوابانید و به آرامی از مخلوط پماد زینک و شیر منیزی به محل التهاب بمالید. اسپری نیواشا، پماد کولوپلاست، پماد الفا، و حتی وازلین ساده هم خوب است (منظورم این نیست که از همه آنها استفاده کنید). مهم این است که سطح زخم با پوشش پماد محافظت شود، خشک نشود، و نترکد.

قبل از چرب کردن به کمک چراغ مطالعه که لامپ قدیمی و گرم دارد یا مو خشک‌کن، محل را حدود ۲۰ دقیقه گرم کنید (مواظب باشید نسوزد). این عمل گردش خون را در زخم تسریع می‌کند.

یادتان باشد که هر نوع رطوبت مانند ادرار و مدفوع بهبود زخم را به تعویق می‌اندازد.

 

.

خرخر در سینه و گلو

 وقتی توی سینه وگلوی بیمارمان صدای خرخر شنیده می‌شود و بدون تب و علایم دیگری‌ست، آیا باید به عفونت شک کرد یا می‌شود با داروهای خلط‌اور و رقیق کننده خلط بدون آنتی بیوتیک این مشکل را از بین برد؟

 

متاسفانه خلط سینه در بیشتر طول بیماری مزاحم خواهد بود. علت آن این است که کمی از مواد غذایی به داخل نای راه پیدا می‌کند و چون بیمار نمی‌تواند به خوبی و با قدرت سرفه کند، به داخل ریه می‌رسد.

سیستم دفاعی بدن بیمار به‌کار می‌افتد و پس از چندی نهایتا آن مواد به صورت خلط دفع می‌شوند. اگر مقدار مواد خارجی در ریه از حدی که سیستم دفاعی بدن بیمار می‌تواند آن را دفع کند زیادتر شود، ممکن است تبدیل به عفونت ریه شود. معمولا باید باکتری یا قارچی به داخل ریه راه پیدا کند تا عفونت ایجاد شود.

هر زمان خلط وجود داشت به صورت قطعی عفونت وجود ندارد. باید هوشیارنه به علائم دیگر توجه نمایید و اگر مشکوک بودید از پزشک (پزشک عمومی کافی است و نیاز به متخصص ندارید) کمک بگیرید. او با گوش کردن به صدای تنفس بیمار می‌تواند تشخیص دهد که ریه‌ها پاک است یا خیر.

مقاله عفونت ریه را در وبسایت دردآشنا یا کتاب راهنمای مراقبین مطالعه کنید. آدرس مقاله:‌ http://dardashna.ir/?p=1769

..

.

پالس اکسی‌متر

وقتی پالس اکسی متری براشون می‌گذارم بعضی اوقات دیر جواب می‌دهد و عددی کمتر از ۹۰ را نشان می‌دهد. این به چه معنی است. آیا خطر یا عفونتی وجود دارد؟ چه باید بکنیم؟

 

این دستگاه میزان اکسیژن خون را نشان می‌دهد. اکسیژن خون از راه سیستم تنفسی تأمین می‌شود. بنابراین هر زمان اکسیژن خون کم است اولین جایی که باید مورد توجه قرار بگیرد ریه‌هاست.

مشکل ریه‌ها معمولا بسته شدن ‌و از کار افتادن حفره‌های تبادل اکسیژن و گاز کربنیک است. بسته شدن حفره‌ها دلایل زیادی دارد از جمله عفونت، تنگی نفس، و دود برای کسانی که به انواع دود معتاد هستند. دلایل دیگری هم ممکن است وجود داشته باشد.

اگر این وضع کمبود اکسیژن پایدار است حتما به پزشک مراجعه کنید. اگر لحظه‌ای ایجاد می‌شود و برطرف می‌شود شاید کم اهمیت‌تر باشد.

 

.

واکسن آنفلوانزا

آیا بیمار مبتلا به آلزایمر نیاز به واكسن آنفولانزا دارد؟

.

من همه ساله به همسرم واکسن آنفلوانزا تزریق کرده‌ام. علاوه بر آن برای مراقبین و کسانی که با او سر و کار دارند واکسن تهیه و تزریق می‌کنم.

همان‌طور که می‌دانید واکسن صد در صد از ابتلا به آنفلوانزا جلوگیری نمی‌کند ولی هر چقدر هم کم جلوگیری کند، یک قدم به جلو است. افرادی هم که با بیمار تماس دارند علاوه بر اینکه خودشان اگر مریض شوند سر کار نمی‌آیند، در صورت دچار شدن به بیماری آنرا به بیمار هم ممکن است انتقال دهند. هر کس که با بیمار تماس دارد، به محض مشاهده علائم بیماری مانند بروز عطسه و سرفه، باید ماسک بزند. همیشه یک جعبه ماسک برای این کار آماده داشته باشید.

.

سیاهی زبان

زبان همسرم سیاه شده است. آیا همه بیماران فرسایش مغز به سیاهی زبان مبتلا می‌شوند؟

.

من هیچ‌گونه ارتباطی بین سیاه شدن زبان و بیماری فرسایش مغز ندیده و نشنیده‌ام. در اینترنت جستجو کردم و نتیجه جستجو به شرح زیر است. سیاه شدن زبان معمولا موقتی است و رفع خواهد شد.  تغییرات زیر ممکن است باعث بروز سیاهی زبان شود:

  • تغییرات باکتریایی یا قارچی معمول دهان در اثر مصرف آنتی‌بیوتیک؛
  • مصرف مدام اغذیه نرم که نتواند سلول‌های مرده مخاط زبان را ساییده و دفع نماید؛
  • مصرف زیاد دخانیات والکل؛
  • عدم رعایت بهداشت دهان و دندان.

توصیه می‌کنم اگر موارد بالا در  همسرتان صادق است آنها را برطرف کنید. 
علاوه بر آن، روزی حد‌اقل دو بار دندان و زبانشان را مسواک بزنند. اگر پس از سه تا چهار  روز برطرف نشد با پزشک مشورت کنید.

.

تشنج

آیا ارتباطی بین تشنج و  فرسایش مغز وجود دارد؟ مادرم یکسال است دچار این مشکل شده و با تجویز دارو توسط دکتر کنترل شده و به‌صورت خفیف درآمده است.

.

وجود تشنج در بیماران مبتلا به آلزایمر بیشتر از دیگر سالمندان سالم است. بین ۱۰ تا ۲۲٪مبتلایان به بیماری آلزایمر حد اقل یک مرتبه در طول بیماری دچار تشنج می‌شوند. معمولا تشخیص علل بوجود آمدن تشنج مشکل است.

.

عمل جراحی و بستری شدن در بخش مراقبت‌های ویژه[1]

اثر عمل جراحی و بستری شدن در  بخش مراقبت‌های ویژه  بیمارستان بر توانایی‌‌های ذهنی بیمار چیست؟

.

بیمار مبتلا به بیمار‌ی‌ها‌ی مختلف از جمله ناراحتی‌‌های قلبی، ممکن است نیاز به عمل جراحی و احتمالا بستری شدن در بخش مراقبت‌های ویژه را به‌دنبال داشته باشد. بر اساس تحقیقات جدید که در مجله  New England Journal of Medicine چاپ شده است، 26% این بیماران پس از ترخیص از بیمارستان، به عوارضی شبیه اختلالات ذهنی بیماران مبتلا به آلزایمر دچار می‌شوند که ممکن است ماه‌ها ادامه داشته باشد. برای عزیزان مبتلا به نوعی فرسایش مغز، عمل جراحی ممکن است عوارض فراموشی و اختلالات ذهنی آنها را افزایش داده و توان درک و فهم آنها را به شدت کاهش دهد. این مطلب را در مقاله “عمل جراحی و بیهوشی”  در وبسایت دردآشنا و کتاب راهنمای مراقبین جلد دوم شرح داده‌ام. توصیه کلی این است که در صورت امکان، بیماران فرسایش مغز نباید تحت عمل جراحی و بیهوشی قرار گیرند.

.

کم ادراری

پدرم به بیماری آلزایمر مبتلاست و در مرحله پایانی به سر میبرد. حالش اصلا خوب نیست.  در 24ساعت فقط یک بار ادرار می‌کند. آیا این طبیعی است؟

.

ادرار کردن فقط یک مرتبه در ۲۴ ساعت مسئله‌ی بزرگی است و باید علت آن را بررسی کنید. اگر مشکل دستگاه ادراری مانند ورم پرستات و غیره ندارند، شاید مصرف مایعاتشان کم است. شاید احتیاج به سوند دارند که باید پزشک در این مورد تصمیم بگیرد. مقاله آشامیدن آب کافی را در وبسایت دردآشنا یا در کتاب راهنمای مراقبین جلد دوم مطالعه کنید.

.

عفونت ریه

عزیز من هيچ علايمى جز تب نداشت. پزشك عمومى توصيه عكس از ريه را داد. در اورژانس بيمارستان عكس گرفتیم و پس از  تشخيص عفونت ريه تحت نظر دكتر فوق تخصص بيماري‌هاى عفونى بسترى و مداوا شد.

ممنون ازشما كه در سخت‌ترين شرايط راهنماى صميمى ما هستيد وچقدر زود ما را درك کرده و با راهنمایی‌های خوب خود، گره گشای مشکلات ما می‌شوید و پاسخ مي‌دهيد.

.

خوشحالم که حال همسرتان رو به بهبودی است. ضربه روحی وارده به مراقب در اینگونه موارد خیلی بیشتر از ناراحتی بیمار است.

همسر من دو مرتبه به عفونت ریه دچار شده است و هر دو مرتبه پزشک عمومی در منزل او را ویزیت کرده و با گوش کردن به صدای ریه از طریق گوشی تشخیص عفونت ریه داد. مرتبه اول توانستیم با آنتی‌بیوتیک خوراکی عفونت را برطرف کنیم. مرتبه دوم بسیار حاد بود و تزریق آنتی‌بیوتیک از طریق سرم لازم بود که آن را هم در منزل انجام دادیم.

در مقاله وبسایت دردآشنا و کتاب راهنمای مراقبین جلد اول درباره عفونت ریه بسیار جامع و کاربردی به این موضوع پرداخته‌ام و توصیه می‌کنم آنرا مطالعه نمایید.

.

سوند ادراری

آیا استفاده از سوند در بی‌اختیاری ادراری آقایان به اندازه خانم‌ها موجب عفونت دستگاه ادراری(مجاری،مثانه و کلیه‌‌ها) می‌شود؟

.

عفونت مجاری ادرار در اثر استفاده از سوند ادراری اکثرا در اثر آلودگی‌‌های ایجاد شده در زمان وصل کردن و بیرون آوردن سوند ایجاد می‌شود.  در نتیجه ایجاد خطر عفونت در زن و مرد یکسان است.

مردان به دلایل اختلافات فیزیکی با زنان، کمتر در معرض ابتلا به عفونت مجاری ادرار در اثر آلودگی‌‌های محیطی و مخصوصا دفع بیمار قرار دارند. به همین دلیل عفونت مجاری ادرار در مردان بیشتر به دلایل بیمار‌ی‌ها‌ی زمینه‌ای مانند ورم پروستات و اشکالات کامل نبودن دفع ادرار بوجود می‌آید.

.

یبوست

مادر حدود ۵ روز است که موفق به عمل دفع نشده است. از تمام ملین‌ها استفاده کرده‌ام ولی موثر نبوده است. حتی روز گذشته با این که تعادل ندارد، به اتفاق خواهرم حدود یکساعت پیاده‌روی بردیم ولی اثری نداشت.  احساس می‌کنم حالت دفع دارد  ولی عمل دفع انجام نمی‌شود. آیا برایش تنقیه انجام بدهیم؟ راهنمایی بفرمایید.

.

ما همه روزه اقدامات انجام شده را ثبت می‌کنیم و هر شب من آنها را بررسی می کنم. اگر در ۲ روز گذشته عمل دفع انجام نشده باشد، زنگ خطر به‌صدا در می‌آید و همه بسیج می‌شویم تا مشکل حل شود. یبوست مانند بیشتر مشکلات دیگر، هر چه طولانی‌تر شود رفع اشکال مشکل‌تر می‌شود. پیش‌گیری از شروع یبوست به مراتب آسان‌تر از رفع آن است. شرح یادداشت روزانه اتفاقات و جدول مربوطه را در وبسایت دردآشنا و کتاب راهنمای مراقبین مطالعه نمایید.

من با تنقیه یا شیاف به جز تحت نظر پزشک موافق نیستم. اقدامات معمول خانگی معمولا راهگشا هستند از جمله: خاکشیر نبات جوش، دم کرده گل محمدی، عصاره گل سرخ، شیر منیزیم[3]، و قوی‌ترین ماده خوراکی که خیلی با احتیاط باید مصرف کنید برگ سنا را در آب ولرم خیس کنید و روزی ۲ یا ۳ بار هر دفعه یک قاشق مربا خوری آب آنرا به بیمار بخورانید.

[1] Intensive Care Unit, ICU

[2] National Center for Biotechnology Information, NCBI

[3] Milk of Magnesia

 

 

دندان مصنوعی

پدرم فقط دو دندان آسیایی برایشان باقی مانده است. پزشک توصیه کرده است دندان‌ها را بکشیم و به‌جای آن دندان مصنوعی بگذاریم. چه راهکاری مناسب  است؟

.

دو موضوع قابل توجه است. اول سلامت دندان‌های موجود. با توجه به اینکه پدر همه‌ی دندانهایشان را از دست داده اند، به احتمال زیاد دو دندان باقی‌مانده هم دیر یا زود مشکل‌آفرین خواهند شد. متاسفانه دندان فاسد خطر ابتلا به عفونت ریه را به دلیل استنشاق بزاق آلوده بسیار بالا می‌برد بالاست و مداوای عفونت ریه برای بیمار و مراقب معمولا سخت و استرس آور می باشد.

مقاله مراقبت از دهان و دندان وبسایت دردآشنا را مطالعه نمایید: http://dardashna.ir/?p=1840.

مشکل دوم مربوط به قالب‌گیری، ساخت، ترمیم و تنظیم، و عادت کردن ایشان به دندان مصنوعی است. آیا پدر در وضعیتی که بتواند این مراحل را تحمل نموده و با شما و پزشک همکاری نماید قرار دارد؟ گذران این مراحل حتی برای یک فرد سالم هم سخت است.

.

 

پیوسته عفونت مجاری ادرار مطرح است نه عفونت ریه

من مدتی است كه چندين علامت سوال در باره مرحوم مادرم در ذهنم باقی‌مانده است. مادرم چرا به‌علت عفونت ريه به رحمت خدا رفت؟ بدون هيچ علامتي نه تب و نه اشكال در تنفس.  مادرم نه زخم بستر و نه عفونت مجاری ادرار داشت. مطالب مطرح گروه را كه ميخوانم همه از عفونت ادرار صحبت ميكنند ولی چيزي از عفونت ريه مطرح نمی‌شود. فقط در حدود يكي دو ماه اخير ما ديده بوديم مادر در هنگام خوردن غذا از لثه‌هايشان كمي خون آبه مي‌آيد و لثه‌ها متورم شده اند. دندانپزشك گفت دندانها عفونت كرده اند.

.

یکبا ردیگر درگذشت مادرگرامی شما راتسلیت عرض می کنم.

عفونت ها در عزیزان ما معمولا خاموش اثر می گزارند. عوارض و علائمی که در باره آنها ذکر می شود در مورد بیماران فرسایش مغز یا وجود ندارد یا بسیار خفیف است. تب جزئی و اگر درد و سوزش و ناراحتی دیگری وجود دارد، عزیزان ما از بیان آن ناتوانند.

عفونت مجاری ادرار به‌دلایل بیشمار مکررا اتفاق می‌افتد و به‌همین دلیل رایج‌تر است و ما بیشتر راجع به‌آن صحبت می‌کنیم. عفونت ریه معمولا در نتیجه مشکلات بلع و ورود مواد غذایی به داخل کانال هوای بیمار ایجاد می‌شود و معمولا مشکل دوران پیشرفته بیماری است.

هوشیاری مراقب کمک می‌کند که عفونت را به‌محض شروع تشخیص دهیم و مداوا را که معمولا آنتی‌بیوتیک خوراکی است سریعا شروع کنیم. تشدید عفونت، بستری شدن در بیمارستان و آنتی‌بیوتیک تزریقی را بهمراه دارد و درمان آن مشکل‌تر است.

تغییرات رفتاری بیمار مانند خمودگی، افت هوشیاری، نیاز به خواب بیشتر، مشکلات تنفسی و خلط سینه در مورد عفونت ریه و رنگ و بوی غیر عادی ادرار در مورد عفونت مجاری ادرار از اولین مواردی است که باید به آن توجه کنیم.

امکان شروع عفونت ریه به‌دلیل عفونت دندان و لثه مادرتان از نظر من بسیار محتمل است ولی من پزشک نیستم. فقط بر اساس تجربه اظهار نظر می کنم. عفونت هم اگر مداوا نشود تشدید شده و از کنترل خارج می شود.

.

اظهار نظر آقای دکتر شفیعی

با سلام، با اجازه من چند نکته را در مورد پنومونی در بیماران سالمند و خصوصا مبتلا به دمانس مطرح کنم:

۱. بالای ۶۵ سال پنومونی به دلیل خطر بالای مرگ ‌و میر باید در بیمارستان بستری شود.

۲. دلیل بالای مرگ ‌و‌میر در این افراد بیماری های زمینه ایی و عوامل چرکی متفاوت از افراد جوان تر‌ است.

۳. در این بیماران ممکن است عفونت ها بدون تب و‌ سایر علایم هشدار دهنده  شروع شده ‌به همین دلیل وقتی تشخیص داده شوند که بسیار دیر باشد.

.

.

آزمایش تشخیص عفونت ریه

آيا ازمايش پزشكي وجود دارد كه بتوانيم متوجه شويم عزيزمان دچار عفونت ريه شده است يا خير؟

.

عکس برداری از ریه وجود عفونت را نشان می دهد. آزمایش خون و کشت خلط سینه نوع باکتری را هم مشخص می کند. ولی برای تشخیص، بهترین و سریع ترین راه، توجه مراقبین فرسایش مغز است. تغییرات رفتاری، تب خفیف در حد کمتر از یک درجه، مشکات تنفسی مانند خلط در گلوی بیمار، قل قل کردن نفس در ششها،  سرعت دم و بازدم، و عمیق نبودن تنفس از شواهد اولیه است. مقاله عفونت ریه وبسایت دردآشنا که شرح مفصل یماری را بیان می نماید را مطالعه نمایید: http://dardashna.ir/?p=1769

پزشک عمومی می‌تواند به‌کمک گوشی، به صدای تنفس بیمار گوش کند و وجود عفونت را تشخیص دهد. کلید موفقیت در مداوا، اقدام سریع است. درست مانند شروع آتش سوزی، مهار آتش در ابتدا آسان است ولی توسعه که پیدا کرد مشکل می شود.

عفونت ریه (و مجاری ادرار) هم در ابتدای راه با آنتی‌بیوتیک خوراکی مداوا میذشود ولی با پیشرفت آنها که اکثرا سریع اتفاق می‌افتد، بستری شدن در بیمارستان و آنتی‌بیوتیک وریدی معمولا تنها راه چاره است.

.

.

سپسیس یا عفونت خون

لطفا در باره سپسیس توضیح دهید.

<

سپسیس یا عفونت خون مشکلی است که در راستای مداوای یک عفونت ساده مانند سرما خوردگی، عفونت ریه، عفونت مجاری ادرار و امثال آن، وقتی که کاملا مداوا نشوند بوجود می‌آید. سیستم دفاعی بدن بیمار ممکن است شدت عمل به خرج داده و در راه از بین بردن باکتری یا عفونت موجود، به اعضای داخلی بدن خود بیمار صدمه بزند. در نتیجه، ممکن است کلیه، قلب، یا عضو دیگری از بدن بیمار صدمه پایدار ببیند. متاسفانه عده قابل توجهی از سالمندانی که دچار سپسیس می شوند جان خود را از دست می دهند یا با ضایعات مهم، جبران ناپذیر، و دائمی از بیمارستان خارج می شوند.

عوارض معمولی بیماری زیربنایی ممکن است تشدید شده و بیمار به تب، تپش قلب، افت فشار خون، تنگی نفس، و نفسهای کوتاه و کم عمق دچار شود. متاسفانه ممکن است بیمار و مراقب او این علائم را سرسری بگیرند و به پزشک مراجعه نکنند و نهایتا بیمار به شوک سپسیس دچار شود.

سپسیس بسیار سریع اتفاق می افتد و در بیمارانی که ایمنی بدنی پایینی دارند مانند سالمندان و کودکان بیشتر شایع است. توصیه می شود که مراقبین عزیز که به دفعات با مشکل عفونتهای مختلف عزیزان خود روبرو می‌شوند این خطر را سرسری نگیرند و به محض مشاهده عوارض فوق به پزشک مراجعه نمایند. مداوای سپسیس معمولا با بستری شدن بیمار در آی سی یو، استفاده از سرم برای تزریق آنتی بیوتیک و بالا بردن فشار خون، و استفاده از ماسک اکسیژن انجام می شود.

.

.

دوقطبی

اختلال دو قطبی چیست؟ لطفا در باره آن کمی توضیح بفرمایید.

.

دوقطبی بیمارانی هستند که بین دو قطب مخالف افسردگی و شادی مانند پاندول ساعت نوسان دارند. من با کسانی که آشنا هستم دمانس ندارند ولی چند ماهی افسردگی دارند که بعضی وقتها شدید است. دارو مصرف می کنند و یواش یواش حالشان بهتر میشود و ممکن است چند ماه بعد حال شاد پیدا کنند، زیاد فعال شوند، زیاد حرف بزنند، و در نتیجه بیش فعالی در معاملاتی شرکت کنند که بر پایه منطق استوار نباشد. ایجاد تعادل مابین دو قطب آسان نیست مخصوصا اینکه داروهای مصرفی و آثار مفید و منفی آنها ممکن است بیش از ۲ هفته طول بکشد تا ظاهر شود.

این را هم یادآوری کنم که عده‌ای بیماران مبتلا به دمانس فرونتو تمپورال را در کشورهای خارج از طریق تالار گفتگویی که عضو هستم می‌شناسم که چندین سال تحت در مان‌های روان‌پزشکی از جمله دو قطبی بوده اند و پزشک دمانس آنها را تشخیص نداده و مداوای غلط شده اند. حتما در ایران هم اتفاق می افتد چون عده کمی از پزشکان با این نوع دمانس آشنا هستند.

Permanent link to this article: https://dardashna.ir/?p=3247